DRIVR

Roadtrip: Per 2PK-Scooter door de Sahara (1993)

Ondertussen is het al meer dan twintig jaar geleden dat de Fransman Emile Leray faam maakte als ’s werelds meest creatieve mecanicien, door zijn Citroën 2CV in de woestijn om te bouwen tot motorfiets. Maar het verhaal blijft intrigeren, vooral omdat het toont waar een mens toe in staat is als hij crasht in niemandsland, ver van de bewoonde wereld.

2cv-moto-desierto-2

We schrijven het jaar 1993 wanneer Leray beslist om de Marokkaanse woestijn te doorkruisen in zijn speciaal daarvoor geprepareerd tweepeekaatje. Na voldoende proviand ingeslagen te hebben, begint de Fransman in Tan Tan aan zijn tocht door de Sahara. Hij is nog niet echt ver als hij op een militaire post stoot, waar hem verzocht wordt om rechtsomkeer te maken. Door nieuwe ontwikkelingen in een conflict achter het gebied Tilemsem zou het niet veilig zijn om verder te rijden.

‘Hop met de geit’, denkt Leray en hij besluit om te doen alsof hij hun advies volgt door  rechtsomkeer te maken. Vervolgens verlaat hij de gebaande paden in een poging om rond de controlepost te rijden en zo zijn oorspronkelijke route te hernemen. Het terrein blijkt echter erg ruig – met veel rotsen, bulten en putten die het uiterste van zijn 2CV vragen. Het duurt dan ook niet lang tot zijn vrees waarheid wordt: zijn 2PK begeeft het op vele tientallen kilometers van de dichtstbijzijnde nederzetting.

Leray heeft voldoende voedsel en water bij zich om het zo’n tien dagen uit te kunnen houden. Gezien de ruime afstand die hem scheidt van de bewoonde wereld, besluit hij om zijn 2CV uit elkaar te halen. Met de losse onderdelen wil hij dan opnieuw iets bouwen dat hem zal helpen om uit de woestijn te geraken. Hij is ervan overtuigd dat hij binnen de drie dagen zijn weg terug zal kunnen hervatten.

2cv-moto-desierto-6

travesia-2cv-8the_man_who_built_a_motorcycle_from_a_car_GCQMa_640_07

Delen van de carrosserie doen dienst als bescherming tegen zandstormen en de brandende zon wanneer de Fransman zijn ‘motorfiets’ begint te bouwen. Hij verkort het chassis en plaatst daar de motor en de versnellingsbak op. Hij bevestigt een voor- en achterwiel en kan de stuurstang recupereren. Een deel van de achterbumper kan hij hergebruiken als zadel.

Het opvallendste van zijn Mad Max-waardige machine is de manier waarop de motorfiets aangedreven wordt. Een trommelrem krijgt een omgekeerde functie van die waarvoor het onderdeel normaal dient. Zo zorgt de trommel van de rem er via wrijving voor dat de draaiende beweging van de motor omgezet wordt in de aandrijving van het achterwiel. Goed gevonden, dat wel, al zorgt het er wel voor dat hij verplicht is om de achteruit-stand van de versnellingsbak te gebruiken als hij vooruit wil gaan.

the_man_who_built_a_motorcycle_from_a_car_xvc2Q_640_08

Uiteindelijk slaagt de Fransman erin om, na vier keer zoveel tijd te hebben gespendeerd dan gedacht, zijn weg terug aan te vatten. Het had niet langer moeten duren gezien hij ondertussen door zijn volledige voorraad voedsel en water heen was. Aan een slakkengangetje van zo’n 20km/u wordt hij uiteindelijk opgepikt door een militaire patrouille. Die begeleidt hem terug naar Tan Tan, waar hij door de lokale politie – ondanks dat hij zelfs de nummerplaat terug bevestigde – een boete krijgt voor ‘het rijden met niet gekeurd voertuig’. Kan je nagaan.

 

Share Button

5 Responses

  1. Bastiaan says:

    Wat een ervaring moet dat zijn geweest. Mad Max op zn best!

  2. Jakob says:

    Dit wordt in één van de laatste afleveringen(ergens in S15) van Mythbusters nagedaan. Leuke TV 🙂

  3. Ken Divjak says:

    Dank voor de tip, Jakob – we hebben het segment op Youtube gevonden.

    Zap maar eens naar 48:10 op onderstaande video!

  4. Stijn says:

    Voeg nog een stokbrood toe en je hebt de most French picture ever: behaarde man in véél te kleine onderbroek voor een 2PK..

Leave a Reply