DRIVR

2015: De Balans – Ken Divjak

Schermafbeelding 2016-01-01 om 09.58.00Het doet een beetje vreemd aan om op de eerste dag van 2016 nog over 2015 te schrijven. Maar aangezien de jongere exponenten van de DRIVR-equipe traditioneel hun roes uitslapen op 1 januari, is het aan de oude garde (met kinderen) om de bezemwagen te besturen. Daarom zonder verder oponthoud: de 5 hoogtepunten van mijn octaanjaar, gezien vanuit het co(ördinator)-zitje van dit webzine dat binnenkort zijn zevende verjaardag viert.

Rit van het Jaar

XF_R-Sport_UltimateBlack_001

De tweede DRIVR-rit was goed. Steengoed zelfs. Begin december ben ik de inaugurele editie nog eens gaan narijden, gewoon omdat ik niet meer wist hoe goed de eerste ook alweer was. En toch gaat mijn nominatie voor Rit van het Jaar ditmaal niet onze recurrente uitstap, maar naar de internationale perslancering van de Jaguar XF die in Spaans-Baskenland gehouden werd. Meer bepaald tussen Pamplona en Roncalia op de grens met Frankrijk. Denk bochtenwerk in de trant van de DRIVR-routes maar dan met meer hoogteverschil en bijna geen verkeer. Meteen de reden waarom we het voor #DRIVRrit3 zo goed als zeker over de landsgrenzen zullen gaan zoeken …

Test(s) van het Jaar

Continental_001

Toeval of niet, maar de mooiste perstrips die ik in 2015 voor DRIVR gemaakt heb, waren telkens op uitnodiging van Continental. De Duitse bandenspecialist is duidelijk niet te beroerd om zijn producten in een uitdagende setting te presenteren, zoals de lancering van de SportContact6 op Bilster Berg opnieuw bewees. Het absolute hoogtepunt was echter de gammatest die in Andalusië doorging onder de noemer Black Chili Driving Experience en zes performance cars van divers pluimage verzamelde op Spanje’s meest uitdagende wegen. Een tweedaagse om nooit meer te vergeten en bovendien een wederkerend evenement waarvoor iedereen zich via BlackChili.be kan opgeven.

Foto van het Jaar

2015_WRC_Porto-14

Van alle beelden die onze huisfotograaf dit jaar geschoten heeft, steekt de rallyreeks uit Portugal er met kop en schouders bovenuit. En toch betekent de constante stroom van topbeelden niet dat onze Bert in 2016 op zijn lauweren kan rusten. Er staat namelijk een nieuwe uitdager klaar om in dienst te treden. Gerd Moors is zijn naam, de nieuwe DRIVR-fotograaf zijn toekomstige faam. En dat al vanaf het Autosalon op 12 januari, waar beide heren hun lenzen voor het eerst zullen kruisen. Tegelijkertijd betekent de komst van Gerd dat we meer tests met eigen beelden kunnen verzorgen, wat de leeservaring hoe dan ook ten goede gaat komen. En wie weet voelt filmmaker Erwin Geuns zich wel geroepen om nog eens wat bewegende beelden te draaien!

Geluid van het Jaar

porsche_918_spyder_weissach_package_13

Hoorden we de afgelopen jaren nog eens een V12 op de redactieparking ronken, dan was dat in 2015 niet meer het geval. Op een verdienstelijke tweede plaats kwam evenwel een onverwachte ontmoeting met de Porsche 918 Spyder, die we op de presentatie van de Cayenne S e-Hybrid gedemonstreerd kregen door een ontwikkelingspiloot uit Stuttgart. Op de openbare weg, nota bene. Het quasi-ongefilterde V8-gebrul dat collega Bert als zijn Geluid van het Jaar nomineert, is namelijk één ding. Twee open uitlaten van een race-V8 vlak achter je hoofd, nog een heel ander. Vooral wanneer de ervaringsdeskundige het ene moment de begrenzer bij 9.000 toeren met een armvol overstuur aantikt, om geen vijf seconden later het volgende dorp geruisloos in te zoeven. Indrukwekkend.

Test van het Jaar

2015_i8_vs_M4-3

Toch sukkelt de Porsche 918 Spyder met een probleem, namelijk zijn prijskaartje. Met een miljoen euro – of hoeveel er tegenwoordig ook geboden wordt voor zo’n uitverkochte hypercar – is dergelijke technologie (nog) niet aan gewone stervelingen besteed. Tenzij je de hybride aandrijflijn voor een tiende van de prijs aanbiedt in een gedownsized pakket zoals BMW dat doet. Nog altijd (te)veel geld voor de meeste octaanliefhebbers, maar wel het bewijs dat de doorstroming op gang komt. Als het geheel dan ook nog eens zo strak stuurt als de i8 met zijn torque fill dankzij de elektromotoren, dan heb je de geknipte kandidaat voor onze Auto van het Jaar. Verwacht alleen geen armvol overstuur en zorg dat je hoe dan ook de breedste sloffen afvinkt om dat sluimerende onderstuur tegen te gaan.

Share Button

Leave a Reply