DRIVR

Vraag: Hoe sta jij tegenover zelfrijdende Auto’s ?

De zelfrijdende auto, hij komt almaar dichter bij. Sterker nog, vanaf december zullen er in Gelderland bij onze Noorderburen dagelijks twee autonome wagens een ritje maken tussen het station en de campus van Ede-Wageningen. Toch hebben we nog wat tijd vooraleer de zelfrijdende auto alle wegen en vervolgens de mensheid overneemt. In tussentijd moeten we ons ‘tevreden’ stellen met verschillende assistentiesystemen of een Tesla die op de snelweg al zelf remt en van rijbaan verandert.

Rijhulp_02

Bij Tesla is het de zogenaamde ‘Update n° 7’ die ervoor zorgt dat de Model S en de Model X autonoom over de snelweg kunnen rijden. De Autopilot van Tesla gebruikt een camera en een radar vooraan, twaalf ultrasone sensoren die tot vijf meter rond de gehele wagen de omgeving scannen en een automatisch remsysteem dat de afstand tot de voorliggers regelt. Daarnaast heeft deze update ook Autosteer meegekregen. Daardoor volstaat een tikje op de richtingaanwijzer om van rijvak te veranderen. Je medeweggebruikers zullen pas op het moment dat je inhaalt merken dat je eigenlijk de krant zit te lezen achter het stuur. Beter niet dus, want Tesla raadt ten strengste aan om de handen toch op het stuur te houden. Zeker in slechte weersomstandigheden, want een flinke regen –of sneeuwbui kan het systeem minder accuraat maken.

Rijhulp_01

Het is al een grote stap voorwaarts in de richting van de zelfrijdende auto? die update 7.0. En er is meer op komst, want net zoals iOS bij Apple moeten de updates blijven komen. De 7.1-update belooft namelijk autonoom parkeren. Neen, niet zoals de handenvrije inparkeerfunctie die we nu al kennen en die ik trouwens al indrukwekkend vind – het gaat verder. De Tesla zal in de parkeergarage van je favoriete winkelcentrum zelf kiezen welk vrij plekje hij zal bezetten. En daarnaast zijn er natuurlijk de snufjes die we al kennen en die het rijden nog verder moeten vergemakkelijken. Even oplijsten: Hill Start Assist, Hill Descent Control, Blind Spot Detection, Active City Stop, Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Lane Departure Warning en de achteruitrijcamera.

Rijhulp_03
We gaan ze niet allemaal oplichten maar houden het hier bij de rijbaanassistentie. Als DRIVR-redacteur stap je regelmatig in een nieuwe testwagen, maar wat ik vaak al snel doe is de Lane Departure Warning of de Lane Keeping uitschakelen. Een trillend stuur, een hoge biep of een stuur dat telkens wat tegenwerkt, ik vind het nu eenmaal storend en ik ben zeker niet de enige die niet altijd pinkt bij het veranderen van rijbaan op een lege autosnelweg. Natuurlijk is het knap dat je aan 120km/u vlotjes door een flauwe bocht gaat, maar er is dat gevoel van controleverlies dat nog even de buik doet kriebelen. Net zoals bij een automatisch remsysteem of Hill Descent Control leg je je “lot” in de handen van het voertuig en dat vind ik nog altijd vreemd aanvoelen. Ook al kan ik niet ontkennen dat het geweldige snufjes zijn.

Rijhulp_04

Een Hill Start Assist, Blind Spot Detection of een achteruitrijcamera vind ondergetekende dan wel weer handig én een absolute meerwaarde. Het helpt om in een moment van onoplettendheid even die aandacht te verscherpen zonder dat je stuur zijn eigen wil doordrukt. Als je dan toch nog een fout maakt, is het je eigen schuld. En met dat aspect van verantwoordelijkheid wil ik dan ook graag eindigen. Want het zijn en blijven slechts hulpsystemen. Elon Musk stelt terecht dat je zelf best je stuur vasthoudt bij het gebruik van de Autopilot. Anders gaan we misschien al snel lui worden en de aansprakelijkheid op de technologie steken. Want autonoom moet namelijk ook gelijk staan aan 100% veilig en daar zal het schoentje ongetwijfeld nog lang wringen.

Over aan jullie: klaar om het stuur (deels) uit handen te geven?

Share Button

9 Responses

  1. heidekonijn says:

    Vorig jaar met een Volvo met alle snufjes op wintersport geweest. Was blij toen we aankwamen want heel dat gepiep en geblink is best irritant, en die achteruitrijcamera is even wennen als je zelf geen vis bent (zeg maar gerust nutteloos). Die middenweg is een miserie, best helemaal niets van dat of gewoon automatische piloot.

    Wat zelfrijdend betreft : eerst laten foutgaan, paar schandalen, daarna alles dichtgereguleerd, daarna zelf een kopen.

    Wat betreft andere auto’s op de weg kan geen computer het zo bont maken als sommige medeweggebruikers, dus dat kan alleen maar verbeteren. Voorrang van rechts en zo is echt te moeilijk voor sommigen blijkbaar 😉

    • PieterA says:

      Voorrang van rechts slaat mijns inziens dan ook helemaal nergens op. Mag per direct worden afgeschaft.

      • heidekonijn says:

        Voor mijn part. Maar wel net zo handig dat iedereen dezelfde regels volgt. Momenteel is het de far west gezien men blijkbaar overal mee wegkomt zolang het maar niet geflitst wordt.

  2. Erwin Geuns (via FB) says:

    Durven wel maar willen NIET!

  3. Ruben Brabant (via FB) says:

    Hier ook geen interesse. Allemaal wel mooi, en technologisch heel knap. Maar laat ons maar rijden met de wagen, en niet de wagen met ons ;).

  4. Ken Divjak says:

    Als ik elke dag files zou moeten doen, dan zou ik de autopiloot met plezier opzetten. ‘t Is alleen dat de technologie die daarvoor nodig is de meeste auto’s helemaal om zeep helpt, van overmatig veel gewicht tot een gevoelloze besturing en verplichte automaten toe.

    Ik denk dus niet dat de twee in één DRIVR combineerbaar zijn, maar daarom koop je dan ook een wagen ‘voor erbij’. Mijn pendelbus mag dus perfect adaptieve cruisecontrol en weet-ik-wat-nog-allemaal hebben, zolang er thuis maar eentje zónder me staat op te wachten voor de echte ritjes.

    • heidekonijn says:

      Exact mijn redenering. Ochtendrit Limburg-Brussel zul je niet eens merken of je een Drivr hebt of niet. Een googlemobiel met een Caterham in de garage voor de zondagochtend is dan zo gek nog niet.

  5. W0ut says:

    Zelfrijdende auto’s veel blabla maar weinig boem boem. Ook de, met veel fanfare aangekondigde, Tesla auto-pilot is van hetzelfde bedje ziek.

    Even het voorbeeld van mijn 3 reeks (2015)
    Active Cruise control met stop & go.
    Op een 70 baan met fietsers, detecteert hij soms de fietsers die rechts op de fietsstrook rijden. 70, fietser! En vol in de rem. Met een kwade achterligger tot gevolg.

    Op autostrade mooi rechts cruisen tegen 125 achter een voorligger. Auto voor je verandert van vak om een vrachtwagen te passeren. Systeem ziet ineens een vrachtwagen tegen 90 voor je, paniekeert en een brute remactie tot gevolg.

    In de file, het systeem volgt je voorligger maar laat veel ruimte tussen jou en de voorligger. Zeker in start/stop files. Veel wagens rechts die van het gat gebruik maken om van vak te wisselen en voor je in te voegen, wat het systeem weer bruusk doet remmen en weer afstand doet nemen. En weer een kwade achterligger.

    Highbeam assist lijkt dan weer actief te zoeken naar de ‘lichten’ van de tegenligger. Zijn de lichten van de tegenligger ‘verborgen’ achter een betonnen middenstrook of begroeing (ref autostrade in Frankrijk, Ring Antwerpen -> Ranst). Dan blijft het groot licht aan. Zeker een probleem bij vrachtwagens, waar de cabine hoger is en dus ver uitsteekt boven de middenberm.

    Driving assistant. Bij regenweer detecteert hij het rijvak niet/moeilijk. Ook oude niet meer zo heel witte lijnen vormen al eens een probleem.

    Lane change geen ervaring bij BMW wel bij Audi. Stond na 5 minuten autostrade al uit. Wegens irritant geflikker.

    Verder wel heel tevreden van achteruitrijcamera en adaptive headlights.

  6. Nils Quintelier says:

    Bij Mercedes hebben ze zonet nog deze reclame van het web gehaald, omdat die te ver ging in de vergelijking van de nieuwe E-klasse met de zelfrijdende F015 concept. Best dus nog niet helemaal het stuur loslaten in die E-Klasse.
    https://www.youtube.com/watch?v=C0d5e1c_qo0

Leave a Reply