DRIVR

KortFilm:
Citroen 2CV Sahara – Een Berggeit met 2 Motoren

Wie kent ’em niet, de Citroën 2CV. Tussen het einde van de jaren ’40 en 1990 rolden er bijna vier miljoen stuks van de band, inclusief een hoop speciallekes. Eén van die bijzondere Geiten speelt de hoofdrol in een prachtige Franse kortfilm. Het verhaal? Iets met de Pyreneeën, een Citroen 2CV Sahara en een lokale bergbewoner met een apart beroep. Dus leg je voeten even omhoog en laat je door Studio Maison Vignaux een paar decennia achteruit katapulteren.

Nog even opfrissen. Het tweepeekaatje ‘Sahara’ zag het levenslicht in het jaar 1958 en werd gebouwd tot in 1965. De productie geraakte net nauwelijks aan 700 stuks, lang niet wat Citroën verwacht had toen het deze vierwielaangedreven Geit concipieerde. Wat deze DRIVR dan zo bijzonder maakte? Een tweede motor, 495cc groot en 14 hele paarden sterk werd compleet met versnellingsbak en aandrijving in de kofferbak van een normale 2PK gemonteerd. Een centraal geplaatste versnellingspook – dus niet langer op het dashboard – stuurde beide bakken aan. Afhankelijk van het terrein kon je met één of twee ingeschakelde motoren rijden.

2 cv sahara

De Saharavariant kon dankzij twee motoren uitpakken met een topsnelheid van 105km/u. Echter waren het vooral zijn terreincapaciteiten die ertoe deden. Mede dankzij een rijklaar gewicht van slechts 700kg was dit de perfecte partner om zandduinen te bedwingen, maar ook in de bergen kwam deze Geit goed uit de voeten, net als de berggeit uit de kortfilm die tot in het kleinste detail met louter originele stukken gerestaureerd werd. De meeste 2CV Sahara’s hebben immers een hard leven achter de rug, waardoor er slechts een zeer beperkt aantal nog in goede staat zijn. Meteen de verklaring voor prijzen die tot 180.000 euro oplopen voor eentje in nieuwstaat…

Share Button

Leave a Reply