DRIVR

Test: BMW 750i xDrive

Honderdvijfenzestig uur. Zoveel tijd heeft BMW mij gegeven om hun nieuwe pronkstuk te doorgronden: der neuer Siebener. En zie me hier nu zitten. Nauwelijks uit bed maar toch al aan mijn vijfde tas koffie toe, verkrampte vingers, een grijs gedraaide 33 1/3 van Miles Davis en nog geen letter op papier. Het lijkt wel een regel te worden: hoe beter het rijden, des te moeilijker het schrijven. Tijd voor nummer zeven. Tijd om het tempo naar 45 toeren te verhogen en een oordeel op papier te zetten.

BMW_750i_exterior_4b

Zeven dagen in een zevenserie is namelijk lang genoeg om er de komende zeven jaar mee te willen rijden. Omschrijft Wikipedia perfectie nog als ‘het bezitten van alle eigenschappen’, dan halen ze in München gewoon de magische sleutel van hun G11-generatie vlaggenschip uit het kastje. Een sleutel die zich niet alleen smartphone-gewijs laat ontgrendelen om er de klimaatregeling dag-na-dag mee te plannen, maar desgewenst de slee ook enkele meters voor- of achteruit laat inparkeren. Van Fingerspitzengefühl gesproken…

BMW 750i Interior 2

BMW 750i Interior 1 BMW 750i Interior 5

Al ontdek je daar nog maar het topje van de ijsberg mee. De ‘7’ zit afgeladen vol met (optionele) snufjes en blijft continu verrassen met nieuwe technologiën. Activeer de adaptieve cruisecontrol in combinatie met de Lane Assist en laat je tot de bestemming rijden met één vinger op het stuur en twee in de neus. Zoek ondertussen naar je favoriete tracks via voice command en draai het volume (met een cirkelende vinger) tot het gewenste niveau – zonder een knop aan te raken. Heb je ook vrouw- en kinderlief mee, hou ze dan stil met Blu-Ray films of live televisie. Krap geparkeerd? Draai de 360°-camera in de juiste hoek of laat je automatisch uitparkeren. Zware meeting achter de rug? Laat de fauteuil wat stress wegmasseren op het ritme van de Bowers & Wilkins Diamond Surround-installatie, terwijl het eikenhouten parfum je neusharen overeind zet.

BMW 750i Interior 7 BMW 750i Interior 11

BMW 750i Interior 4 BMW 750i Interior 8

BMW 750i Interior 6BMW 750i Interior 3

Het wordt mogelijks nog beter eens het licht aan de horizon verdwijnt. Kies één van de zeven sfeerverlichtingen, laat iedereen gezellig indommelen op de prachtig afgewerkte lederen Nappa Cognac fauteuils, duik via het touchscreen in je muziekselectie en draai het volume wat zachter. Met een beetje geluk heb je dan ook BMWs ultra-heldere Laserlights en Night Vision met voetgangersdetectie in de koplampen zitten. Een Jack Russel die net wil oversteken? Kleurt felgeel op de infraroodbeelden. Een fietser zonder fluohesje of achterlicht? De koplamp schiet twee duidelijke flitsen op diens rug en alles blijft veilig. Zelfs in het donker ben je met vier ogen onderweg – uitgezonderd vrouw- of moederlief die meekijkt. De mogelijkheden zijn legio en de optielijst evenredig (en absurd) lang.

BMW_750i_exterior_5

BMW_750i_exterior_detail_1 BMW_750i_exterior_6

Dermate lang zelfs dat deze 1-LHU-530 uit het perspark van BMW net geen € 155.000 uit je zak haalt, inclusief €31.690 aan extra’s. Voor die overload aan pegulanten krijg je gelukkig ook de (voorlopig) zwaarste motorisatie achter de niertjes. Hulde aan het 4.4-liter grote V8-blok dat niet minder dan 450 lineaire paarden en 650 aanwezige koppelmomenten blaast. Meer dan genoeg om het twee ton lichte luxeschip in 4,4 (!) seconden naar honderd te sleuren, al stopt het spelletje reeds bij een (begrensde) 250 km/u. Net als luxe lijkt de kracht overal voor handen. In schril contrast met de decibels trouwens; zowel motor- als uitlaatgeluiden schitteren jammer genoeg door afwezigheid. Een vorm van sereniteit, die ecologisch kennelijk beter wordt gesmaakt. Want met een verbruik van ongeveer 12l/100 km, is de 750i nog relatief mild voor de portemonnee van de chauffeur.

BMW_750i_interior_driving

BMW_750i_exterior_detail_5BMW 750i Interior 10

Voor zij die het stuur liever zelf in handen nemen: ook daar stelt de 750i, hier in XDrive-versie, niet teleur. Duw je hem op tijd en stond niet zelf in Sportmodus, dan doet de 7 dat – na analyse van de aankomende bochten en de gretigheid waarmee je die aanvalt – desnoods zelf.  Vandaar het ‘Adaptive’-knopje naast de pook. Reden temeer om de relatief lichte aluminium-staal-magnesium kist met zogenaamde Carbon Core meermaals stevig bij de haren te nemen. Want waar de achterwielen bij lage snelheid nog de andere kant opdraaien voor een ultra-korte draaicirkel, zoeken ze bij een snelle stuurbeweging gretig mee naar ‘binnenkant bocht’. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend tot je het tellertje in de gaten krijgt. Dan pas besef je hoe BMW alle oneffenheden voor je aan de kant gomt en waar nodig een tandje bijsteekt. Niet getreurd, de TC en het ESC gaan heus ook uit en laten – zelfs bij de XDrive – nog meer dan voldoende schuivers toe. Er is wel degelijk een limiet aan de rijkunsten van BMWs pseudo-M7, maar als je geen champagne wil morsen, blijf je daar best zo ver mogelijk van weg.

BMW_750i_exterior_2BMW_750i_exterior_3BMW_750i_exterior_1

Rest me nog één vraag te beantwoorden: ” Mercedes S-klasse of BMW 7 Reeks?” Wat je zelf wil. Vergelijk het als kiezen tussen twee bruidssuites. De één heeft drie masseuses, vijf zwembaden, twee sauna’s, tien flessen champagne en drie soort kaviaar, terwijl de andere er respectievelijk vijf, twee en drie, acht en vijf heeft. Smaken verschillen nu eenmaal en dankzij BMW is er nu ook voor elk wat wils. Boek een testrit, volg je intuïtie en ga vooral voor de zwaarste motorisatie, want dan komt zo’n slee pas echt tot z’n recht. En nu stop ik met topscores uitdelen.

BMW 750i XDrive (G11)

Plus Min
+ Alleskunner, allesdoener – … chauffeurs kosten geld

Weggecijferd

Motor 4.4 turbomotor, v8
Aandrijving Vierwiel
Transmissie Automatisch, 8 trappen
Vermogen 450 pk @5.500 – 6.000 tpm
Koppel 650 Nm @1.800 – 4500 tpm
Gewicht 1.945 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,4 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 12,6 l/100 km
CO2-uitstoot 189 g/km
Prijs testmodel  € 156.395

Verdict

10 op 10

Share Button

Leave a Reply