DRIVR

Salon van Parijs 2016: Alle Primeurs op een Rij

MET: CITROEN C3, KIA Rio & Soul 200, MINI Clubman JCW, TOYOTA C-HR, BMW Concept X2, HONDA Civic, PORSCHE Panamera 4 E-Hybrid, TOYOTA Yaris & HYUNDAI i20 WRC, RENAULT Trezor Concept, SUZUKI Ignis, SMART EV’s, RENAULT Zoë 40, NISSAN Micra, RENAULT Generation EQ Concept, AUDI RS3 Sedan, HYUNDAI RN30 Concept, VOLKSWAGEN ID Concept, HONDA Civic Type R, LAND ROVER DiscoveryALFA ROMEO Giulia Veloce, AUDI Q5 & A5/S5 Sportback, CITROËN CXPERIENCE Concept, FERRARI LaFerrari Aperta & GTC4Lusso T, MERCEDES E-Klasse All Terrain & AMG GT(C) Roadster

thumb_mondialautomobile2016Zoals altijd op de even jaren zet de Mondial de l’Automobile zijn tenten op in de Portes de Versailles te Parijs, ditmaal van 1 tot 16 oktober. En wat dan nog als Aston Martin, Bentley, Ford, Lamborghini, Rolls Royce en Volvo deze keer hun kat sturen – dat geeft de andere constructeurs des te meer ruimte om hun nieuwigheden in de kijker te zetten. In de aanloop naar de publieksdagen compileert DRIVR traditioneel een handig overzicht van alle nieuwigheden dat gaandeweg aangevuld wordt. So let the games begin!

Citroen C3

CitroenC3_04CitroenC3_01

Nu DS geen deel meer uitmaakt van Citroën, moet het basismerk van de groep zich weer volop bewijzen. Getuige daarvan de hippe en frisse C3, die klaar is om the city te veroveren. Het geglooide dak maakt de nieuwe C3 meteen herkenbaar, terwijl de brede neus met uitgeholde lichten evenzeer opvalt. Wie dat wenst, kan trouwens airbumps op zijnC3 krijgen – net als op de C4 Cactus. Binnenin zijn de combinaties van stoffen en kleuren eindeloos, waardoor je bijna lijkt plaats te nemen in een zelfontworpen sofa. Onder de klap blijft het voorlopig klassiek, met keuze uit drie benzines (68, 82 en 110 pk) en twee diesels (75 en 100 pk), tenminste tot Citroën de gefluisterde Performance-versie wereldkundig maakt – als tegenhanger van de Fiesta ST. [NQ]

Kia Rio en Soul 200

KiaSoul_01

KiaRio_01KiaRio_02

De nieuwe Kia Rio heeft het niet op de Olympische gedachte. Winnen – de markt van het B-segment veroveren – is voor het Zuid-Koreaanse kleintje immers belangrijker dan meedoen. Of de Rio met zijn zeer herkenbare neus, sobere achterkant en 7 inch touchscreen met Apple Carplay de gouden medaille in handen heeft, is dan ook de vraag. Hij oogt immers – net zoals de recent gelanceerde Hyundai i30 –  wat gewoontjes. Gelukkig staat er op de KIA-stand nog een geüpdatete en licht gefacelifte Soul met en 1.6 l turbo benzinemotor en 204 kleine zieltjes onder de motorkap. De automatische zevenbak met dual-clutch brengt hem in 7,5 seconden naar honderd. Samen met een nieuwe Sport-mode moet ook zijn stuurgedrag aangescherpt worden. En zo wordt de Soul plots een ‘hatch’ om naar uit te kijken. [NQ]

Mini Clubman John Cooper Works

MINIClubmanJCW_01

MINIClubmanJCW_02MINIClubmanJCW_03

Soms zijn drie woorden (of zelfs letters) genoeg om de aandacht te verscherpen. De Mini Clubman JCW is dan ook de krachtigste Clubman ooit met zijn 2.0 l turbo van 231 pk. Goed voor een spurtje van 6,3 sec naar 100 km/u en een top van 238 km/u en dat zowel met de handgeschakelde zesbak of de achttrapsautomaat. Het verschil zit hem in het vooropgestelde verbruik: 6,8 l voor de automaat tegenover 7,4 l wanneer je zelf schakelt. Het belangrijkste nieuws is evenwel dat de Clubman JCW enkel met vierwielaandrijving komt. Al is dat relatief, want het hang on-systeem blijft in normale omstandigheden voorwielaangedreven. Pas wanneer het erop aankomt zal de kracht naar alle vier wielen gestuurd worden. Mini claimt bovendien dat de sportophanging en het remgedrag nog verder verfijnd zijn. De Brembo remschijven en 18-inch velgen zijn standaard. [NQ]

Toyota C-HR

ToyotaCHR_02

ToyotaCHR_03ToyotaCHR_01

Concept na concept maar uiteindelijk is-ie klaar, de C-HR. Zoals verhoopt verschilt die niet veel van de blitse ontwerpstudie, vermits de bolle vorm maar toch scherpe lijnen behouden werden voor de stads-SUV. En de opvallende led-lichten? Die moeten het design nog meer tot uitdrukking brengen. Binnenin is die lijn doorgetrokken met kwaliteitsmaterialen die hogenaamd een klasse hoger figureren. En omdat de C-HR zijn platform deelt met de nieuwe Prius is de hybdridetechnologie meteen beschikbaar: de compacte crossover krijgt eenzelfde 1,8 l benzine mee die gekoppeld is aan een elektromotor voor slechts 82g uitstoot. Daarnaast is er nog een 1,2 l turbobenzine ter beschikking. Beide zijn te hebben met een automatische of manuele schakelbak met zes versnellingen én ook als 4×4. Dankzij een chassis dat speciaal voorzien is op een vlotte rit met scherpe sturing wil Toyota er naar eigen zeggen een échte Europeaan van maken. [NQ]

BMW Concept X2

bmw-concept-x2-2016_04bmw-concept-x2-2016_03bmw-concept-x2-2016_02

Na de X6 en de X4 komt BMW nu ook met een X2 op de proppen. Een X1 in coupévorm, die voorlopig als ‘Concept X2’ op de Franse beursvloer staat. Want met een overdreven uitgesproken design, joekels van terreinbanden en jet-uitlaten zien we hier nog niet meteen een productiemodel in. Wat er dan wel van zal overblijven? Het UKL-platform van de X1, waardoor het meteen ook een standaard voorwiel- en optionele vierwieltrekker wordt, en een gelijkaardige designtaal. Ten slotte kan je bij ‘motorisatie’ alle gangbare aandrijflijnen van het BMW-gamma aanvinken, inclusief een M-variant met een 2.0-liter viercilinder van om en bij de 300 pk. Als er één land niches weet te vullen, moet het wel Duitsland zijn. [AV]

Honda Civic MY2017

honda-civic-web-a-138honda-civic-web-a-139honda-civic-web-a-143

Staat de Civic Type-R hier al uitvoerig beschreven, dan zouden we bijna vergeten dat het eigenlijk de standaardversie is die de grootste make-over krijgt. Want met de tiende generatie Civic wil Honda mikken op ‘de jeugd’. Hun vorige model zou te conservatief zijn en daar passen de Japanners graag een mauw aan. Zo wordt niet enkel het design stevig opgefrist, maar wordt de koets dankzij een nieuw ‘unibody‘ platform ook 52% steviger en 16 kg lichter. Door de centrale dubbele uitlaten, zouden gassen van een 1.0-liter driecilinder (130 pk), een 1.5-liter viercilinder (180 pk) of de reeds bestaande 1.6-liter zelfontbrander (120 pk) moeten dampen, al is een hybride in de nabije toekomst zeker niet ondenkbaar. [AV]

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Voor bedrijven met een hekel aan vervuiling  belastingen, komt deze nieuwe Panamera 4 E-Hybrid op het juiste moment. Nu de nieuwe generatie Panamera er (eindelijk) een pak beter uit ziet, volgt ook een verbetering van het hybridesysteem. Die vernieuwing komt voornamelijk van de aandrijflijn, dewelke later ook in de Cayenne E-hybrid te vinden is, en een 2.9-liter V6 benzinemotor met 330 pk en 450 Nm koppel combineert met een 135 pk sterke elektromotor. De totale output komt neer op zo’n  462 paarden en 700 koppelmomenten, goed voor de sprint naar honderd in 4,6 seconden. Tel daar een ultra-laag theoretisch verbruik en een CO2-uitstoot van 56 g/km bij en je weet dat deze Panamera 4E Hybrid zichzelf over de toonbank haalt. Nieuwsgierig? Het filmpje vertelt je alles. [AV]

Toyota Yaris WRC & Hyundai I20 WRC

wrc_i20_preview_3wrc_i20_preview_5yaris-wrc-1

Zowel Toyota als Hyundai maakt zich klaar voor het WRC-kampioenschap dit jaar. Met 1.6-liter powerblokjes van 380 pk, vierwielaandrijving en sequentiële bakken doen deze bolides meer stof opwaaien dan de nieuwe Top Gear. De reguleringen van 2017 geven beide merken ook wat meer speelruimte op aërodynamisch vlak, al is het voor Toyota bang afwachten of ze de sprong van WEC naar WRC goed overleven. Hyundai probeert daarentegen verder te gaan op het succesvolle elan van vorig jaar. [AV]

Renault Trezor Concept

Renault-Trezor-Concept-2016-09Renault-Trezor-Concept-2016-07

Als Citroën met een showstopper komt, dan kan aartsrivaal Renault niet achterblijven. Daarom toont het Trezor Concept – dat vooraan veel van de R.S.01 weg heeft – niet alleen welke richting La Régie designmatig uit wil, maar ook hoe het met de plannen op het vlak van autonoom rijden gesteld is. Het spreekt bijna voor zich dat de beoogde toekomst elektrisch is, oftewel de reden waarom de Trezor de aandrijflijn van de Formule E-wagen overneemt – zijnde een enkelvoudige EV-motor met 350 pk en twee dikke accupakketten: eentje voor en een ander achter. Omdat het geheel uit carbon vervaardigd is, swingt het gewicht bij 1600 kg niet te erg uit de pan, en kruipt de 0 tot 100-tijd netjes onder de 4 seconden. Verwacht alleen niet dat je d’r ooit eentje aan de lichten gaat zien. Tenzij misschien in 2035. [KD]

Renault Zoë 40, Suzuki Ignis, Smart EV’s & Nissan Micra

zoe-elektrisch-blauwSuzuki-Ignis-2017-02

Smart-Electric-Drive-2017-01Nissan-Micra-2017-03

Toegegeven: je bloeddruk gaat niet pieken van dit viertal. Op de keper genomen zijn het zelfs geen DRIVRs, omdat het stuk voor stuk basis- oftewel stadsversies betreft. En toch valt er een lans te breken voor elke van deze vier nieuwkomers, en wel hierom. De herwerkte Renault Zoë ‘Zero Emission’ biedt zomaar even 400 kilometer autonomie, wat dubbel zoveel is als bij de vorige generatie en exact wat Volkswagen pas over een jaar of vier gaat realiseren. Daartegen lijkt de Suzuki Ignis bijna een holbewoner, maar zeg nu zelf: guitiger dan de kleine Suuz worden B-segmenters niet, zeker niet als ze wat hoger op hun poten staan en ongegeneerd naar de komieke SC100 GX knipogen. De nieuwe Nissan Micra dan, bijna onherkenbaar geëvolueerd van een een grijze muis tot dit kekke bakje. En tot slot is er nog de evergreen Smart, die wederom – en in al zijn varianten – als EV te hebben is met een maximale autonomie van 160 km. Dus zeg nu zelf: toch zeker zo interessant als een LaFerrari zonder dakpaneel, niet? [KD]

Mercedes Generation EQ Concept

BMW heeft een i-gamma en Volkswagen komt met de ID-wagens. Dan kan Das Haus toch niet achterblijven? Getuige daarvan het Generation EQ Concept (dat voor ‘elektrisch IQ’ staat) en een nieuwsoortige SUV toont die 500 km ver raakt dankzij 400 elektrische pk en natuurlijk helemaal ‘connected’ is – autonome rijmodus incluis. Het zal dan ook niet verbazen dat Mercedes vooral Tesla op de korrel neemt met de EQ, net als Audi dat met zijn e-tron Quattro en Jaguar met de E-Pace gaat doen. Daarna zullen er nog tal van andere koetswerktypes op het nieuwe platform komen te staan, tot aan een volelektrische sportwagen toe. Want als er één ding duidelijk is op het Salon van Parijs 2016, dan is het wel dat iedereen vol op reine elektropower inzet, met plug-in hybrides als gaatjesvuller tot het effectief zo ver is. [KD]

Audi RS3 Sedan

Audi-RS3-sedan-2017-01

Audi-RS3-sedan-2017-02Audi-RS3-sedan-2017-03

Maar goed: dood en begraven is de verbrandingsmotor nog niet. De consensus is zelfs dat die nog tot 2035 doorontwikkeld gaat worden, en daar neemt Audi gretig aan deel. Bijvoorbeeld door de iconische vijfcilinder nog maar eens op te waarderen tot de volle 400 pk en de karaktervolle unit beschikbaar te maken in de sedanversie van de RS3. Goed voor 480 Nm koppel en een sprintje in 4,1 seconden wat – ironisch genoeg – sneller is dan de gelijknamige LMS-racer. Die mag volgens de regels van het TCR-kampioenschap maximaal een 2,0 liter turbo hebben (de vijfcilinder is een 2,5) en strandt bijgevolg op 330 paarden. Daardoor bedraagt diens sprinttijd een inferieure 4,4 seconden en de top ‘maar’ 240. Tot er een bocht aan te pas komt en de kaarten weer op hun plaats liggen, welteverstaan. [KD]

Hyundai RN30 Concept

rn30-sdvwrf-03
rn30-sdvwrf-026 rn30-sdvwrf-09

Na alle hype die rond de N-Performance divisie is ontstaan, komt het RN30 Concept nu het dichtst bij een concreet productiemodel. De RN30 moet uiteindelijk I30N Plus gaan heten en neemt de Ford Focus RS quasi rechtstreeks in het vizier. De kracht komt van een 2.0-liter turboblok, goed voor een vermogen van 380 pk en 450 Nm koppel dat via een automaat met dubbele koppeling naar alle vier de contactpunten gaat. Prestatiegewijs komt daar nog een rev-matching systeem bij, alsook een elektronisch geregeld uitlaatsysteem en een dito diff. Daarnaast lanceert Hyundai nog een zinnigere sportversie, de I30N (zonder ‘Plus’) die eveneens op de nieuwe i30 gestoeld is en 280 paarden gaat mobiliseren. Niet op zoek naar de snelste ronde, klinkt het bij Hyundai – wel naar puur rijplezier. Dus laat maar komen, zij het met een iets conventioneler jasje. [AV]

Volkswagen ID Concept

db2016au00781_large_0

vw-concept db2016au00760_large_0

Volkswagen pakt in Parijs uit met één van de belangrijkste concept-cars. De ‘ID’ heeft een elektromotor op de achteras met 170 pk en een bereik tussen de 400 en 600 km, met een laadtijd van ongeveer 30 minuten voor 80% capaciteit. Naast ecologische overwegingen zou het concept ook een basis voor autonoom rijden herbergen, en zodoende misschien Tesla wel eens het vuur aan de schenen kunnen leggen. Volkswagen ziet het bijzonder groot, met een target van 1.000.000 verkochte elektrische wagens tegen 2025. Al zal ook de vernieuwde e-Golf daar vanaf november 2016 aan gaan bijdragen, met zijn sterkere elektromotor (136 pk) en grotere autonomie (300 km). [AV]

Honda Civic Type R Concept

2017-Honda-Civic-Type-R-front-view-e1439206311556 2017-Honda-Civic-Type-R-rear-view

Wie denkt dat de strijd om de snelste tijd in de Groene Hel stilaan aan relevantie verliest, heeft mijns inziens volledig gelijk. Desalniettemin proberen enkele constructeurs – zoals Renault, Seat en Volkswagen – koste wat kost de kroon (terug) te krijgen. Idem dito voor Honda, dat een vernieuwde versie van Honda’s bizar snelle Civic Type-R in de strijd gaat werpen. De Type-R kuur wordt daarmee toegepast op de nieuwe Civic (die bij ons in 2017 demarreert) en krijgt naast een handvol visuele aanpassingen ook een herwerkte versie van de 2.0-liter turbobenzine uit de huidige Type-R versie, allicht met meer dan 310 pk. De immense spoiler blijft duidelijk staan, al zijn we over het uiterlijk nu al iets meer te spreken. [AV]

Land Rover Discovery 2017

2017-Land-Rover-Discovery-front

land-rover-discovery-2017-116 2017-land-rover-discovery

Na de opvallende Discovery Sport introduceert Land Rover de vijfde generatie van de grotere Discovery in Parijs. Of deze in het licht van zijn kleine broer voldoende onderscheidende looks heeft, laten we geheel aan jullie over. Maar de Discovery MY2017 is alvast lichter, sneller en zuiniger terwijl er hoegenaamd plaats in is voor zeven volwassenen. De gewichtsbesparing (20%) is vooral te danken aan de aluminium monocoque, waarin ook het 240 pk sterke 2.0-liter ingenium dieselblok van JLR komt te liggen. Volgens Land Rover is de Discovery de meest terreinwaardige SUV in hun line-up. Maar dat ontdekken we graag zelfs eens in 2017? [AV]

Alfa Romeo Giulia Veloce

alfa-romeo-giulia-veloce-2

alfa-romeo-giulia-veloce-5alfa-romeo-giulia-veloce-3

De langverwachte Italiaanse SUV wordt nog niet onthuld in Parijs, wel de Giulia Veloce. Die variant moet het gat vullen tussen de Quadrifoglio en de modale uitvoeringen. De Veloce is leverbaar met een 280 paarden sterke 2.0 liter turbobenzine, of een 2.2 liter zelfontbander met 210 pk – nota bene de eerste Alfa-diesel die volledig uit aluminium is vervaardigd. Beide krachtbronnen zijn gekoppeld aan een automaat met acht verzetten en het Q4 AWD-systeem is standaard. Je kan deze Italiaanse schone onder meer herkennen aan strakker getrokken bumpers en nieuw 19-inch lichtmetaal. Binnenin zijn er sportievere stoelen en een hertekend stuur. [DV]

Audi Q5 & A5/S5 Sportback

audi-q5-2017-colors-945x590

Audi-A5-Sportback-2017-01Audi-A5-Sportback-2017-05

Een greep uit de nieuwigheden van Audi die in Parijs te zien zullen zijn. De compleet nieuwe Q5 – die voortaan in Mexico van de bant rolt – zal vanaf begin volgend jaar in de toonzaal staan. De tweede generatie sluit uiterlijk aan bij de reeds vernieuwde Q7. Daarnaast schittert er ook de volgende generatie A5 Sportback. Hoewel volledig nieuw, ziet hij er vertrouwd uit, al hadden we niet anders verwacht van Audi. Het volledige motorenpalet van de A5 coupe is ook in de versie met vijf deuren terug te vinden – inclusief de S-versie met een 3.0 TFSI die goed is voor 354 pk, 500 Nm en een sprintje naar de 100 in 4,7 tellen. De Duitsers brengen ook een versie die op benzine en aardgas loopt. Die 2.0 ‘CNG’ is goed voor 170 pk en 270 koppelmomenten, waarmee hij na 8.5 tellen de kaap van 100 km/u rond. [DV]

Citroën CXPERIENCE Concept

citroencx-004

citroencx-001 (1)citroencx-005

Naar goede gewoonte is dit designmodel – en we citeren – ‘een voorbode van het uiterlijk dat de volgende Citroëns gaat typeren’. De CXPERIENCE zelf is een ruime, comfortabele sedan met plug-in hybride aandrijflijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Goed voor een vermogen van zowat 300 pk en een elektrische actieradius van 60 kilometer. Hang je hem aan de stekker, dan is de 3kWh batterij na viereneenhalf uur weer op volle kracht. Het interieur is typisch concept-achtig, met onder meer een 19-inch groot scherm aanraakscherm. Blijft alleen de vraag hoeveel er van de CXPERIENCE in pakweg de volgende C4 of C5 gaat zitten, aangezien die allicht in de hoogte gaan bouwen beter dan in de breedte… [DV]

Ferrari LaFerrari Aperta & GTC4Lusso T

Ferrari-LaFerrari_Aperta-2017-1280-02

Ferrari-GTC4Lusso-T-2Ferrari-GTC4Lusso-T

Ferrari mag als autofabrikant 70 kaartjes uitblazen – straffe adem gezocht – en pakt uit met de LaFerrari Aperta en de GTC4Lusso T. De eerste is de dakloze variant van de LaFerrari, de hybride hypercar uit Maranello. Nog steeds goed voor 963 briesende paarden, en met een verstevigd chassis om niet aan rijeigenschappen te moeten inboeten. Slechts 70 stuks zullen het daglicht zijn. Als je er je zinnen op gezet hebt, was je er hopelijk tijdig bij – want ze zijn al allemaal de deur uit. De GTC4Lusso T stelt het met een 3.9 liter grote geblazen V8 in plaats van de machtige V12. De turbo’s puren 610 pk en 760 Nm koppel uit het blok. Goed voor de obligate sprint tot honderd in 3.5 seconden (0.1 tel trager dan de V12) en een top van 320km/u. De vierwielaandrijving blijft hier achterwege, wat garant zal staan voor een speelse kont. [DV]

Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain & AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster (R 190); 2016

Mercedes-Benz E-Klasse All Terrain; (S213); 2016Mercedes-Benz E-Klasse All Terrain; (S213); 2016

Audi is niet langer de enige ‘premium’-constructeur met een Allroad in het gamma. Bij Mercedes spreken ze over All Terrain, de toevoeging die de E-klasse voor buiten de bebaande paden krijgt. Standaard beschikt-ie over 4Matic-vierwielaandrijving en een 9G-Tronic automaat en extra bodemvrijheid. Voorlopig is de E220d met 194 de enige motorisatie die aangeboden wordt. Daarnaast heeft het merk met de ster ook het dak van de AMG GT gezaagd. De Roadster komt er in twee uitvoeringen: de AMG GT Roadster en AMG GT C Roadster. Alle twee behelpen ze zich met de 4.0 liter V8 die dankzij turbo’s 476 pk dan wel 557 pk (voor de C) naar de achterwielen stuurt. Beide versies kapen de grens van 300 km/u, of hoe je er zeker van kan zijn dat die natte haren wel snel zullen drogen. [DV]

Share Button

7 Responses

  1. Heidekonijn says:

    Vraag me af of Ferrari ooit terug mooie, elegante auto’s gaat maken.

    • Stijn says:

      Nu zelfs Aston (DB11) dat niet meer doet, zou ik er niet teveel op hopen…
      De aftakeling bij Ferrari begon met teveel belang te hechten aan de windtunnel, en dan het beëindigen van de samenwerking met Pininfarina. Technische pareltjes zijn het ongetwijfeld, maar ze laten ook mij redelijk koud.

      • Wim says:

        Als Ferrari-fan van het eerste uur moet ik spijtig genoeg ook toegeven dat er mij altijd wel iets stoort aan het design van moderne Ferraris.
        De laatste Ferraris waar er naar mijn smaak niks op aan te merken valt zijn de F355 en 550 Maranello. Sindsdien regeert inderdaad de windtunnel en de zoektocht naar nutteloos hoge vermogens, ten koste van de puurheid van het ontwerp.

  2. Wim says:

    Volgens de persvoorstelling die Ferrari gaf in Parijs zullen er 209 Laferrari Aperta’s gebouwd worden waarvan er 200 verkocht zullen worden (en dus reeds verkocht zijn).

    • Ken Divjak says:

      Aan 3,5 miljoen euro het stuk, kan je nagaan…

      En inderdaad @Heidekonijn: vond ik de vorige FF er nog écht uitspringen (zowel conceptueel als designmatig), dan vind ik de herwerking maar niks.

      Zonde.

  3. Nils Quintelier says:

    Ben ik de enige die vindt dat BMW – met uitzondering van de i-reeks – tot stilstand is gekomen? De X2 concept laat me opnieuw helemaal koud.

  4. Ken Divjak says:

    Voor wie dat nog eens allemaal op video wil bekijken, de hardst werkend man in de Belgische autojournalistiek – Chris Gommeren dus – heeft weer een overzicht met bewegend beeld klaar:

Leave a Reply