DRIVR

Vergelijking:
Coyote Mini (2015) vs. iCoyote V10 applicatie (2016)

coyoteshop

Op het moment van schrijven is er heel wat te doen over het ‘Coyote Waarschuwingssysteem’ zoals de van oorsprong Franse onderneming zijn service noemt. Tegenstanders (zoals Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts) vinden dat het systeem een vrijgeleide biedt om snel te rijden, terwijl voorstanders (zoals het miljoen Belgische gebruikers) een volwaardige verkeersassistent in de betalende dienst zien. Hoog tijd om de twee populairste producten van Coyote eens samen op het dashboard te leggen.

mini-tableau-de-bord-2iCoyote-V10-05-BE-NL

En dat zijn in de fysieke hoek: de Coyote mini die eind 2015 helemaal vernieuwd is. In de digitale afdeling: de iCoyote-applicatie die begin 2016 in een fris kleedje gestoken werd. Daarnaast bestaat er nog een grote Coyote (die dashcamfunctionaliteiten integreert) en een GPS-Coyote (die hetzelfde voor navigatie doet). Maar dat zijn eerder luxe-uibreidingen op de basisdiensten die de mini en de app bieden. Lijsten we die ook nog even op, dan zien we up-to-date snelheidsbeperkingen, een forecast-modus voor verkeersincidenten tot op 30 km en zowel mobiele als vaste radars voor de mini, al het voorgaande plus navigatie én de mogelijkheid om ook voor dashcamintegratie te gaan op de applicatie.

SCREEN_iCOYOTE_03_02-BE-NL SCREEN_iCOYOTE_04_05-BE-FR

Het is dan ook meteen duidelijk dat je meer waar voor minder geld krijgt bij de applicatie, om de eenvoudige reden dat je smartphone de hardware voorziet. Maar is dat ook handiger in gebruik? Dé troef van iCoyote is dat het ingebakken zit in een toestel dat je quasi altijd op zak hebt. Je moet er natuurlijk wel aan denken om de applicatie telkens weer te activeren en uit te zetten, maar dat is een kwestie van gewoonte. Anderzijds laat de mini – zoals veel DRIVRs vroeger met de klassieke Coyote deden – zich discreet op het dashboard installeren en permanent van stroom voorzien. Dan is het gewoon kwestie van de motor te starten om de bewaarengel te activeren, en vice versa.

Maar dat werkt natuurlijk alleen als je maar één wagen hebt. Zijn er dat verschillende, dan ga je er telkens aan moeten denken om het toestelletje te verplaatsen. Groot is de nieuwe mini zeker niet, maar toch corpulent genoeg om niet zomaar in je zak te passen. En dan is er natuurlijk nog het feit dat je een stroomkabel moet voorzien, op 12V of met de meegeleverde USB-adapter. Dat laatste valt trouwens ook aan te raden bij de applicatie, aangezien die best wat van je smartphonebatterij vergt – zeker als je het scherm tijdens het rijden laat aanstaan. In principe hoeft dat niet, maar dan heb je wel geen realtime aanduiding van je (GPS-) snelheid en de vigerende beperking. De auditieve waarschuwingen blijven wel werken, al ga je snel twijfelen of de verbinding nog wel goed is als je niets op het scherm ziet.

icoyote-be-nl-03

En nu we het toch over schermen hebben: dat van een doorsnee smartphone is zeker zo groot (als niet groter) dan dat van de mini. Geen overbodige luxe zo blijkt, want er komt best wat informatie op je af. Zo heb je op beide systemen de mogelijkheid om een tiental verkeerssituaties te signaleren. Op je smartphone doe je dat door het juiste icoontje aan te klikken, maar dat kan dus niet op de mini aangezien die geen touchscreen heeft. Daar gebeurt alles met een drietal knoppen, wat niet zo intuïtief is als het GSM-gebruik dat iedereen tegenwoordig onder de knie heeft. Dat gezegd is het eigenlijk illegaal om tijdens het rijden op je smartphone te tokkelen (ook al begint dat stilaan een grijze zone te worden met alle auto-applicaties allerhande), waardoor je de meldingen eigenlijk niet zou mogen bevestigen of ontkrachten om de Coyote-community te dienen.

Heeft je wagen zelf een applink-functie waarmee je telefoonapplicaties op het infotainmentscherm kan toveren, dan mag dat contradictorisch genoeg wel volgens de wet. Coyote is ondertussen ook huisleverancier bij een viertal constructeurs (Renault, Toyota, Peugeot en Citroën), dus in die wagens is het gebruik helemaal geen probleem. En toch is er één situatie waarin de fysieke mini boven de iCoyote te verkiezen valt, namelijk in het buitenland. Coyote stipuleert immers dat de applicatie een 3/4G-verbinding nodig heeft om optimaal te functioneren, en dat zowel in binnen- als in buitenland. Over de landsgrenzen zou dat een gemiddeld dataverbruik van een halve megabyte per uur impliceren, in kaartmodus wordt dat vijf megabyte per uur.

Coyote-mini-_-main-d_t_1_

De mini kost helemaal niets aan de operator als je hem in het buitenland gebruikt, ook al geeft hij in de meeste andere landen alleen nog vaste radars en zogenaamde risicozones aan. Iets wat de overheid er in België trouwens ook wil doorkrijgen. Wat de keuze tussen applicatie of mini betreft, is de keuze in ieder geval makkelijker: ga voor de (geïnstalleerde) mini als je hem altijd in dezelfde wagen gebruikt, opteer voor iCoyote als je vaak van auto wisselt zoals ondergetekende. En gebruik de dienst inderdaad niet als een vrijgeleide om overal tweehonderd te gaan rijden, wel als een assistent voor gevaren waarschuwt en je op tijd en stond aan de verkeerswet herinnert.

Share Button

2 Responses

  1. W0ut says:

    Hoe is de kwaliteit van hun recente hardware?
    Heb een ‘Coyote’ (2014) en die had toch wel wat updates nodig voordat het touch-screen aanvaardbaar werkte. En nu nog heeft ’em zijn kuren.

  2. Ken Divjak says:

    De mini is tijdens onze testperiode niet gecrasht, maar is natuurlijk wel eenvoudiger qua opzet met zijn klassieke non-touch scherm en drie simpele knoppen.

    De app is eveneens stabiel gebleken, ook al durft die zich al eens vergissen in de maximumsnelheid en blijft ze stoïcijns flitspalen aangeven die er al jaren niet meer staan.

Leave a Reply