DRIVR

TechTalk: Mazda’s G-Vectoring Control

Mazda is al enkele jaren op de goede weg. Niet alleen met zijn Kudo-designtaal, maar bovenal met zijn SkyActiv benzine- en dieselmotoren. En daar blijft het niet bij. De Japanners komen nu met het G-Vectoring Control-systeem. Daarbij wordt de reactie van de SkyActiv-motoren gekoppeld aan het onderstel en omgezet in een verbeterd stuurgedrag. Want dat willen we toch allemaal, niet – lekker vlot door de bocht gaan? Dus hoe werkt dat nieuwe systeem precies?

MazdaGVC_02

Limieten opzoeken is leuk, maar op een gegeven moment is het vat af en gaan de rubbers onder je wagen slippen. Eén van de krachten die bepaalt hoeveel een band kan hebben, is de verticale belasting op het wiel. Neigt de balans van de wagen in kwestie meer naar voren, dan wordt de druk op de voorbanden groter waardoor die meer langs- en dwarskrachten aankunnen . Met als gevolg: een verbeterd én snediger stuurgedrag. Het omgekeerde effect, meer druk op de achterwielen, zorgt dan weer voor een verbeterde stabiliteit op de weg.

MazdaGVC_05

Mazda’s G-Vectoring Control maakt dat het gedrag van de motor wordt geïntegreerd in de dynamiek van het onderstel, om zo het rijgedrag mee te beïnvloeden. In de praktijk gaat dat zo: wanneer je een bocht aansnijdt, wordt het koppel met enkele Newtonmeters verlaagd. In de praktijk is dat zelden meer dan 10 Nm, waardoor de auto iets zal afremmen. Daardoor wordt het gewicht subtiel naar voren verplaatst en zal de verticale kracht die inwerkt op de voorwielen voor een betere stuurreactie zorgen. Bij het uitrijden van de bocht en het indrukken van het gaspedaal wordt de belasting en de verticale kracht verplaatst naar de achterwielen. Die zorgen dan weer voor een betere stabiliteit bij het uitrijden van de bocht.

MazdaGVC_01

Mazda claimt bovendien dat het systeem over lange afstand ook vermoeidheid tegengaat. De soepelere flow van de wagen in de bochten zou ervoor zorgen dat de krachten op het bovenlichaam en het hoofd van de bestuurder (en de passagiers) kleiner worden. Zo wordt de Jinba Attai-filosofie van Mazda – waarbij er een gevoel van eenheid tussen de bestuurder en de auto ontstaat – nog verder versterkt.

Kortom: de integratie van de aandrijflijn in het gedrag van het onderstel via G-Vectoring Control is eigenlijk even simpel als ze effectief is. En hoewel het systeem via de slimme en snel anticiperende SkyActiv-motoren constant werkt, zal je er als inzittende weinig van merken. Bovendien gaat het om een softwaretoepassing, waardoor Mazda de mogelijkheid ziet om G-Vectoring Control over het hele gamma uit te rollen. Wanneer exact? Daar heeft enkel Hiroshima het antwoord op. Ook of het systeem zijn intrede op de sowieso al briljante MX-5 zal doen.

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Voor de liefhebbers van bewegend beeld is er trouwens een korte uitleg:

    En een (ellen)lange:

Leave a Reply