DRIVR

eSPORTS+CARS:
Het eerste Professionele, Virtuele Raceteam

Terwijl heel wat takken van de professionele (motor)sport moeite doen om hun populariteit en bezoekersaantallen op peil te houden, wint het eSPORTS-verhaal dagelijks aan bezoekers. Er is met andere woorden een soort digitale sportrevolutie in opmars, die ook voor liefhebbers van de racerij erg interessant gaat worden. Zo heeft Darren Cox – de man achter GTAcademy – onlangs een eigen professioneel virtueel racing team opgestart.

001-darren-cox-esports_0

Laat ons beginnen bij het begin. Zoals de infochart hieronder toont, zijn er wereldwijd maar liefst 1.000.000.000  gamers actief. Een immens publiek dat niet alleen zelf de controller in handen neemt, maar even graag anderen aan het werk ziet. En daar zit net de sterkte van het verhaal. De fanbasis telt nu al 292 miljoen kijkers en groeit quasi continu. Kan je geen plaatsje bemachtigen in de overvolle game-arena? Geen probleem! Volg de livestream thuis uit je luie zetel alsof je op de voorste rij zou zitten. Nog voordelen? O ja, je kan er een smak geld mee verdienen, meer zelfs dan de ‘échte’ atleten.

Meteen ook de beweegreden van Darren Cox om een professioneel raceteam bij elkaar te zetten. De man wist reeds talenten als Lucas Ordonez en Jann Mardenborough te ontdekken, en met een gigantisch aanbod aan gamers maakt eigenlijk iedereen kans om erbij te horen. Het team heet ‘eSPORTS+CARS’ en participeert al in tornooien van simulators als Project Cars tot iRacing. Om nog maar te zwijgen over de rol die de nieuwe Gran Turismo Sport zal spelen. GT Sport is het eerste FIA-officiële racespel waar je het online kan opnemen tegen andere teams. De eigenaar van het team, Tim Greaves voegt daar nog aan toe: “We have seen the professionalism of gamers first hand in the real world and as an entrepreneur I have watched the growth of eSport with great interest”.

003-darren-cox-esports

Denk er eens over na. In plaats van extreem veel geld en tijd te pompen in Formule 1-bolides, kan je met een budget van om en bij de 10.000 euro – en dan reken ik nog heel erg ruim – volledig zelf aan de slag. Daarenboven is er evenveel, zelfs meer, mogelijkheid tot sponsorvisibiliteit en heb je een veel grotere kijkers- en fanbasis. De toekomst is digitaal, het blijft alleen afwachten wanneer de revolutie er echt doorkomt. Kleine opmerking: een Oculus Rift zien we in de renstal nog niet meteen liggen.

[Via: Evo]

Share Button

Leave a Reply