DRIVR

2015: De Balans – Bert Claes

De eindejaarsfeesten worden traditioneel gespekt met goede voornemens en nostalgische jaaroverzichten. Hoewel we bij DRIVR normaal niet van dergelijke clichés houden, maken we één keer per jaar graag een uitzondering. Over clichés gesproken: 2015 is voorbij gevlogen als een sneltrein. Of een sportwagen, om de juiste terminologie te hanteren. Hoog tijd dus om terug te blikken op de hoogtepunten die het afgelopen jaar de DRIVR-revue passeerden.

Evenement van het jaar

2015_DRIVRrit-77

Ik ben overtuigd dat ook mijn collega’s de DRIVRrit gaan kiezen, en terecht, editie 2015 was wederom een groot succes. Langs deze weg wil ik iedereen nogmaals bedanken die zijn steentje heeft bijgedragen aan het opzetten van dit evenement. En natuurlijk ook aan de deelnemers, want de schitterende opkomst was de grootste dankjewel die we ons konden inbeelden. De lat werd opnieuw hoger gelegd, wat de druk voor volgend jaar opdrijft. Een uitdaging die we met plezier aan gaan!

Runner-up
2015_WRC_Porto-12

Het stond al een tijd op mijn bucketlist, maar in het voorjaar van 2015 werden de plannen voor een bezoek aan het WRC concreet. De wedstrijd uitkiezen was niet zo heel moeilijk, Portugal ligt niet al te ver, het klimaat is goed en de landschappen zijn prachtig. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar het avontuur dat we in Portugal beleefden, had niemand kunnen voorspellen. De weg zoeken tussen talloze idyllische dorpjes, om dan uiteindelijk vast te rijden op een smal zandwegje in the middle of nowhere. Met dank aan de vriendelijke landbouwer die, tevergeefs, zijn best deed om ons de weg uit leggen. No hablo Portugues, Señor.

Test van het jaar

2015_Balans_bert

Sinds ik voor DRIVR fotografeer is onze oprit thuis al verschillende malen gesierd geweest door exclusieve wagens. Echter, in het voorjaar vielen al die momenten in het niets toen een konvooi van twee hagelwitte Beemers arriveerde. De eerste vlaag van aandacht werd gewekt door het kabaal van de M4 Coupé, de tweede door de futuristische looks van de i8. Het was een exclusieve kans om beide machines zij-aan-zij voor de lens te krijgen en te ervaren vanuit de hot-seat.

Runner-up
2015_AMG_GTs-13

Ik moest er erg vroeg voor opstaan, maar het ging de moeite waard zijn. Er staat namelijk niet elke dag een AMG GTs op je te wachten. Collega Ken en ik trokken een dagje naar de Ardennen met de brullende Benz, niet meteen het territorium voor een supercar. Toch trok de ster zich prima uit de slag, en liet zich vlot laveren over de niveauverschillen en de kronkelige wegen van het Zuiden. De lange neus, het kleine stuurtje en de benepen cockpit maakten van de rit in de AMG GTs een herinnering om nooit meer te vergeten.

Foto van het jaar

2015_i8_vs_M4-1

In tegenstelling tot vorig jaar, ga ik dit jaar voor drie aparte categorieën mijn favoriete foto van 2015 nomineren. Het is namelijk spijtig om maar één beeld te kiezen, want wedstrijden en beurzen hebben weinig verwantschap met de rijtests. Voor de categorie “rijtests” ben ik het meest tevreden over dit shot van de BMW i8 en de M4 Coupé onder een grijze hemel. De steenkoolmijn op de achtergrond is een knipoog naar de energiecentrales die de i8 van voeding voorzien.

2015_WRC_Porto-14

Voor de categorie “wedstrijden” heb ik lang moeten wikken en wegen, want in 2015 stonden veel autoraces op mijn kalender. De flitsfoto van de DS3 in de Haspengouwrally was bij de favorieten, net als de zonsondergang tijdens de East Belgian Rally. Tijdens het WEC in Spa was het dan weer grijs en grauw, maar in dit beeld van de Jota LMP2 probeerde de zon net door te breken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor deze panning-foto van WRC-piloot Andreas Mikkelsen in Portugal, met een sierlijke stofwolk in zijn zog.

2015_Geneve-13

Beurzen fotograferen is een stiel apart, door de grote drukte (ja zelfs tijdens de persdagen) kan je nooit op je gemak rondkijken. Kwestie is van leuke beelden snel in het vizier te krijgen en ze al even snel vast te leggen, want dikwijls komt er geen tweede kans. Er is dus zeker een stevige portie geluk mee gemoeid, net zoals in dit beeld van de Audi R8 op het salon van Genève. Een zeldzaam moment waarop de gloednieuwe supercar voor heel even met rust gelaten werd door de eindeloze stroom van journalisten.

Geluid van het jaar

2015_RCF-19

Deze categorie is aan het evolueren naar het “artificieel” geluid van het jaar, maar daar wil ik voorlopig nog niet aan toegeven. Dat beperkt de keuze misschien wel grondig, maar er zijn gelukkig nog eerlijke klanken te vinden in hedendaagse scheurijzers. Hoewel hedendaags niet helemaal goed gekozen is, want de Lexus RC-F is eerder een dinosaurus met zijn crossplane atmosferische V8. De puristen zullen er niet om treuren, want de rauwe en onversneden klank die de 5-liter produceert, zetten je nekharen recht.

Auto van het jaar

2015_MX5_ND_03

De anticipatie was zeer hoog voor de Mazda MX-5. En dat is gevaarlijk, want hoe hoger de verwachting, hoe dieper de teleurstelling kan zijn. Gelukkig was de vierde generatie Miata alles wat we gehoopt hadden, zodanig zelfs dat de hippe roadster mijn eerste plaats wegkaapt. Die stelling gaat voorlopig enkel voor de 1.5 op, maar we betwijfelen of de zwaardere en veel duurdere 2.0 dat nog gaat kunnen veranderen. Wordt komend jaar vervolgd. In tussentijd wens ik iedereen alvast fijne feestdagen en veel lees- en rijplezier in 2016 toe!

Share Button

3 Responses

  1. Stijn says:

    Keurig grijze T23 Celica! Zou je gerust ook eens een bijdrage over mogen schrijven. Erg onderschatte wagen met een leuke puntige motor, laag gewicht, verrassend grote kofferruimte en ruim interieur.

    • Bert Claes says:

      Thx Stijn! Ik rijd er nu al 11 jaar mee rond en dat zonder ooit een noemenswaardig probleem gekend te hebben. Lang niet slecht voor een auto van 16 jaar met heel wat sportieve kilometers op de teller. De bijdrage is bij deze beloofd voor 2016 😉

Leave a Reply