DRIVR

Test: Lexus GS-F

Als collega Divjak vraagt of ik iets ‘speciaals’ voor mijn rekening wil nemen en de enige voorwaarde het nemen van eigen beelden is, volgt het ja-woord sneller dan je denkt. Van Can-Am geweld op drie wielen tot de V8-ontmaagding in een 7-reeks, het bleken stuk voor stuk onvergetelijke ervaringen. Alleen grijp je zo soms wel naast de jackpot wegens dubbele boekingenHad ik met spijt in het hart de Lexus RC-F niet kunnen rijden, dan zou een week in de GS-F dat tekort ruimschoots moeten compenseren. Toch?

Lexus GS-F front 1

De weken na zo’n telefoontje gaan dan meestal gepaard met intens opzoekwerk en het binge-watchen van alle mogelijke videotests – je bent maar beter goed voorbereid. En dan breekt die langverwachte dag dan eindelijk aan. Daar sta je dan. Als een kind dat net uit bed is op de ochtend van Sinterklaas. Vol adrenaline, op de toppen van je tenen. In het geval van ondergetekende lag er dan geen snoepgoed onderaan de schouw, maar toverde de verantwoordelijke bij Lexus wel een paar sleutels uit – uhm – zijn zak. Toch maar snel keyless instappen, de 5.0-liter grote V8 tot leven brullen en rustig koers naar huis zetten. Zie ginds komt de …

Lexus GS-F back1


Lexus GS-F detail 15Lexus GS-F detail 14

… grote blauwe GS-F. Als er iets is dat die vrij gedurfde koets je leert, is dat smaken kunnen verschillen. Kreeg ik initieel nog reacties als ‘speciale lijn’ tot ‘hmm, gedurfd design’ en zelfs ‘wat een lelijk ding, dat koopt toch niemand’, te horen, dan vond ik de GS-F achteraf gezien toch een welkome afwisseling voor de Duitse eenheidsworst, hoe veel M-, RS- of AMG-badges er ook aan kleven. De agressieve neus met de honingraatgrille, geflankeerd door knappe elegante velgen en oranje remklauwen, afgewerkt met een gewaagde derrière, inclusief carbon spoiler en vier uitlaatpijpen, het zorgt heus wel voor openvallende monden. Zeker als het geheel overgoten is met een laagje Sapphire Blue. Noem het speelsheid met klasse en vooral honderd procent F-design zoals we het van Lexus gewend zijn.

Lexus GS-F detail 4

Lexus GS-F detail 9 Lexus GS-F detail 11

De ‘F’, die trouwens nog steeds naar het Japanse Fuji Speedway verwijst en de sportievere designtaal van Lexus voor z’n rekening neemt, is binnenin ook subtiel te voelen. Valt de Euro niet bij de insigne op het lederen stuurtje, dan herinneren de alcantara-afwerking van het dashboard, het blauwe stiksel of de ongelofelijk fotogenieke F-Fauteuils je er wel aan dat er iets speciaals onder de voet zit. Lexus weet intussen wel hoe het een interieur op de rijder moet afstellen, al vragen we ons wel af waar dat mechanisch schuivende toerentellertje uit de IS en LFA is gebleven. Een zorg die snel genoeg wegebt eens je volledig in de cocon opgaat.

Lexus GS-F interior 1

Lexus GS-F detail 5 Lexus GS-F detail 8

Lexus GS-F detail 10 Lexus GS-F detail 7

Waar het interieur een bescheiden portie nieuwe technologie herbergt, verstopt de Lexus GS-F een prehistorische dinosaurus onder de kap. “Wie heeft turbo’s nodig als het ook atmosferisch kan?”, moeten ze in Japan gedacht hebben, waarop ze er het gigantische 5.0-liter V8-blok – welbekend uit de RC-F – in lieten zakken. De cijfertjes zijn nagenoeg identiek aan die van het kleinere broertje: 477 pk, 530 Nm koppel, een top van 270 km/u en een sprinttijd van 4,6 seconden – de GS-F zeult nog eens 75 kg luxe-artikelen en twee deuren mee. Een powerhouse van jewelste, dat ook hier langs een twijfelende achttrapsautomaat moet passeren alvorens het achtersteven aan te drijven. Iets wat em dat typische Jekyll & Hyde-karakter geeft, maar bovenal leefbaar houdt als dagelijkse DRIVR. 

Lexus GS-F detail 3

Lexus GS-F detail 13 Lexus GS-F detail 12

Hoe zeer die term de dag van vandaag ook wordt misbruikt. In een vingerknip van rustige zakenman tot aspirant-racepiloot veranderen, daar gaat het toch om bij dit soort sleeën? Als je niet decisief genoeg bent, blijft de GS-F tussen de 8 trappen twijfelen en kan je heerlijk rustig (en brommend) pendelen. Ga je daarentegen resoluut voor de kickdown in Sport(+), dan is er geen ontsnappen meer aan. Een kleine ‘Grip-check’ wordt beantwoord door het ESC-lampje, waarna je (nog) dieper in de Fauteuils wordt geduwd. Het atmosferische blok trakteert op een acceleratie in crescendo dat stevige piekt tussen de 5.500 en 7.100 tpm, terwijl het koppel zich vooral tijdens de hernemingen laat voelen. Nul-naar-honderd in een paar tellen en een top die je toch nooit bereikt, om maar te duiden dat de naald snel genoeg op en neer danst. Wat voor geluid de Dino maakt? Met vier uitlaten en een interne sound amplifier produceer je voldoende decibels om de voordeur ontgrendeld en vrouwlief met open armen terug te vinden. Minder indrukwekkend dan pakweg een Maserati achtcilinder, maar karaktervol genoeg om aan de belevenis bij te dragen.

Lexus GS-F drift 1

Lexus GS-F detail 16 Lexus GS-F detail driving

Een belevenis die enkel groter wordt eens aan de knopjes in de middenconsole begint te prutsen. Het Torque Vectoring Differentieel kan van normal ook in slalom en circuit modus worden geduwd, waarop je het ESC en de tractiecontrole anders kan instellen. Full Attack modus? Sport+, twee maal op het TVD-knopje tot het in Track-mode komt en vervolgens het ESC in ‘Expert’ duwen en je krijgt … een bijzonder fijne sparringspartner in handen. Bouw zowel grip als vertrouwen op, zonder ooit aan comfort te moeten verliezen. De GS-F is hard én zacht, moeilijk en makkelijk. Hoe meer je d’r van vraagt, des te meer geeft em terug, zij het wel aan een tempo dat niet voor iedereen is weggelegd. Zo lang je slechts 90% van z’n kunnen aanspreekt, lijkt de GS-F wel op rails te staan, maar ga je op zoek naar die overige 10% … dan krijg je de foto hierboven. Het aangrijpingspunt van de Drift zie je van kilometers ver aankomen, waarna de ‘LEXUS-2’ zich met wat handig stuurwerk verrassend precies laat plaatsen. Al moet je niet overmoedig te werk gaan. Het ESC kan nog een stand verder, waarna ‘af, af is’ en je sneller dan gewenst een cirkeltje rond staat.

Lexus GS-F back 2

Voor een basisprijs van 103.650 euro geeft Lexus je dus bijzonder veel ouderwets rijplezier (en betrouwbaarheid) voor je geld. Maar dan moet je er wel 260 gram CO2 en een stevig verbruik – tot 22 liter per 100 km – bij nemen. Meteen ook de reden dat de concurrentie voor turbovoeding gaat. Jammer, want de Lexus GS-F moet zeker niet onderdoen op vlak van rijbeleving of dynamiek en als het van ondergetekende afhangt, ook niet op vlak van looks.

LEXUS GS-F

Plus Min
+ Veelzijdige alleskunner – Met een gat in de tank

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 Atmosferisch
Aandrijving Achterwielen
Transmissie Achttrapsautomaat
Vermogen 477 pk
Koppel 530 Nm
Gewicht 1.865 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,6 s
Topsnelheid 270 km/h
Gem. testverbruik 16,0 l/100 km
CO2-uitstoot 260 g/km
Vanafprijs 103.650 euro

Verdict

9 op 10

Share Button

4 Responses

  1. Stijn says:

    Keurige test! Met een wagen die inderdaad verfrissend is in vergelijking met de Duitse eenheidsworst met turbo’s.

    Het verbruik vind ik persoonlijk logisch gegeven het gewicht en de prestaties, en ook in lijn met wat jullie bijvoorbeeld uit de M5 of M6 wisten te halen. In realiteit, dus niet in klinische labo’s bij 90 km/u in 7de… maar bij een mix van normaal en sportief rijgedrag, denk ik dat een grotere atmosferische krachtbron nog steeds even goed en zelfs beter kan scoren qua verbruik dan een kleiner turboblok. Zeker wanneer fel aangesproken, gaan turboblokken nog steeds bakken benzine lusten. Ook het gemiddeld verbruik van de nieuwe 2.5 liter Boxster S ligt volgens de huidige editie van Autogids boven dat van de oude 3.4…

    P.S. Hierbij jullie testen met de M5 en M6, die telkens ook meer dan 15 liter gemiddeld opleverden en met misschien nog hogere pieken?
    http://drivr.be/2012/01/06/test-bmw-m5-f10-2011/
    http://drivr.be/2014/01/31/test-24-uur-met-de-bmw-m6-coupe-en-gran-coupe/

    • Bert Claes says:

      Hoe ik het zie: atmosferische blokken verbruiken meer in lage toerentallen (grotere cilinderinhoud) en turboklokken meer in middelhoge toerentallen. Tijdens gezapige verbruikstesten worden de turbo’s amper aangesproken, waardoor het verbruik laag uitvalt op papier. In het echte leven is dat uiteraard niet het geval, en zullen performante turboblokken bijzonder veel meer verbruiken dan aangegeven door de constructeur. Ik vrees dat het enorme gewicht van de M6 en deze GS-F ook geen deugd doet aan de cijfers…

    • Heb je absoluut gelijk in! De Turbo’s zijn waarschijnlijk meer afgesteld op de Europese testen, waardoor ze bij volgas minstens evenveel als atmosferische varianten gaan optekenen. Alleen verbruikt de GS-F nog 3-5 liter meer dan de Bimmers en is de wagen duidelijk afgestemd op Amerikaanse markten, waar naft quasi niks kost. Met een vlottere rijstijl raak je aan 360 km rijbereik met een tank van 66 liter. Da’s slikken aan de pomp.

      Anyway: Ik zou ‘m iedereen aanbevelen, maar kijk gerust eens rond op de weg hoeveel er gaan rond rijden… 🙁

Leave a Reply