DRIVR

Test: Abarth 595 Competizione

Of het nu om een lichte plagerij van de chef of gewoon puur toeval ging: februari 2015 stond voor ondergetekende in het thema van de bescheiden stadsautootjes. Want na ons verrassend positieve verdict over de Smart ForTwo, zit de test tussen de gebroeders Smart ForFour en Renault Twingo ondertussen ook al in de pijplijn. Al moet ik wel eerlijk toegeven dat het de Abarth 595 Competizione was, waar ik het meeste naar uitkeek. Maar of die de hoge verwachtingen ook kon bevestigen?

abarth-595-turismo-and-competizione-launched-in-uk_5

Hoe voelt de Abarth 595 Competizione zich in de stad?

Als een student die op een doordeweekse avond de bloemetjes buiten zet, daarbij iets te veel bier door de slokdarm jaagt en de dag erna om even na 8 verplicht les heeft. Oké, waarschijnlijk fel overdreven, maar met een vrij gevoelig gaspedaal, laat aangrijpende koppeling, beperkte zichtbaarheid en een gigantische draaicirkel, parelt het angstzweet minstens even snel op je lijkbleke voorhoofd bij een manoeuvre midden centrum.

Zijn er nog zo veel minpunten?  

Afgezien van het verouderde navigatie- en mediasysteem, de veel te hoge zitpositie en het ontbreken van cruise control, kom je uiteindelijk niets storend meer tegen. Al moet je dan wel de gerobotiseerde handbak afgevinkt laten en voor zowel Sabelt-kuipen als een Monza-uitlaatstuk gaan. Elementen die hand in hand gaan met de pittige 1.4 Turbo T-Jet en diens 160 pk en 230 Nm koppel. Met een nul-tot-honderdsprint van 7,4 seconden en een topsnelheid van 211 km/u is em ook niet meteen de snelste, maar daarvoor koop je geen Abarth.

Fiat_595_Abarth_Competizione_2011_02_1920x1080Abarth595-Competizione-3

Waarom dan wel? 

Om op zondagochtend naar de bakker te rijden bijvoorbeeld. Draai de 595 Competizione in een kwartslag tot leven, laat diens ochtendrochels het haar op je armen rechtzetten. Schakel vlot door de manuele vijfbak, trakteer jezelf vervolgens op hoogtoerige snerpen, laagtoerige roffels en plofjes wanneer je van het gas gaat en zeg vaarwel tegen elke vorm van ochtendhumeur. Werkt gegarandeerd!

Houdt het onderstel ook een DRIVR-rit uit?

Geef de 595 Competizione stevig de sporen op een bochtig parcours, om die binnensmondse glimlach om te toveren naar een licht overmoedige Colgate smile. Het onderstel mag dan wel beenhard en op het randje van springerig zijn, eens je het juiste ritme (en tarmac) vindt, knal je erg voorspelbaar en met opvallend veel vertrouwen langs menig apex. Let daarbij wel op dat je het Traction Torque Control – soort van elektronisch differentieel – ten allen tijde aan laat staan, wil je niet in een onderstuurbeweging richting vangrail glijden.  Gelukkig dat de Brembo’s de 1.035 kg lichte koets nog doen stoppen alvorens je je zo’n scenario kan inbeelden.

abarth-595-competizione.2000x1500.Oct-23-2012_16.33.47.987385

Conclusie

Hoe veel er an sich ook mis is kan zijn met een Abarth 595 Competizione, des te meer ga je er van houden. Kan je leven met het atypische comfort, een prijskaartje van €23.540, een wispelturige korte wielbasis en een verouderde boordcomputer, ben je daarbij verzot op Italiaanse flair en sublieme uitlaatgeluiden gebracht door 160 trappelende paarden, en wil je daarbij slechts 10 liter per 100 km verbruiken? Niet twijfelen. Tenzij je meer RACdan DRIVbent, want dan moet je wachten op de Abarth 695 BiPosto.

Abarth 595 Competizione

Plus Min
+ Puur plezier
– Prijs, comfort, verouderd

Weggecijferd

Motor 1.4 viercilinder, turbobenzine
Aandrijving voorwielen
Overbrenging manueel, vijf verzetten
Vermogen 160 pk
Koppel 230 Nm
Gewicht 1.035vkg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,4 s
Topsnelheid 211 km/h
Gem. testverbruik 11,1 l/100 km
C02-uitstoot 155 g/km
Vanafprijs 23.540 euro

Verdict

8 op 10
Share Button

One Response

  1. Thibaut says:

    Dit weekend even een kort testritje mee gemaakt. Ik vond hem toch te springerig op een bochtig landwegje in niet al te goede, eigenlijk gewoon slechte, staat. “Even wat rally style”, zei de verkoper toen hij me het wegje opstuurde, maar ik vind niet dat de Abarth er zich in zijn element voelde. Daarvoor heb je toch betere tarmac nodig.

    Verder kan ik me aansluiten bij het artikel: je kan snel een hoop mankementen en tekortkomingen vinden, maar de Monza uitlaat maakt veel goed.

Leave a Reply to Thibaut × Cancel reply