DRIVR

IAA Frankfurt 2015: Alle Premières op een Rij (43)

TIP: Onze LiveBlog vanop de beursvloer staat HIER opgetekend!

INCLUSIEF: Audi S4 en S4 Avant, Jaguar F-Pace, Seat Leon Cross Concept, Hyundai N-Sportdivisie, Audi Q6 Concept, Volkswagen Golf GTi Clubsport, Mercedes Concept IAA, Nissan Gripz Concept, Ford Focus RSPorsche Mission E, Lamborghini Huracán Spyder, Opel Astra, KIA Optima GT, Toyota CH-R Concept, Volkswagen Tiguan, Bugatti Vision Gran Turismo, Alpina D3 BiTurbo Facelift, Opel Astra Sports Tourer, Seat Leon Cupra Facelift, Skoda Octavia RS230, Audi SQ5 Plus, Renault Mégane RS 275 Cup-S en RS 275 NavBentley Bentayga, Toyota Prius, Renault Mégane, Porsche 911 facelift, BMW 225xe Active Tourer & 330e, Seat Ibiza Cupra Facelift, Peugeot Sport 308 Racing Cup, Peugeot Fractal Concept, , Citroën Cactus M Concept, Renault Talisman Estate, Peugeot 308 GTi, Mazda Koeru, Mercedes S-Klasse Cabriolet, Mercedes C-Klasse Coupé, Mercedes-AMG C63s Coupé, KIA Sportage, Audi A4,  Mini Clubman, Ferrari 488 Spider, Infiniti Q30

IAA_2015Het aftellen naar de 66ste Internationale Automobil Austellung is nog maar net begonnen, of de nodige roddels en pre-onthullingen dienen zich al aan. Soms bewust en soms steekt de wind een handje toe. We lijsten al de nieuwe modellen en facelifts met plezier voor je op en voorzien deze pagina regelmatig van een update in de aanloop naar de persdag op dinsdag 15 september.

Audi S4 en S4 Avant

2016_Audi_S4_032016_Audi_S4_022016_Audi_S4_01

De S4 en S4 avant hebben niet lang op zich laten wachten. Een nieuwe wagen betekent een nieuwe motor. De herontwikkelde 3.0 V6 Turbomotor met 354 pk en 400 Nm stuwt de S4 in 4.7 seconden naar 100 km/u. Zoals geweten bij Audi is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. De S4 krijgt voortaan een S-tronic met acht versnellingen. Die moet het schakelen verzachten. Audi’s Drive Select systeem staat standaard op de nieuwe S4, een sportdifferentieel is dan weer een optie. Het interieur is uitgerust met S-sportstoelen in Nappa leder. Ten opzichte van de gewone A4 staat de S4 2,3 cm lager op zijn standaard 18 inch velgen, een setje van 19 inch is optioneel. [NQ]

Jaguar F-Pace

2016_Jaguar_FPace_042016_Jaguar_FPace_062016_Jaguar_FPace_05

Durven we hem nu al de luxe SUV van het moment te noemen? De opgepompte F-type zijn looks mogen er alvast zijn. De F-Pace krijgt drie krachtbronnen ter beschikking. Er is keuze uit de 2.0 l viercilinder diesel (180 pk) die ook terug te vinden is in de XE en XF, met handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving.  Of zowel een diesel als benzine V6 motor die allebei met een automatische achtbak en vierwielaandrijving komen.  De dieselversie is goed voor 300 pk en brengt de F-pace in 5.8 sec naar 100 km/u. De benzineversie doet dat met zijn supercharged 3.0 liter van 380 pk – die we kennen van de F-type – in slechts 5.1 seconden en richt zijn pijlen zo rechtstreeks op de Porsche Macan Turbo. Net zoals de XE en XF beschikt de F-Pace vooraan over het geavanceerde dubbele vorkbeen en achteraan over de Integral Link aluminium ophanging. [NQ]

Seat Leon Cross Sport

2016_Seat_LeonCrossSport_012016_Seat_LeonCrossSport_032016_Seat_LeonCrossSport_02

Een impulsief uitprobeersel of een doordachte keuze? Dat blijft de vraag. Seat stelde uit het niets deze Leon SC Cross Sport tentoon en blijkt nu vooral de reacties af te wachten. Maandag zou er mogelijk al beslist worden of deze concept in productie zal gaan. De driedeurs off-roader wordt aangedreven door dezelfde turbocharged 2.0 liter benzinemotor van 290pk uit de Leon Cupra. De Leon Cross Sport krijgt daarbij permanent vierwielaandrijving. Uiterlijk krijgt de ruigere Leon veel blinkend zwart mee in de sierlijsten en ook de grotere luchtinlaten, verlengde spoiler en vier uitlaten staan hem goed. [NQ]

Hyundai N-sportdivisie

2016_Hyundai_N_012016_Hyundai_N_032016_Hyundai_N_02

Frankfurt is het startschot van Hyundai’s N-reeks, de performance reeks waarmee ze zeer binnenkort willen uitpakken in de showrooms . Om dat in de verf te zetten showen ze met plezier de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo concept. Noem deze racegamebolide gerust een statement, het toont dat Hyundai de weg van krachtigere en lichtere sportwagens wil inslaan in de toekomst. Daar zet Hyundai ook zijn i20 rallywagen die in 2016 ingezet wordt in de verf en stellen ze ook hun RM15 Concept tentoon. De eerste performance wagen van Hyundai wordt een opgevoerde versie van de i30. Binnen een tweetal jaar komt die op de markt en mag hij de concurrentie aangaan met de VW Golf R. [NQ]

Audi Q6 e-tron

2016_Audi_Q6_08

2018, dat wordt het jaar waarin Audi zijn volledig elektrische e-tron quattro op de markt brengt. Die wagen zal de looks van dit studiemodel grotendeels overnemen. Daardoor lijkt de Q6 e-tron de eerste uitdager van de Tesla Model X. Audi ontwierp een eigen elektrisch systeem dat uitgerust is met drie elektromotoren, één op de vooras en twee kleinere op de achteras. Samen zijn die goed voor een rijbereik van 500km. De prestaties mogen er ook zijn. Dankzij 503 pk zit hij in 4,6 tellen aan 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Wat de prijs betreft wil Audi dat hun elektrische wagen ongeveer even veel zal kosten als een goede uitgeruste A6.

Volkswagen Golf GTi Clubsport

2016_VW_GolfGTIClubsport_01

2016_VW_GolfGTIClubsport_022016_VW_GolfGTIClubsport_03

De krachtigste Golf die ooit in productie kwam, dat is de GTi Clubsport. Zie het als een cadeautje om het 40-jarig bestaan van de Golf te vieren, maar eentje waar we snel onze handen aan het stuur willen hebben. De wat agressievere bodykit maakt de Clubsport duidelijk herkenbaar. Vooraan valt de grote centrale luchtinlaat in honingraat op, alsook de luchtinlaten voor de remkoeling, aan de zijkant zien we strips zoals op de originele GTi en achteraan is de spoiler duidelijk gegroeid. De Clubsport krijgt een turbocharged 2.0 liter viercilinder bezinemotor die goed is voor 265 pk. Zo levert hij 35 pk meer op dan in een gewone GTi. De trekkracht is nog niet bekend, maar VW gaf wel mee dat de Clubsport in 6.0 seconden naar 100 km/u snelt. [NQ]

Mercedes Concept IAA

Vloeiend, zo kan je deze Intelligent Aerodynamic Automobile (IAA) in één woord omschrijven. Mercedes tart de wetten van de aerodynamica met deze futuristische vierdeurs saloon. Deze concept car verandert tijdens het rijden. Vanaf 50 km/u komen er staartvleugels uit het achterste waardoor de wagen zijn Aerodynamic Mode aanneemt. En ook 39 cm langer wordt. De Concept staat op een wielbasis die 18,5cm langer is dan die van de S-klasse en in Design Mode is hij 10cm langer dan een CLS. Het design en de snufjes van deze Concept IAA zal doorgetrokken worden in de toekomstige modellen gaf Mercedes nog mee. [NQ]

Nissan Gripz Concept

2016_Nissan_Gripz_01

2016_Nissan_Gripz_022016_Nissan_Gripz_03

De Gripz is een voorbode van de visie die Nissan voor ogen heeft bij het uitbreiden van het Z submerk. Nissan omschrijft deze crossover zelf als een “radicaal nieuw type sportauto”. Het uiterlijk werd ontworpen door het designteam in Paddington, het interieur kwam van de collega’s uit Tokyo. De kleuren geven aan dat ze hun inspiratie zijn gaan halen bij de Datsun 240Z Rally. De zitcabine lijkt naar achteren getrokken, terwijl het dak meteen afloopt naar de kont. Onder de motorkap van deze concept zit Nissan’s PureDrive Hybrid system, met een kleine benzinemotor die de batterijen blijft opladen en elektrische motoren die de vier wielen aandrijven. [NQ]

Ford Focus RS

Ford Focus RS 1

Ford Focus RS 2Ford Focus RS 4

Jullie hadden hem natuurlijk al gezien voor het salon in Frankfurt, maar nu zijn echt alle specs en de bijbehorende prestaties eindelijk vrijgegeven. De Ford Focus krijgt een Ecoboost viercilinder turbo van 3.5 liter onder de motorkap die voor 350 pk  zorgt tussen 2000 en 4500 tpm. Het koppel bedraagt 440 Nm en dankzij een overboost kan je gedurende vijftien seconden zelfs beroep doen op 470 Nm trekkracht. De Focus RS komt met een manuele zesbak, vierwielaandrijving én launch control. Daarmee schiet hij in slechts 4,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 266km/u. Begin volgend jaar start de levering in Europa en vanaf 38.300 euro bezit je zelf een Ford Focus RS. [NQ]

Porsche Mission E

2016_Porsche_MissionE_032016_Porsche_MissionE_012016_Porsche_MissionE_02

Helemaal onverwacht toverde Porsche dit studiemodel uit de hoed met het witte konijn. De Mission E is een volledig elektrische Porsche waarvan het Duitse merk dit decennium nog een productiemodel van op de markt wil brengen. De kennis van de 919 Hybrid-race-auto en de gelimiteerde 918 Spyder brengt Porsche samen in deze vierdeurs sportwagen. Voor de Mission E werd er speciaal een nieuwe bodemplaat bestaande uit koolstofvezel, aluminium en staal ontwikkeld. Toch ligt het totaalgewicht nog op 2 ton. Maar dat voel je niet in de prestaties. Naar 100 km/u gaat hij in 3.5 tellen en in 12 seconden zit hij aan 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Met zijn lengte van 4,85, breedte van 1,99 meter en hoogte van 1,30 is hij iets korter dan een Panamera. [NQ]

Lamborghini Huracán Spyder

2016_Lamborghini_HuracanSpyder_012016_Lamborghini_HuracanSpyder_022016_Lamborghini_HuracanSpyder_03

Ongeveer 712 dagen, 2 jaar dus, hebben we op de open versie van de Huracán moeten wachten. Net zoals in de standaard Orkaan wordt deze nieuwe variant voortgestuwd door de 610 pk sterke 5.2 liter V10. Daarmee sprint de 120kg zwaardere Huracán Spyder in 3.4sec naar 100 km/u en bereikt hij een top van 324 km/u. Geen hardtop, maar wel een elektronisch bedienbare soft-top, die tot 50km/u kan ingeklapt worden. Was dit het wachten waard? Verrassingen levert deze Huracán Spyder niet echt op, maar het blijft een bloedmooie supercar. [NQ]

Opel Astra

2016_Opel_Astra_01

De nieuwe Astra moet op alle vlakken een nieuw tijdperk inleiden voor Opel. De nieuwe designfilosofie zorgt voor dynamische en slanke lijnen in combinatie met een nieuwe, ultralichte voertuigarchitectuur. Die zorgt ervoor dat de nieuwe Astra 200kg lichter is dan zijn voorganger. Ook de technologie staat op punt, zo introduceert Opel de baanbrekende persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst OnStar. Enkel het beste voor de Astra en dus krijgt hij de nieuwste generatie benzine -en dieselmotoren. De krachtbronnen met een cilinderinhoud van 1,0- tot 1,6 liter leveren vermogens van 105 pk tot en met 200 pk. Daaronder ook een volledig nieuwe 1.4 l Turbo, goed voor 150 pk. De krachtigste is de 1.6 l Turbo benzinemotor. [NQ]

KIA Optima GT

2016_KIA_OptimaGT_022016_KIA_OptimaGT_032016_KIA_OptimaGT_01

De high-performance versie van de Optima, dat is deze GT. En die verschilt toch enigszins. Zo krijgt de Optima GT een unieke afstelling van het onderstel, verschillend van de standaard Optima en wordt hij uitgerust met het nieuwe Electronically-Controlled Suspension systeem, dat voorziet in veerkracht voor ieder afzonderlijk wiel. Grotere schijfremmen en een speciale versie van Kia’s nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging (R-MDPS) gaan een belangrijke bijdrage leveren aan de prestaties van de Optima GT. Daar zal de 2.0-liter T-GDI turbobenzinemotor met directe injectie van 245 pk en een koppel van 353 Nm ongetwijfeld ook voor iets tussen zitten. In 7.4 sec zit hij aan 100 km/u en daarna gaat hij door tot 240 km/u. [NQ]

Toyota CH-R Concept

2016_Toyota_CHR_012016_Toyota_CHR_022016_Toyota_CHR_03

Toyota keeps going hybrid. Het is al de tweede versie van deze CH-R en Toyota noemt deze innovatieve concept met trots de voorbode van een productieversie die er volgend jaar aankomt. Als de 5-deurs hybride crossover er komt is het de zevende hybride-auto in de line-up van Toyota. De CH-R beschikt dankzij zijn TNGA-platform over een laag zwaartepunt, wat de rijeigenschappen ten goede komt. Met zijn scherpe facetlijnen, een opvallend lage daklijn, lichtmetalen 21-inch wielen en zeer onderscheidende achterlichtunits die loskomen van de carrosserie is de CH-R een echte eyecatcher. En dan is er ook nog het gedeeltelijk transparante ‘zwevende’ dak dat zoveel mogelijk licht binnenlaat. Wat er onder de motorkap komt, is nog niet bekend. [NQ]

Volkswagen Tiguan

2016_VW_Tiguan_012016_VW_Tiguan_032016_VW_Tiguan_02

De nieuwe Tiguan is de eerste SUV die gebruik maakt van het flexibele MQB-platform. Daardoor is hij 50 kg lichter en daarbij ruimer, zuiniger, veiliger en comfortabeler dan zijn voorganger. Toch is hij zowel in de lengte met 6 cm (tot 4,49 m), als in de breedte met 3 cm (tot 1,84 m) gegroeid. En ook de wielbasis is  7,7 cm langer geworden. Volkswagen nieuwste SUV wordt uitgerust met TSI-motoren van 125 pk tot 220 pk en TDI’s van 115 pk tot 240 pk. Allen voldoen ze aan de Euro 6-emissienorm. Op gebied van aandrijving zijn er twee opties: voorwielaandrijving of 4MOTION vierwielaandrijving met Haldex-koppeling. Ook het interieur werd aangepakt en daar staat het Active Info Display, een 12,3-inch interactief digitaal instrumentarium, centraal. [NQ]

Bugatti Vision Gran Turismo

2016_Bugatti_VisionGT_012016_Bugatti_VisionGT_022016_Bugatti_VisionGT_03

De Veyron is al een tijdje niet meer en dus bleef het uitkijken naar de weg die Bugatti nu zal inslaan. Deze Vision Gran Turismo geeft ons daar enige inkijk in. Hoewel het slechts gaat om een digitale versie voor het bekende racegame maakt Bugatti toch een model op 1:1 schaal voor Frankfurt. Daar zal het vooral peilen zijn naar de reacties om zo mogelijk de laatste hand te leggen aan de Chiron. In de Vision GT herkennen we de lijnen van de Veyron nog, maar de agressieve voor -en achterbumpers, alsook de diffuser en spoiler, maken er toch een stoere racebolide van. Bugatti gunt ons ondertussen ook al een inkijkje in het interieur. [NQ]

AlpinaD3 BiTurbo Facelift

2016_Alpina_D3BiTurbo_012016_Alpina_D3BiTurbo_032016_Alpina_D3BiTurbo_02

Echt ingrijpend is deze vernieuwde D3 BiTurbo niet. Het gaat om een facelift, want als BMW zijn 3 aanpast, mag Alpina niet achterblijven met zijn best verkopende model. Het scherpere led-lichtdesign werd overgenomen en de bumpers werden bijgevolg ietwat aangepast. Binnenin wordt het vernieuwde interieur van de 3 overgenomen al zijn de veranderingen ook daar minimaal. Cruise control en parkeersensoren komen nu als standaard. Onder de motorkap verandert er niets. De Alpina D3 BiTurbo wordt nog altijd aangedreven door de 3.0l Twin-Turbo van 350 pk. [NQ]

Opel Astra Sports Tourer

2016_Opel_AstraSportTourer_022016_Opel_AstraSportTourer_032016_Opel_AstraSportTourer_01

Een ultramoderne connectiviteit, een atletische design en efficiënte motoren, daarmee pakt Opel uit voor zijn nieuwste Astra. Net als de vijfdeurs wordt de Sports Tourer voorzien van het Opel OnStar, de persoonlijke connectiviteits -en servicedienst. De laatste versie van het IntelliLink infotainmentsysteem is ook aanwezig. De intelligente IntelliLux LED-verlichting is uniek in het C-segment . Dankzij een gewichtsverlies van 130 kg en de nieuwe motoren met een cilinderinhoud van 1,0 tot 1,6 liter en vermogens van 105 pk tot en met 200 pk wordt de stationwagen een stuk efficiënter. De 1.6 l motor, met direct ingespoten turbo, van 200 pk en 300 Nm is de krachtigste motor die beschikbaar is voor de Astra Sports Tourer en kent zijn debuut op het IAAF. [NQ]

Seat Leon Cupra 290

2016_Seat_LeonCupra_012016_Seat_LeonCupra_022016_Seat_LeonCupra_03

Net zoals zijn kleine broertje, de Ibiza, krijgt ook deze Cupra een vermogenswinst. Weliswaar slechts 10 pk, van 280 naar 290 pk. De tweeliter viercilinder turbomotor met manuele schakelbak stuwt de Leon Cupra in 5,8 sec naar 100 km/u, de automatische DSG-versie doet dat nog een tiende sneller. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Uiterlijk verandert de Leon Cupra niet. Wat we wel nog meegeven is dat de snelle Spanjaard nu een verfijnder uitlaatgeluid zou hebben. [NQ]

Skoda Octavia RS230

2016_Skoda_OctaviaRS_012016_Skoda_OctaviaRS_022016_Skoda_OctaviaRS_03

Het Tsjechische merk laat zich van zijn sportiefste kant zien in Frankfurt. Deze Octavia RS 230 wordt namelijk de snelste Skoda ooit. Binnenkort rolt hij al van de band en kan hij zijn 2.0l turbocharged krachtbron van 230 pk en 350 Nm, met elektronisch sperdifferentieel, ontplooien in het straat beeld. Met een topsnelheid van 250 km/u en een spurt van 6,7 seconden naar honderd is hij misschien net te licht voor het circuit. [NQ]

Audi SQ5 Plus

2016_Audi_SQ5Plus_012016_Audi_SQ5Plus_022016_Audi_SQ5Plus_03

Tel S op bij Plus en je komt aan veel pk’s. De 313pk die de SQ5 produceerde was lang niet slecht, maar Audi doet er nu een schepje bovenop, 27pk om precies te zijn. Naast het totaal 340 pk stijgt ook het koppel met 50 Nm naar 700Nm. Maar nu komt het: deze SQ5 Plus wordt niet sneller!? De sprinttijd van 0 tot 100 km/u ligt nog altijd op 5.1 sec en hij blijft elektronisch begrensd op een top van 250 km/u. Wel wordt deze Plus-versie 2 deciliter zuiniger met zijn 6.6l/100km. Door een nieuw differentieel wordt de trekkracht gelijkmatiger verdeeld over de achterwielen en zou de SQ5 Plus dynamischer moeten aanvoelen. Uiterlijk herken je hem aan de kleine spoiler, diffuser en de details in zwart hoogglans. Wil je hem in het Macaw Bleu vanop de foto’s  dan moet je snel zijn, want daar worden er slechts 100 van gemaakt. [NQ]

Renault Mégane RS 275 Cup-S en RS 275 Nav

2016_Renault_MeganeRS275_032016_Renault_MeganeRS275_022016_Renault_MeganeRS275_01

Hoewel de nieuwe Mégane al in de steigers staat – zie een beetje verder naar onderen – en in Frankfurt ook op ons losgelaten wordt, krijgt de huidige Mégane in RS-versie nog een opgevoerde uitloopversie. De huidige RS 265 Cup maakt plaats voor de nieuwe RS 275 Cup-S. Die is logischerwijs voorzien van 275 pk die gepuurd wordt uit dezelfde 2.0 l viercilinder als de Trophy-R. De Cup-S krijgt een geüpdatet chassis dat stijver is, maar eigenlijk wordt hij gezien als een goedkopere instapversie waar de öhlin-dempers, Akrapovic-uitlaat en Michelin Cup-rubbers optioneel zijn. De 275 Nav is meer gericht op het dagelijks gebruik en wordt standaard voorzien van een navigatiesysteem, parkeersensoren, dual zone airco en automatische ruitenwissers en lichten. Helaas worden deze versies enkel in Duitsland en het VK verkocht. [NQ]

Bentley Bentayga

2016_Bentley_Bentayga_01 2016_Bentley_Bentayga_022016_Bentley_Bentayga_03

De snelste en meest luxueuze 4×4 ooit, dat is de nieuwe Bentley Bentayga. Eerst de snelheid: met zijn 6 liter W12 motor van 602 pk en een koppel van 900Nm trekt deze SUV de sprint naar 100 in slechts 4,1 seconden. Dat is verbazingwekkend snel voor deze 2.422 kg zware patser. En dan hebben we je nog niets eens verteld dat de topsnelheid op 301 km/u ligt. Naast deze erg performante krachtbron zal in de toekomst ook een diesel of een plug-in hybride tot de mogelijkheden behoren. Dankzij het Drive Dynamics Mode-systeem moet de Bentayga ook off-road zijn mannetje staan. Zoals Bentley het beaamt ontbreekt het niet aan comfort en is ook het interieur perfect afgewerkt met hoogwaardige metalen, houtsoorten en leder. Via het personaliseringssysteem Mulliner Bespoke kan je de Bentayga volledig naar eigen smaak aankleden. [NQ]

Toyota Prius

2016_Toyota_Prius_01

2016_Toyota_Prius_032016_Toyota_Prius_02

Betrapt op een transportvliegtuig. De nieuwe Prius toont nu officieel zijn gelaat en de invloed van Toyota’s waterstofauto, de Mirai, is duidelijk. Daarmee kunnen we stellen dat het uiterlijk een tikkeltje uitdagend is, maar best geslaagd. De vierde generatie Prius staat op het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Generation Architecture), waardoor de aandrijflijn en dus ook het zwaartepunt lager liggen. Dat zou volgens Toyota het rijcomfort van deze hybride ten goede komen. Daarnaast worden de elektro -en benzinemotor – waarschijnlijk een update van de huidige 1.8 l – kleiner, zuiniger en efficiënter. Minder CO² is de norm. Om het ook veilig te houden krijgt de nieuwe Prius standaard Toyota Safety Sense met o.a. voetgangersdetectie, adaptieve cruise control en een botspreventiesysteem. [NQ]

Renault Mégane 4

renault-megane-2016-005

renault-megane-2016-003renault-megane-2016-006

Details zijn er nog niet, wel al plaatjes van de vierde generatie Mégane die zich duidelijk op de Renault Talisman (zie lager) inspireert. Daarmee maakt de gewaagde winkelhaak onder de koplampen zijn intrede in het C-segment. La Régie laat alvast weten dat de neofiet lager (24mm) én breder (47mm voor en 39mm achter) ligt dan de uitgaande, wat hoe dan ook goed nieuws is voor de RS-versie die ongetwijfeld al in ontwikkeling is. Voorlopig doen we het nog even met het sportieve tussenstadium alias de GT die er best gelikt uitziet in het Renault-blauw met sportievere bumpers en 18-duimers. [KD]

Porsche 911 facelift

911 Carrera S / 911 Carrera Cabriolet

911 Carrera S 911 Carrera S

De facelift van de 911 is vanonder het doek, de aap helemaal uit de mouw: Porsche’s icoon ademt voortaan via een tweetal turbo’s beter dan atmosferisch. Die (door puristen gelamenteerde) aanpak zorgt over de ganse lijn voor 20 paarden extra en 12% meer rendement. Daardoor heeft de Carrera voortaan 370 pk en 450 Nm onder de kap, de Carrera S 420 pk en 500 Nm . De respectieve sprints naar de 100 tuimelen zo naar 4,2 seconden voor de Carrera (met PDK en Sport Chrono pakket) en 3,9 seconden voor de Carrera S (idem) – telkens 0,2 seconden sneller dan voordien. De topsnelheden bedragen nu 295 km/u (+6) en 308 km/u (+4). De meesturende achteras van de Turbo en de GT3 (RS) is bij dezen ook als optie leverbaar op de Carrera’s. [KD]

BMW 225xe Active Tourer & 330e

BMW-330e-006

BMW-330e-003BMW-225xe-004

De ‘e’ staat bij BMW voor eDrive oftewel hybride-aandrijving. Daarmee weet je meteen dat beide nieuwkomers een elektromotor aan hun verbrandingsmotor koppelen om een beperkte autonomie met nuluitstoot voor te leggen. In beide gevallen bedraagt die maximaal 40 kilometer met een topsnelheid van zo’n 125 km/u. Laat je de twee motoren optimaal samenwerken, dan klokt de 225xe de 100 in 6,7 s en de 330e in 6,1 seconden terwijl het verbruik nog altijd binnen de perken blijft. Het verschil zit hem in die andere letter in de typebenaming, namelijk de ‘x’. Omdat de Active Tourer in de basis voorwielaangedreven is, maakt de elektomotor op de achteras er een vierwielaandrijver van – anders dan de 3 Reeks die (gelukkig) nog altijd achterwielaangedreven is. [KD]

Seat Ibiza Cupra Facelift

2016_Seat_IbizaCupra_01

2016_Seat_IbizaCupra_022016_Seat_IbizaCupra_03

De nieuwste hot hatch van Seat krijgt zowel uiterlijk als innerlijk een facelift. Aan de buitenkant is de facelift allesbehalve aangrijpend en blijft de Ibiza erg herkenbaar. Het echte verschil zit ’em onder de motorkap. Daar wordt de ongelukkige 1.4 l TwinCharge-motor vervangen door de 1.8 l TFSi die ook de Polo GTI alle eer aandoet. Daardoor gaat ook het vermogen omhoog en bezit de Ibiza Cupra nu 192 pk en 320 Nm. Daarmee doet hij ook drie tienden van zijn 0-100 tijd af en sprint hij er nu naartoe in 6.7 sec. [NQ]

Peugeot Sport 308 Racing Cup

In Frankfurt kent de Peugeot Sport 308 Racing Cup, de vervanger van de RCZ Racing Cup, zijn werelddebuut. Tegenover de 308 GTi zijn er verschillende wijzigingen in het chassis en de motor aangebracht. De geblazen 1.6 l viercilinder komt uit de GTi, maar heeft zijn standaard turbo ingeruild voor het sterkere exemplaar uit de Pikes Peak record-Peugeot. Daarmee komt het vermogen op 308pk voor 1.050kilogram. De 308 Racing Cup krijgt geen manuele maar een sequentiële zesbak met bijbehorende paddles. Zowel vooraan als achteraan is er een verstelbare vering gemonteerd. De uiterlijke verschillen en het geluid kan je zelf beoordelen in bovenstaand filmpje. [NQ]

Peugeot Fractal Concept

2015_Peugeot_Fractal_02

2015_Peugeot_Fractal_032015_Peugeot_Fractal_01

Peugeot gaat er voor in Frankfurt en dus toont het met plezier deze aantrekkelijke coupé-cabriolet Fractal Concept. Hoewel de Fractal maar een kleine jongen lijkt (3,81 m lang en 1,70 m breed) biedt hij toch plaats aan vier personen. Zo zet Peugeot zijn revolutionaire i-Cockpit met kleine stuurtje nog eens extra in de verf.  De Fractal krijgt een elektrische aandrijflijn met twee elektromotoren die gecombineerd 204 pk produceren. Een lithium-ionaccu van 40kW/u zorgt voor een autonomie van 450 km. Dankzij het vele koolstofvezel weegt de kleine cabrio toch slechts 1.000 kg. [NQ]

Citroën Cactus M Concept

2015_CItroën_CactusMConcept_02

 

2015_CItroën_CactusMConcept_032015_CItroën_CactusMConcept_04

Citroën brengt met de Cactus M een eerbetoon aan de Mehari, anno 2015. De Mehari was absoluut niet moeders mooiste en dat zal deze Cactus M Concept ook niet worden, maar opvallen doet hij wel. De kunststof is ook bij deze moderne Mehari aanwezig, met name in de deuren waar de airbumps zijn vervangen door horizontale strepen. Er is geen raamstijl in het midden, maar je surfplank is normaal lang genoeg om op de uiterste stijlen te steunen. Het interieur is dan weer waterdicht. De krachtbron van de Cactus M is een 110 pk sterke 1,2-liter Puretech-benzinemotor.   [NQ]

Renault Talisman Estate

2016_Renault_TalismanEstate_01

2016_Renault_TalismanEstate_032016_Renault_TalismanEstate_02

Na de sedanversie die enkele weken geleden werd onthuld presenteert Renault in Frankfurt de Estate versie van zijn nieuwe Talisman. Behalve meer kofferruimte – tot 1.700 liter – en wat meer bewegingsvrijheid achterin – 30mm extra hoofdruimte – verandert er weinig aan deze Talisman Estate. Net zoals de sedan krijgt ook de stationwagen het 4Control-onderstel en Electronic Damper Control, wat zorgt voor betere wendbaarheid en stuurprecisie. In de eerste helft van 2016 komt de Talisman Estate op de markt. [NQ]

 

Peugeot 308 GTi

2015_Peugeot_308GTi_01

 

2015_Peugeot_308GTi_032015_Peugeot_308GTi_02

Hij was al te zien op het Goodwood Festival of Speed, maar ook in Frankfurt wordt de 308 GTi eentje om naar uit te kijken. Bovendien mogen we kort na het autosalon in Frankfurt mogelijk al de eerste exemplaren op de weg verwachten. Dan zal de 308 GTi zijn 270 pk en koppel van 330Nm kunnen tentoon spreiden. Die haalt hij uit een oude bekende, namelijk de 1.6 THP die ook in de RCZ R zit.  Om die 270 paarden in lijn te houden installeerde Peugeot een standaard Torsen-sperdifferentieel. Voor wie het wat minder mag is er ook een 250pk sterke versie. [NQ]

Mazda Koeru

2015_Mazda_Koeru_01

Mazda liet zopas deze schets op ons los. De Koeru – Japans voor “overstijgen” – wordt een vijfdeurs crossover. Het gaat hier wel nog over een concept, zeg maar studiemodel. Maar de kans is reëel dat dit het grote broertje van de CX-3 wordt. Het KODO-design waarvan ze zo tevreden zijn, en terecht, wordt hier ook doorgetrokken. Met de Koeru waagt Mazda zich binnenkort misschien ook op de markt van de SUV coupés. Of het echt een concurrent zal worden van de BMW X6 of de Mercedes GLE Coupé is nog de vraag. [NQ]

Mercedes S-Klasse Cabriolet

2016_Mercedes_SKlasseCabrio_04

2016_Mercedes_SKlasseCabrio_022016_Mercedes_SKlasseCabrio_03

Hier is ie nu officieel, de Mercedes S-Klasse Cabrio. Deze nieuwe cabrio is geen tweelingsbroer aangezien hij slechts 60% van zijn carroserie deelt met de Coupé. Dakloos worden doet deze S-Klasse in ongeveer twintig seconden en dat tot een snelheid van 60km/u. De basisversie, de S500, krijgt een 4.7l V8 van 455pk en 700Nm. Wie meer wil kan al meteen naar de S63 AMG-versie gaan kijken. Daarin schuilt een 5.5l V8 met 585 pk en 900Nm. Goed voor een sprint van 0 tot 100 in 3,9 seconden.  [NQ]

Mercedes C-Klasse Coupé

2016_Mercedes_CKlasseCoupé_03

2016_Mercedes_CKlasseCoupé_012016_Mercedes_CKlasseCoupé_02

De hernieuwde concurrent voor de BMW 4 en de Audi A5 is gearriveerd. De C-Klasse Coupé ziet er op zijn minst vloeiend uit. Achteraan herkennen we enigszins de kont van de S-Klasse Coupé; de snuit krijgt hij dan weer mee van de gewone C-Klasse. Van opzij zien we de ramen spits uitlopen; de B-stijl wordt behouden voor de structuur. Ook is deze Coupé enkele centimeters langer en breder dan zijn voorganger, wat meer ruimte moet opleveren voor de inzittenden. De nieuwe Mercedes-telg komt met vier benzinemotoren, de C 180 (156 pk), de C 200 (184 pk), de C 250 (211 pk) en de C 300 (245 pk) en twee dieselmotoren, de C 220 (170 pk) en de C 250 (204 pk). [NQ]

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Uiterlijk is het nog wat wachten hoe groot de invloed zal zijn, want ook op deze teaser is nog niet veel te zien. Wat we wel al weten van vorige AMG 63 modellen zijn de specs van de motor. Maar aangezien het zelfs om de ‘S’ gaat wordt er nog een schepje bovenop gedaan. Een 4.0 l V8 met dubbele turbo zal dankzij 510 paarden en 700 Nm de Coupé in 4 seconden naar 100 km/u duwen. De topsnelheid zal waarschijnlijk elektronisch begrensd zijn op 290 km/u. [NQ]

KIA Sportage

2016_KIA_Sportage_04

2016_KIA_Sportage_072016_KIA_Sportage_05

De eerste foto’s van de Sportage werden door KIA vrijgegeven en die liggen in de lijn van de verwachtingen. Het huidige design met de scherpe lijnen wordt ook in de Sportage doorgetrokken. De wielbasis is 30mm langer geworden, terwijl de auto in zijn geheel 40mm is gegroeid. Dat betekent meer ruimte binnenin. Ook het interieur met volledig nieuwe voorstoelen moet de inzittenden dat gevoel geven. De Sportage krijgt verschillende benzine -en dieselmotoren, maar een primeur is de 1.6-liter T-GDI benzinemotor van 177 pk. Die was ook al terug te vinden in de cee’d GT en pro_cee’d GT, maar werd nu speciaal aangepast voor de Sportage. [NQ]

Audi A4

2015_Audi_A4_01

2015_Audi_A4_032015_Audi_A4_02

De nieuwe Audi A4 moet scherper en formeler zijn dan zijn concurrenten. Het is bovendien de laatste creatie van designer Wolfgang Egger voor zijn overstap naar Giugario. Het interieur blijft sober en tijdloos, maar de motoren en het chassis zijn wel stevig aangepakt. Zo is er een nieuwe 1.4 viercilinder-benzinemotor die met zijn 150 pk liefst 30 pk beter doet dan zijn 1.8-voorganger. Audi herwerkte ook de 2.0 bezinemotor en biedt nu zowel een 190 als 251 pk sterke 2.0 TFSI aan. De nieuwe A4 kan bovendien een beroep doen op een fonkelnieuwe vijfpunts-ophanging. [NQ]

Mini Clubman en Cooper S Clubman

2015_Mini_Clubman_01

2015_Mini_Clubman_032015_Mini_Clubman_02

De nieuwe Mini Clubman is de grootste Mini ooit, zelfs groter dan de bestaande Countryman. Hij is 293 mm langer, 115 mm breder en 16 mm hoger geworden. Uiterlijk vallen de grote achterlichten en de verbrede kont meteen op. De grotere dimensies van de wagen moeten zijn veelzijdigheid benadrukken; zo is de koffer 100 liter groter geworden. Qua motorisatie start het gamma bij een 1.5-benzinedriecilinder. De Cooper S Clubman wordt voorzien van een 2.0 viercilinder die 192 pk levert. [NQ]

Ferrari 488 Spider

2015_Ferrari_Spider_04

2015_Ferrari_Spider_022015_Ferrari_Spider_01

Hij kon niet meer lang op zich laten wachten, de open versie van de 488 GTB is gearriveerd. De Spider moet evenwel amper onderdoen voor zijn gesloten broertje. Uit dezelfde 3.9 V8 puurt hij ook een 0-100-spurt van 3 seconden en is zijn topsnelheid slechts een drietal km/h lager. Ferrari belooft dat deze cabrio, net als de coupé, dankzij het spaceframechassis 23 procent stijver is dan de 458 Speciale. De Spider weegt slechts 50 kg meer ondanks de toevoeging van een elektronische hardtop dat in 14 seconden open of toe gaat. [NQ]

Infinti Q30

2015_Infiniti_Q30_022015_Infiniti_Q30_03

Hoewel het natuurlijk niet de bedoeling was van Infiniti, zijn er afgelopen week al twee foto’s van de nieuwe Q30 gelekt. Met deze nieuwe hatchback wil het luxemerk van Nissan in het C-segment de concurrentie aangaan met de Audi A1, de Mercedes A-Klasse, de Volvo V40 en de BMW 1. De Q30 staat op hetzelfde platform als de A-Klasse, dankzij een samenwerkingsverband tussen moederbedrijf Nissan en Daimler. Op het autosalon van Frankfurt wordt de Q30 officieel voorgesteld. Ondertussen is ook al zeker dat er ook een afgeleide crossover versie komt, de QX30. [NQ]

Share Button

9 Responses

  1. Stijn says:

    “en toonde dat het doorlopende rode licht is verdwenen”
    Het doorlopende rode achterlicht is er nu alleen op de C4, C4S en GTS4. Vermoedelijk zal dit de facelift overleven om de vierwielaandrijvers (met uitzondering van de Turbo) een eigen achterkant te geven.

    De uiterlijke verschillen voor de instappers zullen voornamelijk tot de vernieuwde voorbumper, de centrale uitlaten, het zwarte rooster in de motorklep en de kleine gaten achter de achterwielen beperkt blijven. Benieuwd of de turbogeblazen (met één enkele turbo?) blokken sensaties weten te bieden. Want door de beperkte vermogensstijging (+20 pk tot 370 voor de Carrera en 420 voor de Carrera S) zullen de prestaties amper veranderen… Het normverbruik en de uitstoot zijn ogenschijnlijk belangrijker vandaag de dag…

    • Stijn says:

      De centrale uitlaten, zoals een kever die ook had…, zijn blijkbaar de optionele sportuitlaten op de Carrera S…

  2. Thibaut says:

    Klein typfoutje: de Q30 zal wellicht concurrentie aangaan met de Audi A3 en niet de A1 😉

  3. heidekonijn says:

    Guilia, o, Giulia, where art thou?

    • Alexander says:

      De Giulia inderdaad!
      Daar ben ik nog het meest benieuwd naar.
      Vreemd dat die hier vergeten lijkt.

  4. W0ut says:

    Werden er ook geen nieuwe hybride opties voorgesteld door BMW? (edrive?)

  5. Ken Divjak says:

    De 330e en 2 Reeks Active Tourer eDrive staan inderdaad klaar in de coulissen, maar het is nog even niet zeker of die hun opwachting nu dan wel begin volgend jaar zullen maken.

  6. Vish says:

    Krijgt de Ford geen 2.3 Ecoboost motor ipv een 3.5 liter ?

Leave a Reply