DRIVR

Test: Audi SQ5 TDI Plus

Met ‘Plus’ kan je binnen het Audi-netwerk alle kanten op. Draai het lemma door Google en je krijgt zowel de beste ‘approved’ occasies als opgepepte versies van de Audi S8 en R8. Onderin het gamma verkiest Ingolstadt het toevoegsel Performance, dat pakweg de RS Q3 nog heter maakt dan de al indrukwekkende basisuitvoering. Bij de op zijn laatste benen lopende Q5 is het toch weer Plus geworden, om de standaard SQ5 van de gekietelde versie te onderscheiden.

rijtest_audisq5plus5

En wat krijg je dan voor die Plus-behandeling?

In de eerste plaats 24 pk en 50 Nm extra, om op een totaal van 340 paarden en 700 koppelmomenten te komen. Daarmee behoort de 3,0-liter biturbodiesel tot de sterkste zelfontbranders ter wereld, na de 381 pk en 740 Nm sterke X50d van BMW en de splinternieuwe 4.0 TDI met 425 pk en 900 Nm uit de indrukwekkende SQ7. Verder moet de SQ5 het vooral van 21-duimsvelgen en zwartglanzende accenten aan de buitenkant hebben, terwijl er binnenin quilted leather rond de sportstoelen zit. Naast de vermogensboost krijgt de Plus-versie ook een actief sportdifferentieel mee, maar toch lijken de extra’s eerder karig voor 7.230 euro meer. Ook omdat de sprinttijd bij 5,1 seconden ongewijzigd blijft, net als de begrensde top van 250 km/u.

Maakt het actieve sportdifferentieel dan geen verschil?

Het moet gezegd dat de Quattro-vierwielaandrijving de SQ5 Plus efficiënt de bocht uit sleurt. Maar om nu te zeggen dat je de bochtenlijn met je rechtervoet kan dicteren, dat zeker niet. Het systeem slaagt er gewoon nog beter in om het indrukwekkende koppel vanaf 1500 toeren aan de grond te zetten, al heeft de standaard SQ5 – die nog steeds aangeboden wordt met 326 pk – daar ook niet meteen moeite mee. De gekende Individual-setting maakt wel dat je alle parameters afzonderlijk kan instellen (ook het differentieel), om bijvoorbeeld de nep-soundtrack die van de SUV een racetruck wil maken te elimineren. De V6 klinkt immers kwalitatief genoeg op zich, waardoor de hocus-pocus via luidsprekers aan de binnen- én de buitenkant voor ons niet hoeft.

rijtest_audisq5plus2

rijtest_audisq5plus4rijtest_audisq5plus3

Maar het weggedrag is dus wel naar wens?

Zeker en vast, op voorwaarde dat je bereid bent om een streepje comfort in te ruilen voor wat meer baanvastheid. Het stuur mocht ook wat communicatiever, maar dat neemt niet weg dat je asociaal hard kan gaan met de SQ5 (Plus) – over wegen die soms een maatje te klein lijken. De SQ7 doet op dat vlak nóg beter, omdat die zijn massa nog beter maskeert dankzij vierwielsturing en actieve rolstabilisatie. De RS Q3 doet dan weer lichtvoetiger aan, vooral omdat die een fors een maatje kleiner is én een benzineblok in de neus heeft. Maar desalniettemin stuurt, accelereert en remt de SQ5 op hoog niveau. Niet meer zo soeverein als bij zijn lancering in 2012, maar nog steeds lovenswaardig en bovenal met de vingers in de neus.

En hoe zit het met de rest van het pakket?

Is de motor dankzij de Plus-kuur nog altijd bij de les, dan toont de rest van de (S)Q5 zijn jaren duidelijker. Kijk daarvoor maar naar de afwerking die weliswaar goed is maar mijlen achterop hinkt op wat Audi vandaag concipieert. Idem dito voor het MMI-systeem dat duidelijk van een vorige generatie stamt en het model binnenin wat verouderd doet aanvoelen. Of hoe de constante kwaliteitsverbetering van Audi soms tegen het merk kan werken, vooral als een model op zijn laatste benen loopt en toch nog even in de kijker wordt gezet (bijvoorbeeld met een Plus-versie) om de interesse een laatste keer aan te zwengelen. Stoort je dat niet, dan haal je met de SQ5 nog steeds een competente sport-SUV in huis.

rijtest_audisq5plus1

Conclusie?

In dit geval staat de Plus-toevoeging eerder voor het bedrag dat je bijbetaalt dan de extra’s die je ervoor in de plaats krijgt. Dat gezegd heeft heeft de SQ5 nog altijd niet zoveel concurrenten, waardoor de basisversie – ondanks zijn gedateerde boordplank – een interessante prepositie blijft. De dikke 7.000 euro die je daarmee uitspaart, zullen goed van pas komen in de optiecatalogus. Want Plus of niet, voor een dualzone-airconditioning moet je op de SQ5 nog altijd bijbetalen. En aan de pomp trouwens van hetzelfde: op minder dan 9 liter diesel per 100 kilometer ga je zelden kunnen rekenen, met meer dan 12 bij een sportieve rijstijl des te vaker.

AUDI SQ5 TDI Plus

Plus Min
+ Pittige langeafstands-DRIVR – Toont zijn leeftijd

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 biturbodiesel
Aandrijving vierwielaandrijving
Transmissie automatische achtbak
Vermogen 340 pk @ 4100 tpm
Koppel 700 Nm @ 1500 tpm
Gewicht 1975 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,1 s
Topsnelheid 250 km/u
Gem. testverbruik 10,9 l/100 km
CO2-uitstoot 174 g/km
Basisprijs 72.190 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply