Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het principe van de twee-eiige tweeling is allesbehalve nieuw in de sector. Het meest voor de hand liggende voorbeeld vinden we bij de ToyoBaru Twins, al zijn zij heus niet de eerste of enige die schaalvoordelen in een gedeelde ontwikkeling zien. Anno 2015 kunnen we zelfs spreken van een ‘ForTwingo’ uit de stal van Renault & Mercedes/Smart. Met andere woorden: hetzelfde DNA, verschillend in afwerking. Aan ons om een favoriet te kiezen.

2015_Smart_vs_Twingo-22

2015_Smart_vs_Twingo-112015_Smart_vs_Twingo-17

En da’s heel wat moeilijker dan initieel gedacht, gezien het dubio al bij de designfilosofie begint. De ForFour straalt meer klasse uit met enigszins futuristische looks, terwijl de Twingo het eerder retro aanpakt. Hoe leuk ik de stompe witte neus ook vind, des te meer dwaalt m’n blik af naar de kanariegele derrière. Enfin soit, het blijft nog altijd een kwestie van persoonlijke voorkeuren en smaken. Het allerbelangrijkste is wel dat beide autootjes vrij consistent blijven in hun opzet en daardoor elk een eigen identiteit krijgen.

Een duidelijke regel die zich ook binnenin laat gelden. Daar is de basis grofweg dezelfde, zij het wel verschillend geïnterpreteerd. Zo wordt de witte koets in ‘proxy’-uitvoering gevuld met blauwwitte stoffen ingewanden, gesierd met een intuïtief 3,5″ tft-kleurendisplay en geaccentueerd door een sportpakket met 16″ lichtmetaal, 10 mm verlaagd sportonderstel en een lederen sportstuur. Elementen die afgezien van de zetels toch iets toekomstbestendiger aanvoelen dan het minimalistische, grijze interieur van de Twingo.  Die laatste moet het trouwens zonder toerenteller stellen, niettegenstaande Mercedes een teller van Renault gebruikt. Vreemd.

2015_Smart_vs_Twingo-6 2015_Smart_vs_Twingo-13

2015_Smart_vs_Twingo-14 2015_Smart_vs_Twingo-5

Retro is het wel, praktisch iets minder. Nu ja, met een 1.0-liter atmosferisch driepittertje loop je niet meteen het risico om de 71 pk en 91 Nm op te blazen. Zeker niet met de eindeloos lange verzetten van de manuele vijfbak. Het zijn ratio’s die niet alleen inconsistent schakelgedrag in de hand werken, maar ook alle dynamische aspiraties doen smelten voor de zon. Nul naar honderd in ongeveer 15 seconden, naar de topsnelheid van 151 km/u in een eeuwigheid.

Theoretisch gezien zou die eeuwigheid net iets dichter liggen in de Renault dan in de Smart door het mindergewicht van 35kg. In de praktijk valt daar echter weinig van op te merken en tuffen beide city cars even traag in een rechte lijn – en daar zijn voldoende sprintjes voor getrokken(!). Opvallend daarbij was dat het ForFourblok iets vrijer aandoet dan dat in z’n evenknie, al kan dat ook aan de kilometerstand op de perswagens gelegen hebben.

2015_Smart_vs_Twingo-292015_Smart_vs_Twingo-28 2015_Smart_vs_Twingo-27

“Hoe relevant dat is voor een stadsmus als deze?”, hoor ik jullie denken. Wel, vrij belangrijk. Waar de ForTwo zich overal verrassend vinnig weet tussen te plaatsen, speel je meestal op veilig in de vijfdeursvarianten. En dat knaagt zowel aan het vertrouwen als aan de veiligheid, waardoor anticiperen in grotere mate belangrijk wordt.

Het best van al voelt ‘ForTwingo’ zich thuis in de stad, waar hij nog kan genieten van de makkelijke instap, korte draaicirkel, wendbaarheid en een soort van opmonterende uitlaatbrom. Gewestwegen en autostrades laat je liever links liggen, hoe comfortabel en geïsoleerd de cabine voor z’n klasse ook mag aanvoelen. Het gebrek aan kracht tijdens hernemingen en een beperkte zichtbaarheid zitten daar nog het meest voor tussen.

2015_Smart_vs_Twingo-34 2015_Smart_vs_Twingo-31 2015_Smart_vs_Twingo-26

Wat betreft de afstelling van het onderstel nuanceer ik graag het strenge oordeel van collega Axel. De receptuur mag zich dan wel perfect lenen tot een dynamisch stadsmonstertje, het gebrek aan bescherming moet gecompenseerd worden door (over)gevoelige veiligheidssystemen. Dat wil zeggen dat korte drifts, lift-off overstuur en trailbraking onmogelijk worden, maar daarvoor moet je gewoon wachten op een Twingo R.S. of Smart Brabus. Het potentieel dat momenteel in het chassis zit, wordt ten volle benut voor z’n stabiliteit en comfort. Zonde voor DRIVRs, een zegen voor 95% van het cliënteel.

2015_Smart_vs_Twingo-252015_Smart_vs_Twingo-8 2015_Smart_vs_Twingo-19

Met welke van de twee DRIVhet liefst heeft gereden? Hangt er van af. Waar Smart de kaart van maturiteit en futurisme trekt, zet Renault vooral in op een retro-imago en een hip publiek. Onderhuids presteren beide bolides nagenoeg identiek, al ga je wel best voor het turboblok met 90 pk en een pak meer koppel. Smart blijft onder de vleugels van Mercedes, wat het prijskaartje en het comfort iets hoger op de lijst zetten, terwijl Renault dan weer hip en toegankelijk wil overkomen. Het blijft dus een kwestie van prioriteiten en voorkeuren.

2015_Smart_vs_Twingo-23

[Foto’s: Bert Claes]

Renault Twingo SCe 70 Stop & Start

Plus Min
+ Goedkoper en ‘hipper’
–  Afwerking

Smart ForFour 71 pk Stop & Start

Plus Min
+ Meer comfort – Prijs

Weggecijferd

Renault Twingo 70 Smart ForFour 70
Motor 1.0, drie-in-lijn, atmosferisch 1.0, drie-in-lijn, atmosferisch
Aandrijving Achterwielen Achterwielen
Overbrenging 5-bak, manueel 5-bak, manueel
Vermogen 71 pk (@ 6.000 tpm) 71 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 91 Nm (@ 2.850 tpm) 91 Nm (@ 2.850 tpm)
Gewicht 940 kg 975 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,5 s 15,9 s
Topsnelheid 151 km/u 151 km/u
Gem. testverbruik 8,1l/100 km 8,3 l/100 km
C02-uitstoot 95 g/km 97 g/km
Vanafprijs 10.350 euro 12.100 euro

Verdict

Renault Twingo 70

7 op 10

Smart ForFour 70

7 op 10