DRIVR

Top-10 ‘RestoMods’: Stem voor je Favoriet !

TIP: Vergeet niet onderaan voor je favoriet te stemmen!

Schermafbeelding 2016-08-22 om 15.48.28Een RestoMod is een wagen die danig gemodificeerd werd tijdens de resutauratie. Of eenvoudigweg: eentje die gerestaureerd werd met moderne onderdelen. In plaats van zoveel mogelijk originele stukken te monteren, gebeurt er een onderhuids facelift om het oudje sneller, comfortabeler en veiliger te maken. Tuning, maar dan in het gedachtegoed van het origineel. Vandaag in de aanbieding: tien aantrekkelijke RestoMods. Welke zie jij het liefst bij jou in de garage staan?

1. Alfaholics GTA R 290

alfaholics-gta-290-12-1024x683

alfaholics-gta-290-2-1024x683alfaholics-gta-290-7-1024x683

Wie bouwde hem? Alfaholics, specialisten in oude Alfa’s uit … Engeland.
Basisauto? Alfa Romeo GTA (1965 – 1971)
Vermogen? De 2.3 liter Twin Spark stuurt 240pk naar de achterwielen aan 7.000 tpm.
Gewicht? 830kg
Of hoe ze het zelf zeggen: “… as capable lapping the Nüburgring in under 8 minutes as cruising the streets of Monaco”.

2. Singer 911

6b17dcd4-4184-4920-bafc-bbae9bc18344

36eb04de-7f12-4011-83fa-cff332282aa6d6f79b92-b4a7-4a7b-b926-ff51396be6ce

Wie bouwde hem? Singer Vehicle Design, Amerikaanse RestoMod’ers voor oude 911-jes.
Basisauto? Elke klassieke Porsche 911, tot en met de 964.
Vermogen? 390pk dankzij een luchtgekoelde en natuurlijk ademende zescilinder boxer.
Wat kost dat? Reken op een €350.000. Maar zeg nu zelf, prachtig toch!

3. Bandit Trans Am

Wie bouwde hem? Trans Am Depot, die 77 exemplaren gebouwd hebben van deze nieuwe bandiet.
Basisauto? De 2015-versie van de Chevrolet Camaro.
Vermogen? 840 rubberverschroeiende paarden.
Gebaseerd op? De bolide die show stal in de film ‘Smokey and the Bandit’. Elk exemplaar is trouwens gesigneerd door de hoofdrolspeler van de film, Burt Reynolds.

4. Eagle Spyder GT

eagle-spyder-gt-01

eagle-spyder-gt-05eagle-spyder-gt-08

Wie bouwde hem? Eagle, dé specialist om de prachtige Jaguar E-type zo mogelijk nog mooier te maken.
Basisauto: Jaguar E-type. Jawel, voor elke Eagle die er gemaakt wordt, rijdt er een van de klassiekers minder rond. Maar je krijgt er wel een unicum voor in de plaats.
Vermogen? 346 pk dankzij een tot 4.7l cilinderinhoud opgeboorde zes-in-lijn.
Wat kost dat? Ongeveer 900.000 euro, of toch opvallend minder dan z’n volledig dakloze voorganger, de Speedster, waar je een miljoen euro voor moet afstaan.

5. Eagle Low Drag GT

eagle_low_drag_gt_04

eagle_low_drag_gt_25eagle_low_drag_gt_18

Wie bouwde hem? Nog een Eagle in de lijst, omdat ze er nu eenmaal als geen ander in slagen om prachtige creaties op de weg te zetten.
Basisauto? Ook hier dient de Jaguar E-type als basis.
Vermogen? De machtige 4.7 liter grote zes-in-lijn zorgt voor 346 gezonde pk’s, goed voor een top van 270 km/u.
Wat kost dat? Zo’n 800.000 euro, en veel geduld, want het duurt zo’n 18 maanden om eentje te bouwen.

6. Jaguar 1957 XKSS

jaguar_xk-ss_1

01-jaguar_xkss_102-jaguar_xkss_2-1

Wie bouwt hem? Jaguar zelf. De Britten gaan negen nieuwe 1957 XKSS sportwagens bouwen, om zo de exemplaren te vervangen die verloren gingen toen Browns Lane Factory, de fabriek waar ze werden gebouwd in vlammen op ging.
Basisauto: De XKSS dus, oftewel de straatafgeleide van de fantastische D-Type.
Vermogen: Dik 250 pk uit een 3.4 liter grote straight-six.
Prijs? Voor dit nieuwe oudje vragen ze 1.5 miljoen euro. Toch nog maar even doorsparen alvorens bij Jaguar aan te kloppen?

7.  Frontline LE50

LE50-1

LE50-5MG-LE50-7

Wie bouwde hem? Frontline is voor MGB’s, Austin Healeys en Triumphs wat Alfaholics is voor klassieke Alfa Romeo’s.
Basisauto? De Britten uit Oxfordshire maken van de MGB GT een spiksplinternieuw exemplaar, inclusief Mazda MX-5 running-gear.
Vermogen? Een gekietelde versie van de 2 liter vierpitter uit Japan zorgt voor maar liefst 215 paardenkrachten en 237 Nm. Goed voor een spurt naar honderd in minder dan vijf seconden! Als je durft, trekt-ie door tot 250km/u.
Wat kost dat? Minstens 61.000 euro, en doe er een goede 10.000 euro bij voor een full-option exemplaar.

8. Speedback GT

David-Brown-Automotive-Speedback-GT-01

David-Brown-Automotive-Speedback-GT-02David-Brown-Automotive-Speedback-GT-17

Wie bouwde hem? De Brit (ja, al de zoveelste in deze lijst) David Brown.
Basisauto? De reïncarnatie van de iconische Aston Martin DB5 rust op de basis van een Jaguar XKR.
Vermogen? De volledige aandrijflijn van de XKR is ongewijzigd overgenomen, de supercharged 5.0l V8 zorgt voor een stevige 510pk.
Wat kost dat? Reken op 300.000 euro. Een stevige duit, al blijft het heel wat minder dan een originele DB5.

9. Peugeot 205 GTi-6

peugeot-205-gti-gets-modern-tuning-conversion-44264_1

car_photo_514945car_photo_514936

Wie bouwde hem? Pug1Off, een project van twee Engelsen die vlakbij Silverstone gevestigd zijn.
Basisauto? Een standaard 205 GTi wordt tot de laatste bout uit elkaar gehaald en weer opgebouwd. De originele motor wordt vervangen door een gekieteld 2 liter-exemplaar uit de Peugeot 306 GTi. Een moderne zesversnellingsbak brengt het vermogen over op de voorwielen. De remmen krijgen een fikse update, net als de vering en zowat al de rest van de mechaniek.
Vermogen? De motortransplantatie doet de paardenteller stijgen tot 195 stuks.
Wat kost dat? Om te beginnen een 205 GTi als basisauto. Vervolgens is het best schappelijk als je de voorgangers in de lijst bekijkt: ongeveer 10.000 euro voor een volledige update.

10. 1965 Mustang Espionage

dsc_6503_1

959-hp-ford-mustang-espionage-makes-other-muscle-cars-look-tame (1)959-hp-ford-mustang-espionage-makes-other-muscle-cars-look-tame

Wie bouwde hem? Jim en Mike Ring, oftewel de Ringbrothers, uit Spring Green, Wisconsin (VS).
Basisauto? De Espionage lijkt dan wel op een 1965 Ford Mustang, elk onderdeel is gloednieuw en de widebody-kit is volledig uit carbon.
Vermogen? Veel. Of wat verwacht je als er in het vooronder een supercharged LS7 V8 (geleend van een Corvette Z06) ligt. Om exact te zijn: 959 trappelende pony’s.
Wat kost dat?If you have to ask, …

Welke RestoMod zou jij in je garage parkeren?

View Results

Loading ... Loading ...
Share Button

4 Responses

  1. 1-11 says:

    Moeilijk kiezen…

    In volgorde zou ik zeggen: Alfaholics, 205, MGB.
    Wat kost zo’n Alfaholics eigenlijk ?

    Een Singer mag natuurlijk ook, maar die prijs 😮
    En dan denk ik dat je nog erg conservatief bent met 350K.

    Hier in Zwitserland is er vorig jaar eentje geïmporteerd, kostte in totaal (donor + transformatie + transport + importeren en homologeren) bijna 750.000 EUR…

    • Stijn says:

      Ik dacht ook dat 350K het minimum is (kan oplopen afhankelijk van de wensen), en dat dit bedrag de donorwagen niet bevat…

      Zelf is de keuze me te moeilijk.
      – Ja, een Singer is gaaf maar dat is een 964 RS eveneens en die kost momenteel slechts de helft en is origineel Porsche…
      – De Alfaholics is een droom, maar langs de andere kant was ik vorig jaar op Goodwood Revival erg onder de indruk van de MGB Frontline LE50…

      Keuzes… Blij dat ik ze niet echt hoef te maken :p

  2. 1-11 says:

    De basisprijs van de Alfaholics 270 is blijkbaar 200.000 GBP…

  3. Arno Jaspers says:

    Meteen de Alfaholics.

    Al kon dit me ook wel bekoren: R4 Fourgonette – 290Km/h

Leave a Reply