DRIVR

Getest: Project CARS

Echte autoliefhebbers hebben een nooit te stillen honger naar stuurwielen, pedalen en versnellingspoken. In de wintermaanden zijn ze dikwijls genoodzaakt op die honger te blijven zitten omdat ze hun favoriete vierwieler liever niet onnodig laten afzien. Gelukkig bestaan er een handvol oplossingen voor dergelijke problemen. Maar ben je de lokale karting beu of heb je genoeg reruns van Days Of Thunder gezien? Tijd om de virtuele piloot in jezelf los te laten!

Racegames vind je met hopen in de winkelrekken, maar wat als je door de bomen het bos niet meer ziet? Vroeger kon ik uren spelplezier beleven aan de Need For Speed-reeksen, maar tegenwoordig kies ik steevast voor games die mikken op puur realisme. Dat komt vooral omdat je, als huisfotograaf bij DRIVR, regelmatig een aantal scheurijzers aan de tand mag voelen. Op die manier leer je op een andere, meer gefocuste en kritische, manier autorijden. Dat trekt zich ook door in het virtueel racen, waardoor arcade racing games al snel door de mand vallen.

2015_PrCARS_01

Een performante graphics pc opzetten kost echter een serieuze rode duit, daarom val ik liever terug op consoles. De Gran Turismo reeks is altijd het schoolvoorbeeld geweest van racesimulaties op console, een titel die bezieler Yamauchi Kazunori begin 2015 nog steeds met trots op de mouw mocht spelden. Hoezeer de Forza reeks op Xbox ook zijn best heeft gedaan, naar mijn inzien hebben ze nooit het niveau van de GT-franchise geëvenaard. Maar nu is er dus, met Project CARS (Community Assisted Racing Simulation), een nieuwe kaper op de kust.

2015_PrCARS_02

Slightly Mad Studios besloot deze nieuwe simulatie volledig te maken naar de wensen van de simracing community. Hoe meer inspraak je wilde, hoe groter je financiële bijdrage moest zijn. Uiteindelijk werd er via deze crowdfunding methode 5 miljoen € verzameld, nog steeds peanuts in de wereld van moderne games. Met het kleine(re) budget en focus op realisme werden er enkele opofferingen gemaakt. Zo bleef het aantal wagens eerder beperkt, en kan je upgrades voor je lievelingsmetaal op je buik schrijven. De carrière modus bestaat uit het rijden van kampioenschappen, maar beloningen in de vorm van credits of extra wagens zijn niet aan de orde. Waarom zou je dan wel aan zo een game beginnen, hoor ik u denken?

2015_PrCARS_03

Wel, omdat Project CARS een straight to the point-simulatie is waar de grote uitdaging niet ligt in het vrijspelen van bonus-items of verdienen van geld, maar wel in het leren beheersen van de wagens om daarna tienden van seconden van je laptime proberen af te knabbelen. Akkoord: dat beperkt het doelpubliek voor dit soort games simulaties gevoelig, maar aan de andere kant heeft een echte DRIVR niet meer nodig. De wagens in Project CARS zijn stuk-voor-stuk pareltjes en de geluiden (neem hier maar een voorbeeld aan Sony) doen je nekharen rechtop staan.

2015_PrCARS_04

Waar Gran Turismo steeds mondjesmaat verder gaat in de complexiteit van hun driving physics, zet Project CARS een nieuwe benchmark neer op vlak van rij realisme op console. Omdat het rijmodel nu zo complex en uitdagend is, moeten we ons de vraag stellen of men niet te ver gegaan is hierin. Zo is rijden met de controller (alle rijhulp uitgeschakeld) bijna onbegonnen werk en zelfs met een stuurwiel moet je vreselijk op je tellen letten om niet voortdurend in het decor te hangen. Of misschien is het realisme in Project CARS gewoon een stap vooruit op de techniek, en moeten we nog even wachten vooraleer deze simulatie ten volste tot zijn recht komt.

2015_PrCARS_05

Wat ik hiermee bedoel: simulaties met de realiteit vergelijken blijft altijd een moeilijke oefening. Feit is dat je een gevoel van onsterfelijkheid hebt achter je tv. Een keer zwaar over de limiet gaan, of een klap in de vangrails, bezorgt je geen noemenswaardige emotie. Hierdoor ga je altijd veel grotere risico’s nemen in een simulatie dan in real life. Zo lijken simulaties soms veel moeilijker rijden dan in het echt, maar even eerlijk, zou je in het echt ook meteen zo hard proberen/durven te gaan? Die belevingskloof kan binnenkort wel eens een serieus stuk kleiner gaan worden, met de komst van de Oculus Rift. Die plaatst je hoofd midden in de virtuele cockpit, waardoor je sneller zal schrikken bij een hairy moment en het rijgedrag van de auto voorzichtiger zal gaan aftasten.

2015_PrCARS_07

Is Project CARS dan de ultieme simulatie op console? Op vlak van realisme wellicht wel, op vlak van content dan weer helemaal niet. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je verwacht van een simulatie. Gran Turismo is toegankelijker en bevat veel meer content, en Project CARS leunt dichter aan bij de realiteit. Misschien zelfs te dicht, maar om die oefening te maken moeten we eerst een vergelijkende test opzetten.
Iemand die zijn Lykan HyperSport wil uitlenen?

Share Button

9 Responses

  1. 1-11 says:

    Veel meer simulatie dan spel inderdaad.

    Wil je een ereplaats halen, dan zal je moeten oefenen, oefenen en oefenen en vooral in de race foutloos blijven. Zet de AI op 100 in pro-mode en je betaalt elke fout cash. Spin ? Weg podium…

    Dat er minder content is neem ik er graag bij, ik kan leven zonder races met een Daihatsu Cuore op de Autumn Ring 😉

    Daar tegenover staat een realistiche(re) ervaring waarbij je het je niet kan permitteren om onzuiver te zijn. Vergeet de pedal-to-the-metal exits uit scherpe bochten, doseren is de boodschap.

    Project CARS doe mij nog het meest denken aan het inmiddels al 17 jaar oude Grand Prix Legends en dat is een compliment.

    Perfect is het zeker (nog) niet, maar daar brengen de DLCs hopelijk vlug verandering in.

    • Bert Claes says:

      Dat waren nog eens tijden! Grand Prix Legends blijft bij de beste simulaties die ooit op de markt zijn gekomen! Er bestaat nu nog altijd een actieve community die verder blijven bouwen op het GPL platform.

  2. Bert Claes says:

    Iemand die al wat scherpe laptimes uit de mouw heeft geschud? Met de Aston Vantage GT3 op Spa ben ik voorlopig op 2″21’080 gestrand. Met de McLaren GT3 ergens in de 1″31′— op Zolder. Met controller en tractiecontrole, ABS en stabiliteitscontrole aan (shame on me)…

    • PieterA says:

      Sterke tijd. Tot op 2:24 gekomen met toetsenbord (en alle snufjes aan, spreekt voor zich).

  3. heidekonijn says:

    Mooi gebalanceerd stuk.
    Ga toch ook eens proberen esp aan te zetten.

  4. MichelVD says:

    Ik vraag me bij sim/racegames nu plots af hoe ‘sim’ de ontwikkelaar moet gaan..

    Als ik afga op mijn ervaring, kan je met gelijk welke hardware (controller of stuurtje) wel degelijk het maximum halen uit pakweg een Mégane RS, 370Z tot zelfs een 458. Zonder Assists. Zij het nu in Assetto Corsa, Project Cars of Forza/GT.

    Ga je echter een trap hoger, naar de raceauto’s, moet de ontwikkelaar dan even hard gaan simuleren? Vergeet niet dat die wagens in het echte leven ook door full-time piloten worden gereden. Zoiets nabootsen met controller is imho praktisch onbegonnen werk.

    Misschien een kleine tip: blijf zo lang mogelijk hangen in de lagere klasses alvorens in een GT3 te stappen en kijk misschien toch voor een stuurtje. De initiële kost is aanzienlijk, maar de ervaring is zo veel beter. (Eventueel inclusief Oculus Rift).

  5. Emmanuel Mores says:

    Heeft iemand een idee of de Logitech Driving Force GT in de toekomst zal ondersteund worden?
    Ik ben nu met controller bezig maar die is toch nog redelijk twitchy, zelfs met de sensitivity op 10. Het gaat zeker wel maar tis niet ideaal.

  6. 1-11 says:

    Voor zover ik weet wordt de DF GT al ondersteund in Project Cars, maar enkel op PC.

    Op PS4 werkt hij niet, maar dat staat totaal los van Project Cars.
    De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij Logitech en/of Sony.
    Al lijkt het er hoe langer hoe meer op dat Logitech hier in de fout gaat en gewoon geen zin heeft om een PS4 driver te schrijven.

    Hier vind je meer info, inclusief de oorspronkelijke uitleg dat Sony een speciale chip eist voor PS4 controllers en dat het dus om een hardware probleem zou gaan.
    Maar vermits pre-PS4 Fanatec producten wél op de PS4 draaien is Logitech daarop moeten terugkomen:

    https://forums.logitech.com/t5/Logitech-G-Controllers/Driving-Force-GT-PS4-project-Cars/td-p/1392913

    Het feit dat ze net de G29 hebben aangekondigd voor PS4 wil waarschijnlijk zeggen dat je voor de DF GT niet veel meer hoeft te verwachten.

Leave a Reply