DRIVR

Uitgelicht:
De Tesla Model X in 10 elektrificerende Weetjes

“We showed that we could do it with a sedan, now we’re going to show that we can do it with a SUV.” Dat waren de woorden van Elon Musk deze nacht bij de officiële voorstelling van de Tesla Model X in California. De allereerste volledig elektrische SUV is daarmee een feit. Hoog tijd dus om de eenhoorn van autoland onder de loep te nemen in tien punten.

2016_Tesla_ModelX_03

1. Nog altijd Ludicrous snel

Momenteel zijn er twee beschikbare versies, de 90D en de topversie P90D. Zet die laatste in zijn Ludicrous Mode en je sprint in 3.2 seconden naar 100 km/u. Dat dankzij 262 pk op de voorwielen en 502 pk op de achterwielen. Zelfs als je de belachelijk snelle stand uit laat, zit hij er nog altijd aan in 3.8 seconden. De 90D snelt in 4.8 seconden naar 100 km/u en krijgt zowel op de voor- als achterwielen een vermogen van 262 pk. Beide kunnen pronken met een topsnelheid van 250 km/u.

2. Het bereik daalt

Ten opzichte van de Model S althans. De topversie van de sedan, de P90D, is goed voor een bereik van 520 km. De 85D die wij in 2012 reden was goed voor 480km. Met de Model X P90D geraak je amper 400km ver, terwijl dat met de 90D 413 km is. De 90kWh-batterij zorgt dus wel voor een redelijk bereik in de 2468 kg zware Model X, maar het had gerust wat meer mogen zijn.

2016_Tesla_ModelX_05

3. Amper luchtweerstand

Dat de Model X een vlotte wagen is, weten we ondertussen. Maar dat zijn enorm lage luchtweerstandcoëfficiënt van 0,24 daar ook voor iets tussen zit, misschien nog niet. Geen enkel andere SUV kan een dermate laag Cd-cijfer voorleggen. De actieve spoiler achteraan steekt trouwens graag een handje toe met drie verschillende standen voor de best mogelijke aerodynamica.

4. Goed voor de gezondheid

Tesla gaat graag met de ereplaatsen lopen en doet dat ook als het op veiligheid aankomt. Zo haalt hij met gemak vijf sterren op de NHTSA-tests. Silicon Valley denkt trouwens ook aan je gezondheid met hun allernieuwste snufje. Neen, de Model X overleeft waarschijnlijk geen kernaanval, maar de Bio Weapon Defense Mode – wat klinkt dat stoer – weerhoudt schadelijke bacteriën en virussen er wel van om het interieur binnen te dringen.

2016_Tesla_ModelX_06

2016_Tesla_ModelX_042016_Tesla_ModelX_02

5. Falcon Doors

De eyecatcher van deze nieuwe Model X zijn zonder meer de Falcon Doors voor de passagiers op de achterste rijen. Door de deuren op verschillende scharnierpunten te bevestigen, steken ze bij het openen nooit meer dan 30 centimeter naar buiten. De voordeuren zijn maar gewoontjes, buiten het feit dat ze automatisch openen en sluiten als je er naartoe of ervan wegloopt.

6. Wat een zicht

Dan hebben we het niet meteen over de looks, aangezien de Model X niet veel meer is dan een potigere versie van de knappe S. De snuit is wat strakker afgewerkt en achteraan is de wagen hoger opgetrokken. Wat het uitzicht wel bepaalt, is de grootste panoramische voorruit die momenteel in productie is. Daardoor kunnen zowel de bestuurder als de passagiers samen naar de sterren kijken.

2016_Tesla_ModelX_01

7. Zes of zeven plaatsen

Je krijgt de keuze tussen zes of zeven plaatsen voor de inzittenden. Concreet gaat het over twee of drie stoelen op de tweede rij en de optie voor wat meer doorgang naar de derde rij of wat extra bagageruimte. De stoelen op de tweede rij zijn individuele exemplaren op een sokkel – om de passagiers van zo veel mogelijk comfort, beenruimte en opbergruimte onder stoel te voorzien.

2016_Tesla_ModelX_07

8. De concurrentie ruim voor

De Tesla Model X momenteel de enige volledige elektrische SUV op de markt. Op uitdagers – en dan met name de Audi Q6 e-tron die in Frankfurt werd voorgesteld – is het nog zeker wachten tot 2018. Bovendien wordt het voor de klassieke merken moeilijk om aan al die technologie te tippen.

9. Verkoopt als zoete broodjes

Er zijn al 32.000 Tesla Model X’en besteld en dat is best veel voor het bedrijf dat in 2014 in totaal 50.000 wagens heeft verkocht. De X is in Amerika vrijwel meteen leverbaar, maar in Europa is het nog wachten tot 2016. Wanneer in 2016 durven we niet te voorspellen, want Tesla gedraagt zich wel vaker als een student met uitstelgedrag. De Model X staat ook al sinds 2012 in de steigers, om uiteindelijk nog vier jaar op zich te laten wachten…

10. Prijsstijging

Op de presentatie werd er eigenlijk met geen woord over gerept hoe diep we in de buidel moeten tasten voor de nieuwe Model X, maar op Twitter kwam Meneer Musk al snel met duidelijkheid.

Een goede 5000 dollar of een 4000 euro duurder dan de Model S. Vergelijk dat met de 90D van €97.600, dan zal de Model X 90D  rond de €103.000 schommelen. Voor de P90D ligt die prijs mogelijk al snel 20.000 euro hoger.

Share Button

4 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Wie de livestream van de persco in uitgesteld relais wil herbekijken, kan dat hieronder.
    De demo met de vleugeldeuren start op 14:30

  2. Thibaut says:

    Deze morgen haalde ik op de E40 richting Brussel een trailer in met enkele Tesla’s. Eén ervan een witte met een hogere kont. Pas na ik er voorbij was, daagde mij dat het een Model X moest zijn. Zijn deze reeds leverbaar? Of is dit een promotie-exemplaar?

  3. Ken Divjak says:

    De persdemo doet zijn ronde ook stilaan, dus ze zullen wel onderweg zijn!

  4. Nils Quintelier says:

    Ik heb er vorige week al één zien opduiken in het Brusselse straatbeeld

Leave a Reply