Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met een naam als DRIVR zou je verwachten dat onze redactieleden voortdurend in hete scheurijzers het Belgenland doorkruisen. Dat beeld strookt echter maar zelden met de realiteit, want rijplezier hoeft niet altijd synoniem te staan met brute kracht. Gebeurt het toch dat een laagvlieger onze testkalender vervoegt, dan is het meestal knokken voor de sleutelbos. Om buitensporige rekeningen bij de plastisch chirurg te vermijden, treedt onze coördinator dan wel eens op als scheidsrechter…

2015_XFRS_Sportbrake-2

Gelukkig laat ik nu gewoon mijn fantasie even los op het klavier, want zonder fantasie kun je ook niet wegdromen over snelle wagens. Dat hoeven niet noodzakelijk blitse tweezitters te zijn. Een anonieme brok paardenkracht kan evenzeer een smile op je gezicht toveren. De witte Jaguar XFR-S die we een tijdje geleden aan de tand voelden, is een (relatief) voorbeeld van zo’n wolf in schaapskleren. Groot was mijn vreugde dan ook, toen onlangs de XFR-S Sportbrake op mijn naam werd geplaatst voor een test van vier dagen.

Je hebt hem al zien staan waarschijnlijk?” lacht de dame van het onthaal me toe, waarna ik de sleutels toegestopt krijg. In de parkeergarage staat, ondanks het hoge familiewagengehalte van de brake, een opzichtig exemplaar in French Racing Blue te wachten. Lichtjes nerveus glijd ik in het luxueuze lederen interieur om via de startknop het vijf liter grote V8-hart tot leven te roepen. Dat gebeurt in een opvallend behoedzame stijl, in tegenstelling tot zijn jongere F-Type broertje met hetzelfde motorblok.

Eenmaal terug bovengronds komt de kleur pas echt tot leven en kan de snelle kat zijn ware aard niet langer geheim houden. Langs buiten dan toch, want binnenin is de XFR-S een oase van rust en word je niet meteen verleid tot een flinke scheut gas. Daarvoor is het interieur te danig geïsoleerd, en zijn de dempers en gasrespons te soft afgesteld in “Normal”-modus. Dat is echter geen punt van kritiek: op het einde van de rit moet dit nog steeds een luxueuze kilometervreter voor het gezin blijven.

2015_XFRS_Sportbrake-72015_XFRS_Sportbrake-6
2015_XFRS_Sportbrake-52015_XFRS_Sportbrake-4

Eentje met meer vermogen dan een Ferrari F40, weliswaar. Die van de pot gerukte vergelijking maak ik opzettelijk, want het is nog niet zo heel lang geleden dat dit soort posterboys het moest stellen met om en bij de 500 pk. Dat er 25 jaar later gezinswagens met meer vermogen in de showrooms staan, zet me toch wel even aan het denken. Zijn 550 paarden niet wat teveel van het goede, en kan het (herwerkte) XF-chassis al dat vermogen wel de baas?

Om dat te weten te komen, moet de bak in “S”, moeten de schakellepels binnen handbereik en de “Race”-modus op actief. De gasrespons wordt nu een stuk scherper, de dempers harder en stuurinput directer. Een trap op zijn staart ontaardt meteen in terugschakelen, een stevige duw in de rug en een luidere grom van de motor. De naald van de snelheidsmeter schiet de lucht in en stopt pas met bewegen bij het streepje van 300 km/h.

2015_XFRS_Sportbrake-32015_XFRS_Sportbrake-11
2015_XFRS_Sportbrake-102015_XFRS_Sportbrake-8

Het ding is dus bloedsnel, dat staat als een paal boven water. De 680 Nm koppel levert een aanslag op de achterwielen, maar de tractiecontrole houdt alles keurig in het gareel. Tenminste toch op het droge, want vanaf het moment dat de grijze wolken hun lading lossen, kun je best op je tellen passen. De tractiecontrole moet dan stevig ingrijpen, en kan de staart er dikwijls niet voor behoeden een stapje opzij te zetten. Deze kat gromt niet alleen. Hij bijt ook.

2015_XFRS_Sportbrake-12

Toch hoef je geen angst te hebben voor Jaguars sportiefste break. Van basis is dit nog steeds een uiterst genietbare cruiser. Niet veel mensen beseffen welk beest zich in deze gezinswagen schuil houdt, en zolang je niet naar de sportieve settings grijpt, zullen ze het ook niet snel ontdekken. Dat maken de XFR-S en deze XFR-S Sportbrake tot schitterende alleskunners, al komen die wel met een stevig prijskaartje. Niet alleen bij de dealer moet je minimum € 112.300 neerleggen, maar ook aan het tankstation laat je regelmatig een flinke rode duit achter.

2015_XFRS_Sportbrake-1

Daar gaan we echter geen punt van maken, want dat is als klagen over hoofdpijn na een nachtje stevig doorzakken in de kroeg. Op plezier staat nu eenmaal een prijs, en als je die niet bereid bent te betalen moet je voor een minder spannend alternatief gaan. Of je kiest in die prijscategorie gewoon voor een nog spannender alternatief, zoals de F-Type V6 S coupé die we onderweg tegenkwamen. Twee van Jaguars paradepaardjes langs elkaar op de snelweg. Een mens zou voor minder zijn raampje naar beneden laten.

[Foto’s: Bert Claes]

JAGUAR XFR-S Sportbrake

Plus Min
+ Snelheid/comfort – Houdt niet van regen

Weggecijferd

Motor 5.0 V8, compressor
Aandrijving Achterwielen
Overbrenging 8-traps, automaat
Vermogen 550 pk (@ 6.500 tpm)
Koppel 680 Nm (@ 2.500 – 5.500 tpm)
Gewicht 1.987 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,6 s
Topsnelheid 300 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 12,7 l/100 km
C02-uitstoot 270 g/km
Vanaf prijs 112.300 euro

Verdict

9 op 10