DRIVR

Dubbeltest: 
Audi A4 Avant 2.0 TFSI 252 Quattro vs. Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4×4

Nooit eerder zat Skoda zo dicht op de hielen van Audi dan met de nieuwe Superb. De tweede generatie komt zelfs niet meer ‘uitgerokken’ over, waardoor de Tsjechische VW-dochter nu een knappe vierwieler bovenaan zijn gamma heeft. Zelfs Audi-rijders denken daar anno 2016 zo over, wat nog maar eens bewijst dat Skoda lang niet meer het kneusje van de VW-groep is. Kijk daarvoor maar naar de (ellenlange) typebenaming van de Combi uit deze dubbeltest.

Skoda-Superb_Combi_2016_1280x960_wallpaper_01

Verschil moet evenwel zijn. Daarom heb je bij Skoda het absolute topmodel van de Superb Combi voor minder geld dan Audi voor een kleinere A4 Avant met een gelijkaardige motor vraagt. Maar niets is natuurlijk wat het lijkt. Onder de kap van de A4 zit de nieuwste generatie van de 2,0 liter-turbobenzine die groener én zuiniger is (denken we), waar Skoda nog een vorige iteratie van de viercilinder gebruikt. Eentje die nota bene in de Seat Leon Cupra R dienst heeft gedaan en bijna 30 paarden meer heeft, ook al is het normverbruik van 7,2 l/100 km (versus 6,1 voor de Audi) daardoor navenant.

Audi-A4_Avant_2016_1280x960_wallpaper_0a

In beide stations worden de achterwielen bij de actie betrokken. In het geval van de Superb is dat als er ergens slip optreedt, bij de A4 permanent. Aan het eind van de dag maakt het niet zoveel verschil: beide types vierwielaandrijving bieden zelfs op nat wegdek absolute tractie, waardoor elk van de paarden in voorwaartse beweging wordt omgezet. Bij de Audi resulteert dat in een 0 tot 100-tijd van 6,0 s, de Combi 4×4 doet het zelfs in 5,8 – temeer omdat beide motoren enkel aan een gerobotiseerde automaat gelieerd worden die traditioneel weinig steken laat vallen. Behalve misschien het feit dat de bak in D met veel te lage toeren probeert weg te komen, wat niet altijd de vlotste manier is. Op de geteste Superb zaten bovendien geen stuurflippers, waardoor die eigenschap moeilijker te omzeilen valt.

Skoda-Superb_Combi_2016_1280x960_wallpaper_0d

Skoda-Superb_Combi_2016_1280x960_wallpaper_1dSkoda-Superb_Combi_2016_1280x960_wallpaper_2a

Maar daar eindigen de gelijkenissen dan ook. Want ondanks een compacter voorkomen is de Superb Combi nog altijd immens, wat zich in een minder gefocust rijgedrag vertaalt. Toegegeven, de Skoda streeft vooral comfort na – bovendien mét succes. Anderzijds slaagt het chassis er niet in om de werkijver van de motor te pareren, waardoor het op de rechte stukken beduidend harder gaat dan in de bochten. Daar durft de koets al eens te gaan hellen, terwijl het stuur evenmin van de communicatiefste is. Maar omdat het de 4×4-versie nooit aan grip ontbreekt, valt het totaalplaatje nog mee. Verwacht alleen niet dat je de Audi ook in de serpentines kan volgen.

Audi-A4_Avant_2016_1280x960_wallpaper_2c

Audi-A4_2016_1600x1200_wallpaper_49 (1)Audi-A4_Avant_2016_1280x960_wallpaper_42

Aan de apex toont de vijfde generatie A4 zich namelijk verrassend kwiek. Het onderstel is dan ook helemaal nieuw waardoor het geheel tot 110 kilogram lichter is dan de uitgaande versie. Bovendien zit je veel lager in de S-Line stoelen en kan het afgeplatte sportstuur helemaal naar je toe om de perfecte rijhouding te vinden. Start de motor per knopdruk en je merkt meteen dat dit de nieuwe unit is. Stil en ten allen tijde verfijnd klinkt het bijna alsof er een kleine 1.4 onder de kap ijvert, zo zacht komt de tweeliter voor de dag. Tot je de ketel opendraait en een sportieve noot ontwaart, althans tot de koppelpiek afneemt en er vooral nog volume bijkomt richting de rode zone. Op dat vlak komt de oudere 280’er sportiever én kwieker voor de dag, met name door vlotjes naar de begrenzer te accelereren.

Skoda-Superb_Combi_2016_1280x960_wallpaper_13Audi-A4_Avant_2016_1280x960_wallpaper_40

Is de chassisafstelling van de Superb nog op totale tractie en comfort bedacht, dan laat de Audi meer keuzes. Insturen gaat scherper, hoeken gebeurt vlakker en de mogelijkheid bestaat zelfs om de achteras subtiel te laten meespelen. Dat doe je bij de Quattro door abrupt van het gas te gaan, scherp in te sturen en dan weer vol op het rechterpedaal te gaan staan. Waarna de integrale aandrijflijn zich in het tarmac vastbijt en – tenminste als het wat glibberig ligt – de achterkant een graadje of twee laat omkomen zonder in onderstuur te vervallen. Bij de Skoda is er maar één optie: grip en tractie quoteren om pas voluit te gaan als de banden weer rechtuit staan.

Audi-A4_Avant_2016_1280x960_wallpaper_2f

Audi-A4_Avant_2016_1280x960_wallpaper_1aSkoda-Superb_Combi_2016_1600x1200_wallpaper_04

En daarmee is het hoge woord eruit: de nieuwe A4 presteert dynamischer dan ooit. Tel daar nog de ongeëvenaarde interieurambiance van een moderne Audi bij en je hebt wederom een pakket dat zijn hoge vraagprijs bijna weet te rechtvaardigen. Qua waar voor je geld doet de Skoda natuurlijk beter, ook al mist diens dynamische arsenaal diepgang om zijn indrukwekkende typebenaming hard te maken. Zo strak als de Octavia RS stuurt de Superb immers niet, waardoor je al evengoed voor de 150 pk sterke TDI kan gaan. Idem dito voor de A4, die nog veel soevereiner presteert met een koppelrijke 3.0 TDI zescilinder onder de kap. Om maar te zeggen dat de twee testkandidaten misschien wel bovenaan hun respectieve brochures staan, maar daarom nog geen ultieme DRIVRs zijn. Genietbaar zijn ze natuurlijk wel, zij het elk op hun eigen manier: de Audi als executive express, de Skoda als ultieme sleeper.

AUDI A4 Avant 2.0 TFSI 252 Quattro

Plus Min
+ Dynamischer dan ooit – Karakterloze viercilinder

SKODA Superb Combi 4×4 280

Plus Min
+ Ultieme sleeper – Geen bochtenridder

Weggecijferd

A4 Avant 252 Superb Combi 4×4
Motor 2.0 viercilinder turbobenzine 2.0 viercilinder turbodiesel
Aandrijving 4×4 4×4
Overbrenging gerobotiseerde 7-bak gerobotiseerde 7-bak
Vermogen 252 pk @ 5000 opm 280 pk @ 5600 opm
Koppel 370 Nm @ 1600 opm 350 Nm @ 1700 tpm
Gewicht 1515 kg 1535 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s 5,8 s
Topsnelheid 250 km/h 250 km/h
Normverbruik 6,1 l/100 km 7,0 l/100 km
C02-uitstoot 139 g/km 167 g/km
Vanafprijs 46.360 euro 39.420 euro

Verdict

A4 Avant 252 8 op 10
Superb Combi 4×4 7 op 10
Share Button

Leave a Reply