DRIVR

Test: Lexus NX200t

Ik snap het niet. Gedurende quasi de volledige testperiode blijf ik ergens op m’n honger zitten. En dat terwijl iedereen die ik meeneem in Lexus’ nieuwste compacte Crossover er laaiend enthousiast complimenten over blijft strooien, zelfs als ik ze met licht wantrouwen een blokje om laat rijden. Treedt er bij ondergetekende gewenning op door het vele testen of zitten de vrienden er gewoon stuk voor stuk naast? Zo moeilijk kan de Lexus NX200t toch immers niet zijn?

2015 Lexus NX 300h 001

Waar positioneert Lexus deze NX ?

Tot voor kort zat Lexus met een ‘gat’ in hun line-up. Want waar bijna elk ander merk de showrooms en beursvloeren met Crossovers en SUVs bleef vullen, stonden de Japanners braaf langs de zijlijn; een scenario à la IS300h. De parallel gaat zelfs nog verder. Als de IS300h het kleinere, sportievere broertje van de GS450h zou zijn, dan geldt de omgekeerde relatie voor de RX450h en deze NX.

Een Compacte Crossover van het ‘premium’-kaliber dus; een positie die em rechtstreeks in het vaarwater van de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLK plaatst, om er maar enkele te noemen. Geen eenvoudige taak, tenzij je de Europese markt met verfrissende looks, luxueus interieur en een slimme en CO2-gierige hybridemotorisatie kan aanvallen.

2015 Lexus NX 200t F SPORT 004

2015 Lexus NX 200t F SPORT 033 2015 Lexus NX 200t F SPORT 012

Is er dan ook zo’n hybrideversie beschikbaar?

Zeker weten! Al heet die wel de NX300h en speelt die leentjebuur bij de IS300h. Dat wil zeggen: een 2.5-liter benzine- en elektromotor onder de kap die samen 197 pk en 206 Nm koppel duwen bij 117 gram CO2 per km. Op de kont van onze bolide hangt echter de 200t-badge, wat impliceert dat er een drukgevoede 2.0-liter benzinemotor onder onze voet ligt, die dan wel sneller is in rechte lijn, maar het met 187 gram CO2 genadeloos moet afleggen in de fiscale strijd. Daarenboven doet de zijdezachte hybride-aandrijflijn de NX veel homogener aanvoelen, in schril contrast met het hoogtoerige tweeliterblok.

Lexus-NX-200t-fsport-race-steering-shift-knob-interior-gallery-1204x677-LEX-NXG-MY16-0059

Is er dan iets mis met de 200t?
Op zich niet echt. Je schuift mooi mee met het dagelijkse verkeer, staat niet bijzonder veel aan de pomp en ook de automatische zestrapper – geen acht verzetten of dubbele koppeling zoals bij de concurrenten – gooit geen roet in het eten. De krachtcurve is echter vrij lineair en mist wat aan punch onderin, waardoor het allemaal wat trager aanvoelt. Niet dat em dat met een sprinttijd van 7,1 seconden echt is.

Waarom is dat nu zo belangrijk?

Wanneer je je in de fauteuils laat onderuit zakken en helemaal opgaat in het netjes afgewerkte interieur, voelt een hybridelijn met extra koppel onderin gewoon beter aan. De geluidsinstallatie en isolatie komen ook beter tot hun recht tijdens enkele stille (lees: elektrische) kilometers. Om het metaforisch uit te drukken: het is alsof je een bad vult met heerlijk warm water, de kaarsjes en champagne klaar zet, om dan te beseffen dat er geen schuim in parelt.

2015 Lexus NX 300h 002

Welke rol speelt het chassis in dit verhaal?

Min of meer dezelfde rol als het interieur. Hoewel de afstelling van het onderstel ook op hogere snelheden verrassend neutraal blijft en zelfs toelaat om menig apex gretig  aan te snijden, kan het chassis vanaf een bepaald moment niet meer mee en begint het rempedaal wat te faden. Een rustige en defensieve rijstijl worden daarnetegen des te meer beloond door een soepel en tolerant rijcomfort. Een categorie waar de Duitse concurrentie het nog steeds een pak beter doet, zeker op vlak van het echte ‘Freude am Fahren’.

Conclusie

De Lexus NX toont zichzelf als een dappere tegenstander in het segment van de premium Crossover. Frisse looks, een (optionele) zuinige hybride aandrijflijn, typisch luxueus Lexus-interieur en de betrouwbaarheid van Toyota; het zijn stuk voor stuk ‘ja’-argumenten. Ook op vlak van prijs zet de NX zich met een vanafprijs rond 52.000 euro scherp onder de concurrentie – tenzij je voor de 200t gaat en €10.000 premie bovenop de 300h betaalt. En dat hongergevoel? Dat is achteraf gezien vooral toe te schrijven aan de motorkeuze; een tweeliter met een CO2-kaartje van 183 gram zal in België namelijk (bijna) nooit over de toog gaan.

2015 Lexus NX 200t F SPORT 003

Lexus NX200t MY 2015

Plus Min
+ Looks, Comfort, Afwerking – Motorisatie & meerkost “200t”

Weggecijferd

Motor 2.0 viercilinder turbo
Aandrijving 4WD
Transmissie Automaat 6 trappen
Vermogen 238 pk
Koppel 270 Nm
Gewicht 1.860 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,1 s
Topsnelheid 200 km/h
Gem. testverbruik 8,2 l/100 km
CO2-uitstoot 183 g/km
Vanafprijs 52.060 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Kristof says:

    Klopt die topsnelheid wel? Lijkt me laag…

    • De topsnelheid is bij Lexus altijd (relatief) laag.
      Maar da’s wel een goed punt dat je aanhaalt.
      De Lexus IS300h (http://drivr.be/?p=67144) blijft ook rond de 200 km/u hangen – iets met de koeling van de batterijen.

      Als je de lijn doortrekt naar de NX, zou de NX300h dus ook die limiet hebben. Alleen raar dat het turboblok (200t) dan ook op die snelheid blijft steken, zonder elektromotor. Ik vermoed dat ze de ECU-programmatie niet veranderen tussen beide modellen…Jammer!

Leave a Reply