DRIVR

Dubbeltest:
Jeep Renegade 1.4 MultiAir vs. Fiat 500x 1.4 MultiAir

De kleinste jongen uit het Jeep-gamma versus de avontuurlijke broer van de Fiat Cinquecento, da’s de insteek van deze dubbeltest. De ene wil vooral een echte Jeep blijven terwijl de andere zijn plek op de crossovermarkt moet veroveren. Het is dan ook geen toeval dat we dit duo tegenover elkaar zetten, want ze hebben twee belangrijke zaken met elkaar gemeen: het platform waarop ze gebouwd zijn en de pittige 1.4 l MultiAir motor. Maar los daarvan is er toch vooral sprake van water en vuur.

JeepRenegadeLim_04Fiat500X_06

En die vergelijking is meteen treffend wanneer je een blik op het uiterlijk werpt. De Fiat 500x houdt logischerwijs vast aan de bolle vormen van de Cinquecento, ook al maakt die ‘x’ hem wat gespierder en mogen we de agressievere bumpers toch wel geslaagd noemen. De Jeep is eerder geblokt dan gespierd, maar hoofden draaien doet hij evenzeer. Een meer kubistische benadering van het gegeven ‘auto’, met als direct gevolg dat het geruis van de wind altijd een beetje met je meerijdt.

Bij het bestijgen van de Renegade is het van meet af aan duidelijk dat je goed geschud uit de wagen gaat komen. De hardheid van het onderstel valt dan ook meteen negatief op, ofschoon je toch van een off-roadmerk verwacht dat een snelheidsdrempel geen problemen gaat geven. De Fiat 500x is evenmin de zachtste, maar het verschil is wel opmerkelijk – temeer omdat de 500x met het sportievere rubber geschoeid gaat.

Fiat500X_05JeepRenegadeLim_05

Het Amerikaans-Italiaanse duo is dus – ondanks de grote wieluitslag – geen toonbeeld van comfort, maar in beide wagens zit je wel op een aangename stoel die naar wens met leder afgewerkt is. Het interieur van de Renegade is getooid met hoekige vormen en het terugkerende logo van het Willy’s radiatorrooster, maar de afwerking is er en bovendien doet het geheel robuust aan. Net als op de 500x, maar daar krijg je meer verfijning en kleur, alsook extra rondingen. Helaas hoort daar – net zoals in de gewone 500 – ook een wat plastic gevoel bij.

JeepRenegadeLim_01Fiat500X_01

De 1.4 MultiJet Turbo is een kleine maar dappere motor van 136 pk. In de Renegade is die goed voor een topsnelheid van 181 km/u en een spurtje naar honderd in 10,9 sec. De 500x doet het op beide vlakken iets beter met een top van 190 km/u en een spurt van 9,8 sec. De 500x voelt ook altijd en overal vinniger aan zoals die cijfers insinueren. Daar zit de niet zo aerodynamische vorm en de robustere inborst van de Renegade natuurlijk ook voor iets tussen.

Sterker nog: de Fiat is over de hele lijn de betere metgezel van de twee. In de eerste plaats omdat een Jeep zonder 4×4 er eigenlijk geen is. Maar ook omdat de limieten zich in de stoerdere en wat avontuurlijkere Renegade minder genereus aandienen. Het geheel nodigt gewoon minder uit tot een actieve rijstijl, terwijl je er off-road niet veel voor in de plaats krijgt. Niet twijfelen en de Renegade dus met all wheel drive nemen, opdat die zijn aangeboren troeven ten volle kan uitspelen.

Fiat500X_07JeepRenegadeLim_07

Er uitspringen doet de Renegade immers vooral met zijn bijzondere looks en niet met zijn vermogen om toeren te maken met de 1.4 MultiAir. Een euvel waar de trage zestrapsautomaat een groot aandeel in heeft. De tijd die verstrijkt tussen het intrappen van het gaspedaal en de bijhorende reactie van de motor is gewoon te lang. En dat was ergens spijtig, omdat je hoger in de hogere toeren wel potentieel voelt. Qua sensaties scoort de lichtvoetige Fiat bijgevolg veel beter, ondanks zijn kleine meergewicht (1295 kg voor de 500x tegenover 1285 kg voor de Renegade). De pittige 1.4 komt er gewoon beter tot zijn recht.

Vind je de stuurafstelling in de standaardmodus van de 500x iets te licht (en dat is hij ook voor het betere bochtenwerk), dan kan je nog altijd naar Sport overschakelen. In die stand wordt het stuur iets zwaarder en stijgen de toeren gezwinder, samen met een lichte grom. Hoewel de Jeep dan weer iets stabieler is in de bocht, geeft hij toch niet het nodige vertrouwen om er voluit voor te gaan. Of zeiden we al dat we het gebrek aan 4×4-transmissie op deze motorisering lamenteren?

JeepRenegadeLim_06Fiat500X_04

De verschillen tussen de tweelingsbroers van Fiat en Jeep zijn dus treffender dan de gelijkenissen doen vermoeden. In het geval van de Renegade blijven we iets meer op onze honger zitten, omdat wat te stoïcijns voor de dag komt om echt rijplezier uit te putten. Misschien is hij gewoon wat Amerikaans, zeker met de standaard voorwielaandrijving. De 500x toont dan weer potentieel dat er met deze motorisering niet helemaal tot uiting komt. Al is dat dan weer iets wat de competitie-arm van Fiat met plezier zal aanpakken in de nakende 500x Abarth. In zo’n pakket maakt het trouwens minder uit dat de 1.4 MultiAir eigenlijk te dorstig is voor kleine SUV’s die vooral in de stad moeten pronken.

JEEP Renegade Limited

Plus Min
+ Opvallende verschijning – Stugge afstelling

FIAT 500x Cross Plus

Plus Min
+ Heeft pit – Mist wat grip

Weggecijferd

Jeep Renegade Fiat 500x
Motor 1.4 MultiAir 1.4 MultiAir
Aandrijving Voorwiel Voorwiel
Overbrenging Zestraps automaat Zestraps automaat
Vermogen 136 pk @ 5500 opm 136 pk @ 5000 opm
Koppel 230 Nm @ 1750 opm 230 Nm @ 1750 tpm
Gewicht 1285 kg 1295 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,9 s 9,8 s
Topsnelheid 181 km/h 190 km/h
Gem. testverbruik 8,7 l/100 km 8,5 l/100 km
C02-uitstoot 137 g/km 133 g/km
Vanafprijs 27.400 euro 25.800 euro

Verdict

Jeep Renegade Limited 6 op 10
Fiat 500x Cross Plus 7 op 10
Share Button

Leave a Reply