DRIVR

Test: Smart ForTwo

Het kleinste autootje op de markt is nu al aan een derde generatie toe, en doet dat anno 2015 in samenwerking met Renault onder streng toezicht van papa Mama Mercedes. De motor zit nog steeds boven de achteras, maar het geheel zou nu meer comfort, luxe en vooral extra veiligheid moeten herbergen. Hoe ondergetekende het er met zijn meter negentig vanaf bracht in een Smart ForTwo?

smart fortwo

Meer comfort, valt daar dan meer binnenruimte onder? 
Niettegenstaande de afmetingen quasi gelijk blijven, 2,69 m lang en 1m66 breed (10 cm breder), doet de nieuwe ForTwo een pak ruimer aan dan z’n voorganger. Sterker nog, je merkt eigenlijk niet dat je met slechts 30 cm koets omringd bent tot je een blik richting koffer werpt. De grote ramen en minimale A-stijlen zorgen voor een immens ruimtegevoel dat, naast een matig snelheidsbeeld, een soort (vals) veiligheidsgevoel opwekt. Ruimte in de koffer schittert daarentegen door afwezigheid. Hoe cool de platte laadklep ook moge zijn.

Voelt de nieuwe Smart ook luxueuzer aan?

Waar de veiligheidssystemen – zijwindassistent, crashsensor, tridion veiligheidskooi en talloze airbags – steeds subtiel op standby staan, is het personaliseerbare interieur vaak gewoon in your face. Felle kleurencombinaties, een smartphonehouder in plaats van een (optioneel en Frans) navigatiesysteem, kwaliteitsvol leder en een vrij aangename materiaalkeuze combineren de Franse charme met wat deutsche Gründlichkeit. Leuke toevoeging: de analoge toerenteller links boven het stuur in schril contrast met de digitale snelheidsmeter tussen het lederen knoppenstuur. Fancy!

smart fortwo smart fortwo

Kan je er ook dynamisch mee aan de slag?

Je zou het hem niet meteen meegeven, maar met het drie-in-lijn turboblok van 90 pk ben je in de stad vaak sneller en speelser dan het gros van de kudde. Werk de vlot schakelende bak door de vijf verzetten, gebruik de absurd kleine draaicirkel en korte wielbasis te allen tijden in je voordeel en je behoeft niets anders als stadswagen. Het gaat soms zo ver dat je – zonder gebruik van een makkelijk uitvoerbare E-turn – slechts één rijstrook nodig hebt om te draaien.

Hoe goed de Smart ForTwo zich in de stad ook mag voelen, tijdens het bochtenwerk op de betere B-wegen laat hij her en der steken vallen. De driecilinder herbergt voldoende pit, het onderstel houdt zich verrassend neutraal en blijft tot ongeveer 70 km/h vertrouwen geven. Maar eens de limieten dichter komen, grijpen de veiligheidssystemen verrassend snel in, waardoor je op een soort anti-climax botst. Een minpunt voor DRIVRs, een pluspunt voor de overige 95% van de bevolking potentiële klanten.

Hoe snel gaat de ForTwo eigenlijk?

Dat je slechts in 10,4 seconden richting honderd gaat kan niemand iets schelen. Veel belangrijker zijn de sprintjes naar de 50 km/h – niet gemeten, meer dan snel genoeg – en het opmonterende motorgebrom net achter de oren. Al komt de Smart ForTwo ook makkelijk met enkele tientallen kilometers autosnelweg weg. Z’n extra breedte, stabilisatiesystemen en pittige driecilinder doen de kleine koets zeer levendig doch stabiel aanvoelen, waardoor je zelfs boven de 120 km/h op het linkse baanvak kunt.

smart fortwoConclusie

De vraag blijft natuurlijk nog altijd of je er minstens € 15.547,29 en maximaal meer dan € 19.000(!) voor over hebt. Akkoord, niettegenstaande de zeer beperkte afmetingen slaagt Smart erin een zeer volwassen en – vooral in de stad – veilig aandoende bolide neer te zetten die zowel praktisch, pittig als prettig aanvoelt. Laat de gedachte aan een ongeval op hogere snelheid (70 km/h +) zo ver mogelijk weg, en je hebt het ultieme stadsspeeltje. Al moet je dan wel het 90 pk sterke motorblok en heel wat opties aanvinken.

SMART ForTwo (90 pk)

Plus Min
+ Geniaal in de stad
– Blijft écht klein (en duur)

Weggecijferd

Motor  0.9 turbobenzine 3-cilinder
Aandrijving Achterwielen
Overbrenging manuele 5-bak
Vermogen 90 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 135 Nm (@ 2.500  tpm)
Gewicht 900 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,4 s
Topsnelheid 155 km/h
Gem. testverbruik 6,8 l/100 km
C02-uitstoot 97 g/km
Vanafprijs 15.547,29 euro

Verdict

8 op 10
Share Button

Leave a Reply