DRIVR

Test: Mazda CX-3 SkyActiv-G 120

Een autobouwer die tegenwoordig geen compacte crossover in de rangen heeft, holt achter de feiten aan. En dat beseffen ze in Hiroshima maar al te goed. De verkoopstatistieken spreken immers voor zich: het snelst groeiende autosegment van Europa is dat van de B-segment SUV. Meteen de reden waarom de CX-3 onderhand een feit is, een kleine crossover die zich netjes tussen de de 2 en de CX-5 nestelt. Maar of die ook het beste van twee werelden combineert?

2015_Mazda_CX-3_07

2015_Mazda_CX-3_062015_Mazda_CX-3_09

Hoe kan je nu geen fan zijn van de KODO-designtaal?

Te beoordelen aan het aantal prijzen dat Mazda er al voor gekregen heeft (waaronder een vermaarde Red Dot-award), is die vraag zeker niet uit de lucht. De CX-3 gaat verder op het elan dat Mazda met de 6 ingezet en met de CX-5 doorgezet heeft. De compactere afmetingen van de CX-3 lijken er zowaar nog beter op te reageren, zeker als het geheel in een Ceramic White-jasje gehuld is. Aan het interieur is amper geraakt als je het vergelijkt met diens kleine broer, de Mazda 2. En dat is niet het enige wat die twee gemeen hebben. Het multimediasysteem met zwevend 7 inch scherm werkt in deze toepassing even goed. Toch is het vooral de afwerking van het CX-3-interieur dat gezien mag worden. De stoelen zijn best zacht, maar bieden tegelijkertijd voldoende steun.

Hoe ruim voelt deze CX-3 aan?

Als je weet dat de CX-3 ook zijn wielbasis met de Mazda 2 deelt, mag je niet heel veel verwachten. Toch krijgt de passagier dankzij een hoger heuppunt vooraan 20mm beenruimte extra. Voor de bestuurder is het volledig verstelbare stuur een pluspunt. Achteraan is er 30mm winst aan beenruimte, maar is het aflopende dak niet meteen geschikt voor de grotere medemens.  Ook de carrosserie hangt voor- en achteraan wat meer over, maar met zijn lengte van 4,2 meter, breedte van 1,7 meter en hoogte van 1,5 meter oogt hij toch net iets kleiner dan concurrenten zoals de Renault Captur en de Dacia Duster.

2015_Mazda_CX-3_08

2015_Mazda_CX-3_012015_Mazda_CX-3_02

Neemt de CX-3 ook het motorengamma van de Mazda 2 over?

De 1.5 SkyActiv-D van 105 pk (die zijn debuut in de 2 maakte) wordt eveneens in de CX-3 aangeboden, ook al produceert die in deze toepassing 270 Nm koppel. Daarnaast is er nog de 2.0 SkyActiv-G benzinemotor die beschikbaar is met 120pk of 150 paarden en AWD. Wij rijden de lichtste versie met voorwielaandrijving voor onze proef. Net als in de CX-5 komt het vermogen bij de 120’er pas laat vrij, waardoor tempo maken om een zware voet vraagt. Logisch gevolg: de verbruiksnaald neigt eerder naar de acht liter dan naar de beloofde zes. Gelukkig staan er wel 204 koppelmomenten paraat vanaf 2.800 tpm. Samen met de hoge compressieratio van 14:1 komt de atmosferische SkyActiv-G daardoor toch gewillig over, ook al zet het blok niet zo goed door als het initieel oppikt. 30 paarden extra zouden dus zeker geen kwaad kunnen.

Kan je ook wat dynamiek voelen in de kleine SUV?

Mazda is ondertussen gekend voor zijn strakke en vlotte wegligging, ook al wordt die reputatie bij deze CX-3 ontkend noch bevestigd. Dat het geen spurtbom is die je bij zijn nekvel door de bochten jaagt, moge duidelijk wezen. Het stuur mag dan wel licht en relatief precies zijn, ondergetekende had toch meer vertrouwen in de rijvaardigheid van zijn kleine broer die net iets vinniger en accurater was. Bovendien is de ophanging net iets te stug én te luidruchtig om in alle comfort over de met putten bezaaide Vlaamse wegen te cruisen.

2015_Mazda_CX-3_04

Conclusie?

Mazda heeft overschot van gelijk om niet achter te blijven op crossovermarkt. Met de CX-3 levert het merk een verdienstelijke poging af, maar toch er is nog verbetering mogelijk op het vlak van rijgedrag. De 2.0 SkyActiv van 120 pk die wij meekregen, miste net dat extra koppel van de dieselversie of de extra paarden van de zwaardere benzineversie. Op vlak van design en afwerking legt Mazda daarentegen, zowel vanbinnen als vanbuiten, de lat wel hoog.

MAZDA CX-3 2.0 SKY-G 120

Plus Min
+ Kek design – Mist wat pit

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn atmo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 120 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 204 Nm (@ 2.800 tpm)
Overbrenging 6-bak, manueel
Gewicht 1.155 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 9,0 s
Topsnelheid 192 km/u
Gem. testverbruik 7,4 l/100 km
CO2-uitstoot 137 g/km
Prijs 23.990 euro

Verdict
7 op 10

Share Button

One Response

  1. Benny Herdewyn says:

    Vorig jaar een week deze motor in een 3 hatch gereden:
    ik hou echt van de aanpak van Mazda, nl een voldoende soepel atmosferisch blok dat met lage toeren meesurft met de stroom, maar als door duwt toch voldoende vinnig en lineair uit de hoek komt. Behoorlijk ouderwets misschien, maar je voelt je meer betrokken bij het rijden omdat de vork waarin je kan spelen zo breed is (itt moderne kleine diesel).
    CX3 ziet er in het echt ook gewoon juist uit. Top!

Leave a Reply