DRIVR

Test: Can-Am Spyder F3 Limited Special Series

Waar ben ik in godsnaam aan begonnen. Ik zie geen steek voor ogen. Het is alsof de wolken nu pas hun tranen neerlaten voor Zaventem. Dikke druppels rollen langs m’n helm op mijn motorpak. Help. Vijf nachten heb ik er ze mee wakker gehouden, mijn ouders. Het idee dat ik onbeschermd en op drie wielen door weer, wind en het Belgische verkeer zou moeten pendelen. Ze hadden misschien toch gelijk. Gelukkig heb ik er nog drie, wielen. Gelukkig.

Can_Am_Spyder_Static_2

Om het voorgaande melodramatische stukje even te schetsen: het was niet de bedoeling dat ik de Can-Am Spyder in België ging testen. BRP had me vriendelijk uitgenodigd om op 22 Maart tot Alicante te reizen en ik mag van geluk spreken altijd iets later te vertrekken. Om maar te zeggen dat ik sindsdien het geluk in veel kleinere dingen vind. Dat gezegd zijnde. Deze Spyder F3 Limited is -na Pieters avontuur op twee wielen – nog maar het tweede ‘spécialleke’ op onze website. Twee dagen door de regen ploeteren en drie dagen zonnig genieten op een driewieler, als dat maar goed afloopt.

Can_Am_Spyder_Detail_8

Can_Am_Spyder_Detail_12Can_Am_Spyder_Detail_10

Laat ons beginnen bij Al Qaida; de basis. BRP produceert zowel zee-, sneeuw- als landvoertuigen. Allen Bombardier Recreational Products & Vehicles, waarvan je de landvoertuigen onder de noemer Can-Am mag klasseren en waaronder dus ook de Spyder valt. In ons geval voluit de BRP Can-Am Spyder F3 Limited Special Series. Geen sinecure om aan omstaanders uit te leggen, al lukt het bij de tiende spontane conversatie wel uit het hoofd. Want zo gaat het nu eenmaal. Vijf op de tien hoofden draaien even mee, je wordt meer dan eens aangesproken aan de lichten en zelfs bij het tanken komen enthousiastelingen kijken en vragen stellen. Ligt het aan de atypische lay-out, de stoere looks of m’n oldschool motorpak? Telkens gaat het duimpje omhoog.

Can_Am_Spyder_Detail_6
Can_Am_Spyder_Detail_9Can_Am_Spyder_Detail_11

So good so far. Het ding ziet er best leuk uit, maar met wat ben ik eigenlijk onderweg? Het is een soort hybride tussen de sneeuwmobielen en off-roadvoertuigen van BRP, dan wel uitgerust met een 1.330 cc grote 3-in-lijn ACE-Rotaxmotor. Dank aan het achterste rubber maatje 225 dat z’n uiterste best doet om de 115 hoogtoerige paarden langsheen een semi-automatische zesbak op het asfalt te krijgen. Waar het in autoland vooral draait om sprinttijden naar honderdtallen en topsnelheden, ontbreekt het de meeste motorbrochures aan dergelijke cijfers. Maak de rekensom gerust zelf: 115 pk, 130 Nm, een toestel van 430 kg en een (intussen vermagerende) rijder van 83 kg. Grof geschat kom je in ongeveer 5 seconden aan bij het eerste honderdtal, waarna het vooral van de weers- en verkeersomstandigheden afhangt hoelang je kan en wil doorgaan.

Can_Am_Spyder_Static_1

Can_Am_Spyder_Detail_4 Can_Am_Spyder_Detail_5

Want zonder ervaring (en in regenachtig weer) is het vooral wennen. Verwijzen we even terug naar de intro. Ik zit nog geen vijf minuten op de Spyder, of ik draai het gas net iets te enthousiast open op nat wegdek. Resultaat? Een verrassende overstuurbeweging, kloppend hart in de keel en met de staart tussen de benen richting thuisfront. Al zijn het achteraf gezien wel momenten als deze die de Spyder net cool maken. De twee voorwielen zorgen er voor dat je het achterwerk gecontroleerd kan laten dansen net na het aangrijpingspunt, iets wat met een tweewieler heel wat meer ervaring vraagt dan zeven dagen testrijden. De tractiecontrole grijpt trouwens pas in vanaf je het stuur kantelt, al kan dat soms rare taferelen opleveren.

Can_Am_Spyder_Driving_1

Can_Am_Spyder_Detail_13Can_Am_Spyder_Detail_7

Want doet het geheel zich nog bijzonder wendbaar voor op lage snelheid, dan verliest de Spyder al snel de pedalen als je het tempo opdrijft. Snel insturen wordt meestal gevolgd door een gevaarlijke ‘onderstuurduw’ en de beweging an sich voelt bijzonder vreemd aan. Je duwt – net als bij een Quad –  de stuurstang in de gewenste richting, waarna het chassis zich laat doorhangen. En dat terwijl je uit gewoonte naar de andere kant (lees: in de bocht) leunt. Twee tegengestelde bewegingen die heel wat gewenning en oplettendheid vragen. Het extra voorwiel en tractiecontrole-afstelling zorgen met andere woorden voor een fenomenale belevenis op de rechte stukken, maar gaan steevast de mist in als het op bochten aankomt.

spyder_driving_3

spyder_driving_2 spyder_driving_1

Het is een fijne lijn tussen volledige grip en een bruuske stopzetting door de elektronica. Een set-up die langs de andere kant dan weer extra veiligheid met zich meebrengt als de omstandigheden slechter zijn en je het gas volledig openzet. Lengte na lengte flipper je tussen de versnellingen om steeds sneller en luider te gaan, plofjes en diepe borrels inclusief.

Conclusie

De Can-Am Spyder moet je dus meer beschouwen als Quad met een wiel minder, dan als motor met een wiel meer. Beoordeel de Spyder vooral in de juist context: eerder als snelle CRUISdan als circuitspeeltje, waarbij je haar stiekem keer op keer overeind komt. Op naar het Zuiden van Frankrijk, helm in de wind, gepast rijmuziekje door de boxen en voluit Gaz. Niet voor niets pronkt Power Cruising in koeien van letters op de brochure.

Can_Am_Spyder_Static_4

BRP Can-Am Spyder F3 Limited Special Series

Plus Min
+ Belevenis, extra stabiliteit op recht, nat wegdek – Geen bochtenvreter

Weggecijferd

Motor 1.330 cc 3-in-lijn ACE ROTAX
Aandrijving achterwielaandrijving
Transmissie gerobotiseerde zesbak
Vermogen 115 pk @ 7250 tpm
Koppel 130 Nm @ 5000 tpm
Gewicht 430 kg (zonder rijder)
Acceleratie (0-100 km/h)  niet gemeten
Topsnelheid  niet gemeten
Tankinhoud  27 liter
CO2-uitstoot  nvt
Basisprijs  € 26.799

Verdict

7 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Stijn says:

    Coole test, maar bij de naam Can-Am had ik me aan nog wat heftigers verwacht… 🙂

Leave a Reply