DRIVR

Luigi Colani en de unieke Abarth Alfa Romeo

Het is intussen alweer vijf jaar geleden dat Luigi Colani op DRIVR werd ingeleid, een Duits industrieel ingenieur die bezeten is door aerodynamica, zuinigheid en snelheid. Die combinatie zorgt wel eens voor vreemde creaties of een experimenteel uitstapje naar de Formule 1. Maar in 1957 vroeg de heer Abarth aan de heer Colani om een aerodynamische Alfa te bouwen, en dit was het resultaat.

1959_AlfaRomeo_Colani-Abarth_03

Een eigenwijze stijl, dat is het minste wat je van Luigi Colani kan zeggen. Carlo Abarth gaf de Duitse ingenieur in 1957 een Alfa Romeo Giulietta Spider-platform als basis waarop Colani zich verder kon uitleven. Zoals het Colani kenmerkt, bleef het niet alleen bij een bijzonder design, maar spraken ook de prestaties voor zich.

Het resultaat is een typisch Colani-ontwerp, met vloeiende rondingen, en de uitstekende neus valt meteen op. Hoewel je in elke auto een gezicht kunt zien, heeft deze in zijaanzicht vooral iets weg van een spitsmuis. Dat Colani de lucht graag over de auto ziet zweven, is een verklaring van dit bijzondere ontwerp met al even unieke achterkant. Daarnaast is er wel een herkenbaar element van Abarth aangebracht, de double bubble die over het dak loopt.

1959_AlfaRomeo_Colani-Abarth_01

1959_AlfaRomeo_Colani-Abarth_071959_AlfaRomeo_Colani-Abarth_02

De wagens die de Duitse ingenieur creëerden, waren niet alleen bijzonder op esthetisch vlak, ook prestatiegewijs moesten zijn ontwerpen er bovenuit steken. Hoewel de auto’s die Colina bouwde steevast over een kleine motor beschikten, waren de prestaties groots. De one-off Alfe van onze Duitse vriend werd aangevoerd door een 1.3 die 110 pk leverde, maar als lichtgewicht van 780 kg haalde de Colani-Abarth Alfa Romeo wel een topsnelheid van 210 km/h. Bovendien claimde de rode bolide in die tijd een bijzonder record: het was de eerste GT die minder dan tien minuten deed over een rondje op de Nürburgring.

1959_AlfaRomeo_Colani-Abarth_05

De huidige ontwerpers zouden nog heel wat van Colani kunnen leren als je weet dat hij al in 1981 een Citroën 2CV ombouwde tot een auto die met slechts 1,7 liter 100 kilometer aflegde. Of zijn designs zouden aanslaan bij het grote publiek, is dan wel een andere vraag. Toch is Luigi Colina een naam die af en toe van onder het stof gehaald mag worden, en die we dan met plezier bewonderen.

Share Button

Leave a Reply