DRIVR

Test: Fiat 500 1.2 (MY 2016)

Werden er in 1930 nog auto’s op het dak van de Lingotto-fabriek getest, dan wordt de unieke setting vandaag vooral als fotolocatie gebruikt. In die optiek hadden wij er een eerste ontmoeting met de nieuwe ‘Nuova‘  500. Daarna volgde er gelukkig ook een test met Fiat’s opgefriste bambino – waarbij de zon scheen, de temperaturen stegen en de wegen zich verlaten aandienden. Avanti!

Nuova 500 (19)

In hoeverre is het uiterlijk van de opgefriste 500 gewijzigd?

Van een radicaal andere 500 kunnen we niet spreken, facelift is het woord dat we zoeken. Maar die gezichtsvernieuwing is wel geslaagd. Het was uiteindelijk niet de bedoeling om met een nieuw ontwerp te komen; de Fiat 500 moest even herkenbaar blijven. Hyperstyling wordt zoiets genoemd. In dat opzicht zijn ze in Turijn met glans geslaagd, want de kleine Italiaan is nog verfijnder geworden – mede dankzij de nieuwe velgen. Het design van de nieuwe achterlichten zorgt er trouwens voor dat er middenin de lichtblokken een vlak vrijkomt dat dezelfde kleur heeft als de carrosserie. Een fijne toets. De neus heeft ook meer chrome, details gekregen.

Is de binnenkant ook aangepakt?

De wijzigingen aan het dashboard vallen onder hetzelfde kopje als de carrosserie. In het midden van de console pronkt nu een 5-inch touchscreen dat het hart vormt van het nieuwe Uconnect infotainmentsysteem. Daarmee oogt de binnenkant meteen frisser en moderner. De rondingen zijn evenwel gebleven, waardoor het voor passagiers van boven de 1m80 krap blijft. Daarom is het ook spijtig dat het stuur nog steeds niet in diepte verstelbaar is. Samen met het mediasysteem heeft ook de toerenteller een nieuwe look gekregen – volledig digitaal en verbonden met audio, GPS en telefoon.

Nuova 500 (25)

Nuova 500 (5)Nuova 500 (10)

Voel je in de vernieuwde 500 al wat meer need for speed?

Nauwelijks, maar dat is ook niet de bedoeling. De gemiddelde huismoeder ziet de Cinquecento gewoon als een leuk autootje waarmee ze rustig van A naar B kan rijden, en waarmee parkeerplaats vinden een makkie is. Wel zijn er aan het motorengamma twee nieuwe krachtbronnen toegevoegd: een 1.3 l met 95 pk en een 1.2 l Eco met 69 pk. Wij reden met de laatste tussen het Italiaanse druivenlandschap en dat ging verbazend vlot, mits je de toeren hoog houdt. Al bij al konden we toch vinnig bochten aansnijden en uitkomen. Voor  meer snelheid is het wederom wachten op de Abarth 500, al werden daar helaas geen details over vrijgegeven.

Komt de update het rijcomfort wel voelbaar ten goede?

Absoluut. Het kleine stadswagentje is dankzij een betere isolatie en gefinetunede ophanging een pak aangenamer geworden. Een ietwat hobbeligere weg buiten de wallen kan de Cinquecento dus ook wel aan. En dat was wel eens anders met de eerste (nieuwe) generatie, die nog ooit een GOCA-schandaal veroorzaakte door achteraan springerig te reageren tijdens de keuring. Daarenboven is nummer twee beter geïsoleerd, waardoor de nieuwe hifi-installatie ten volle te genieten valt zonder dat het geluid van buitenaf overheersend werkt.

Nuova 500 (28)

Conclusie?

Sinds 2007 werden er 1,5 miljoen Fiat 500’s verkocht, sinds 2014 staat de kleine Italiaan bovenaan de A-divisie. Een statistiek om terecht fier op te zijn, en wel eentje die we met deze update niet snel zien veranderen. Integendeel zelfs. De gefacelifte 500 is immers in alle opzichten verfijnd, terwijl het uiterlijk even herkenbaar als stijlvol blijft. Hoewel Fiat stiekem hoopt dat de Cinquecento daardoor meer unisex wordt, zal hij het toch vooral goed blijven doen bij de vrouwen. En daar is eigenlijk niks mis mee.

FIAT 500 1.2 Eco

Plus Min
+ Stiller en zachter rijgedrag – Blijft klein en vrouwelijk

Weggecijferd

Motor 1.2 vier cilinders, benzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 5-bak, manueel
Vermogen 69 pk
Koppel 102 Nm
Gewicht 865kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,9 s
Topsnelheid 160km/h
Gem. testverbruik 7,0 l/100 km
CO2-uitstoot 115 g/km
Vanafprijs 12.590 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

Leave a Reply