DRIVR

Test: Renault Mégane GT TCe 205

Zonder RS-toevoeging is de Mégane altijd een middenklasser geweest die vlotjes over de toonbank ging maar weinig ophef maakte als je hem voorbij zag rijden. Dat moet met de vierde generatie veranderen, zeker nu er een GT-afgeleide is om het gat tussen de reguliere modellen en de nakende RSte dichten. Diens wapens? Een likje blauwe verf, tal van RenaultSport-tweaks en de turbobenzine uit de Clio RS. Of de GT daarmee voldoende in huis heeft de moordende concurrentie in het C-segment aan te gaan?

RenaultMeganeGT_03

RenaultMeganeGT_02RenaultMeganeGT_04

Een strijd die begint met nieuwe looks?

Sinds de nieuwe Espace en dito Talisman is de designtaal van Renault inderdaad drastisch omgeslagen. Beschouw de Mégane dan ook als een doordrukje van die laatste, met C-vormige voorlichten en doorlopende achterlichten als visuele gelijkenissen. Toegegeven: grote lichtunits kunnen al eens tegenvallen, maar La Régie heeft toch de juiste balans gevonden, zeker als de blokken oplichten in het donker. Ook patent zijn de sportieve accenten die de jongens van RenaultSport hebben toegevoegd – te zien aan de scherpere voorbumper met agressievere luchtinlaten, alsook de spoileraccenten en een diffuser achteraan.

Vind je die sportieve looks binnenin ook terug?

De kleuraccenten en RenaultSport-badges komen alleszins terug in het interieur. Daar mag je bovendien plaatsnemen in een stel comfortabele kuipstoelen die je goed op je plek houden tijdens het betere bochtenwerk. Voorts figureert het gekende multimediasysteem met het grote touchscreen in de middenconsole, alsook de R-link 2-interface dat niet altijd even intuïtief is. De sfeerverlichting verandert wederom naargelang de gekozen drive mode. Maar uiteindelijk is er slechts één knop die er echt toe doet, namelijk de nieuwe R.S.-schakelaar.

RenaultMeganeGT_05RenaultMeganeGT_08

RenaultMeganeGT_09RenaultMeganeGT_11

Verandert de Mégane GT daarmee in een Franse furie?

Zo goed als, en wel om twee redenen: de ophanging en het 4Control-vierwielbesturingssysteem. Aan het chassis is namelijk duchtig gewerkt door de jongens van RenaultSport, en dat blijkt. Lekker strak als het erop aankomt maar ook (net) comfortabel genoeg om kilometers te malen. Gecombineerd met 4Control, dat de achterwielen bij lage snelheden tegen- en bij hogere snelheden doet meedraaien, is de Mégane GT een ware bochtenridder. Vooral aan hogere snelheden zorgt de combinatie met het snelle stuurhuis (2,3 omwentelingen van nok tot nok) voor de nodige sensaties. Was het EPAS nog wat communicatiever en het 4Control wat subtieler in tragere bochten, dan hadden we de score nog met een halve R verhoogd.

4control

Is de 1.6 turbo uit de Clio RS op zijn plaats in de Mégane GT?

Het huwelijk tussen de 300 kg zwaardere Mégane GT en die ‘kleine’ maar potente motor zit wel snor. De RS-magie is er misschien nog niet, maar de GT komt snel van zijn plek en zit na 7,1 seconden aan de 100 km/u. Helaas wordt het echte potentieel van de unit wederom afgeroomd door de slome EDC-automaat, die er rare schakelmomenten op nahoudt in Comfort en te onpas hoge toeren blijft maken in Sport. Het heft zelf in handen nemen via de peddels is een optie, maar dat maakt de bak er niet directer op. Bovendien zit het design van de lepels wat tegen en draaien ze niet mee met het stuur, wat ondergetekende verkiest.

RenaultMeganeGT_12RenaultMeganeGT_13

RenaultMeganeGT_15RenaultMeganeGT_14

Conclusie?

De voorlopig snelste Mégane oogt op het eerste zicht best opwindend en is dat tot op bepaalde hoogte ook. De rijervaring en vooral de vlotheid die de GT in de bocht biedt – met grote dank aan het 4Control-systeem en de chassisaanpassingen – wegen net op tegen de nadelen van de ietwat wispelturige (maar tegelijkertijd verplichte) automaat. Echte RS-sensaties biedt deze Mégane, ondanks 205 paarden, nog niet. Maar dat is nu eenmaal de bedoeling van de GT-reeks die vooral een daily driver met sportieve prestaties wil zijn. En daar is Renault(Sport) zeker in geslaagd.

RENAULT Mégane GT TCe 205

Plus Min
+ 4Control geeft scherpte … – … maar niet meteen transparantie

Weggecijferd

Motor 1.6 turbobenzine
Aandrijving Voorwielaandrijving
Transmissie Automatische zevenbak
Vermogen 205 pk @ 6000 tpm
Koppel 280 Nm @ 2400 tpm
Gewicht 1367 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,1 s
Topsnelheid 230 km/u
Gem. testverbruik 8,0 l/100 km
CO2-uitstoot 134 g/km
Basisprijs 29.950 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply