DRIVR

Fiat 124 Spider & Mazda MX-5: Twee Druppels Water?

Wat hebben we lang uitgekeken naar de nieuwe Mazda MX-5. En nu die er eindelijk is, mogen we dankzij Fiat en diens 124 Spider zelfs op dubbel plezier rekenen. De twee kleine roadsters staan immers op hetzelfde platform en delen zoveel stukken dat we gerust van een twee-eiige tweeling mogen spreken. De hamvraag is daarom: zijn er überhaupt nog verschillen? En belangrijker nog: waar situeren die zich dan juist? Tijd voor een overzicht.

Fiat_124Spider_vs_Mazda_MX5

Dat de MX-5 en de 124 Spider helemaal niet op mekaar lijken, dat staat buiten kijf. Wat er zich onder die danig verschillende carrosserieën bevindt, is een pak interessanter. Te beginnen met de aandrijflijnen. De Mazda MX-5 doet in zijn topversie een beroep op een atmosferische 2.0 liter vier-in-lijn Skyactiv-G die goed is voor 160 pk bij 6.000 toeren en een koppel van 200Nm bij 4.600 toeren. De 1.4 liter vier-in-lijn Turbo die we in de 124 Spider terugvinden (en al kennen uit de 500 Abarth) is evenwel ook goed voor 160 pk. Daarbovenop kan de Fiat teren op een groter koppel van 249 Nm vanaf 2.400 toeren. Kleine kanttekening: dit zijn de Amerikaanse specs. In Europa gaat de 124 het met 20 pk en 9 koppelmomenten minder moeten stellen.

2016_Fiat_124Spider_032015_Mazda_MX5_03

Of het net die pk’s zijn die de Fiat door zijn extra gewicht gaat missen, dat zullen de eerste tests in 2016 moeten uitwijzen. Al is de 124 natuurlijk geen Maggie De Block-geval en maakt het rijkere koppel dat mogelijk weer goed. Met de kleinere 1,5 liter-motor weegt de Mazda 975 kg droog aan de haak, terwijl de 2.0-versie 1.015 kg op de weegschaal zet. In het geval van de Spider bedraagt het gewicht minimaal 1.104 kilo met handbak en 1.123 kg met zestrapsautomaat (die in eerste instantie ook alleen in de VS zal aangeboden worden).

2016_Fiat_124Spider_022015_Mazda_MX5_01

Net zoals het uiterlijk wijken ook de afmetingen behoorlijk van mekaar af, ondanks dat gedeelde onderstel. De Fiat oogt in profiel wat groter en dat blijkt ook het geval. Hoewel de wielbasis en de spoorbreedtes exact hetzelfde zijn, hangt de 124 Spider aan weerskanten wat meer over met een totaallengte van 4.054 mm. Daarmee is hij veertien centimeter langer dan de MX-5. En ook in de breedte is de Fiat een zestal centimeter ruimer met zijn 1.740 mm. In de hoogte is het verschil dan weer verwaarloosbaar. Dat de 124 Spider wat forser oogt is een bewuste keuze van het Italiaanse merk. Met zijn 138 liter kofferruimte biedt heeft de Fiat ook acht liter meer bagageplaats in petto. Al lijkt me dat geen doorslaggevend verkoopargument.

2016_Fiat_124Spider_052015_Mazda_MX5_04

Tot slot geven we ook nog een laatste opvallende vergelijking mee, namelijk die van het interieur. Want hoe zeer Mazda en Fiat ook geprobeerd hebben om hun respectieve telgen van mekaar te onderscheiden, het interieur lijkt bijna een facsimile. Maar oordeel daar gerust zelf even over in de commentaren.

Share Button

8 Responses

  1. Mee says:

    127 kg meer gewicht in de Fiat?! Krijg je daar gratis een doorsnee Amerikaan bij in de passagiersstoel ofzo?
    Ik vraag mij toch wel heel hard af waar al dat gewicht naar toe is gegaan, want zoveel meer kan een 1.4 turbo toch niet wegen tov een 1.5 NA…

  2. Pieter Fret says:

    Op z’n zachtst gezegd verrassend dat de Italiaanse variant beduidend minder knap is geworden. Qua uiterlijk is de 124 meer Chrysler dan Fiat, en dat zegt genoeg over de beoogde primaire afzetmarkt…

    Ik ben zelf niet vies van wat extra turbokoppel, dus wel benieuwd naar de eerste vergelijkende tests. Maar als het op centjes besteden aankomt, dan zal Marchionne hiermee mijn portefeuille niet open krijgen. Een roadster is een gevoelsaankoop, en op de 124 kan ik niet verliefd worden… Waarom voor het lelijke zusje gaan als je ook de knappe kan krijgen? 😉

  3. Wim Bervoets says:

    De lichtblokken hebben inderdaad wat Amerikaans, maar in profiel doet die Fiat 124 me toch heel sterk aan de vorige MX-5 denken. Wat wel merkwaardig is, gezien de gebaldere nieuwe MX-5.

  4. Filip says:

    Wat is die MX-5 toch véél mooier dan die ‘Fiat’ !
    Ik wil een 1.5 met 16 duims Ultraleggeras van OZ, lichte kuipstoelen en deuren, capot en koffer in carbon … airbags en ALLE elektronische hulpsystemen (incl. ABS) eruit .. aja, ditch die airco ook maar ! … Schroefkitje van Bilstein om het compleet te maken … en als kers op de taart kan die motor toch nog wat gekitteld worden o.a. een lichtere open uitlaat zonder kat ?

    • Bert Claes says:

      Ik vrees dat je veel geld moet spenderen om de 1.5 maar een kleine beetje beter te maken. De meeste onderdelen zijn al vederlicht (motorkap/kofferklep) en een atmosferische motor tunen is ook niet beste investering. Stijvere veren zijn echter zeer welgekomen op de ND.

      • Filip says:

        Okee, die carosserie-onderdelen zijn maar een natte droom … maar een andere uitlaat, air-intake en een zakje chips kunnen misschien slechts 10 pk extra geven maar toch wat extra beleving en geluid.
        En al is een wiel maar 500 gram lichter, onafgeveerd gewicht verliezen is altijd goed.
        Airco en ABS er uit, scheelt volgens mij 40 kilo, radio en multimedia op Ebay zetten kan ook weer 10 kilo zijn … lichtere zetelkes ne kilo of 15 lichter voor de twee ?
        100 kilo zal niet mogelijk zijn maar het zal er niet zoo ver vanaf liggen .. .
        Stel dat je morgen Euromillions wint, laat je gewoon een complete carbon-tub maken in dezelfde carosserievorm, met magnesium wielen, carbon zetels … okee ik stop 😉

  5. heidekonijn says:

    De wereld is niet meer wat hij geweest is. Bertone rip, Ital Design begraven onder VW, Pininfarina zo goed als rip (Mahindra? wtf) en nu dus ook de italianen buiten bij de designafdeling van Fiat.
    http://europe.autonews.com/article/20151019/BLOG15/151019878/fca-design-gets-more-international-as-non-italians-take-key-jobs
    En dan krijgen we dus een manbearpig zoals deze 124.

    Wie koopt dat nu boven een steeds mooier wordende MX-5?

    Van wanneer was eigenlijk de laatste Fiat/Lancia/Alfa ontworpen en gebouwd door Fiat (en niet door Ford, Opel, Mazda…)? Maken die nog auto’s of is het gewoon een outlet?

  6. HZW says:

    Zonder twijfel de MX-5, ziet er veel beter uit.

Leave a Reply