DRIVR

Electric GT World Series: Een Startgrid vol Tesla’s

Het is ondertussen een realiteit geworden dat ook elektrische wagens deel uitmaken van de autosport. Zo triomfeerde er in 2015 al een elektrische wagen op Pikes Peak en is de Formule E ondertussen een gegrond alternatief voor de “ietwat” saaiere F1. Binnenkort komt daar nog de Electric GT World Series bij. Zie het als een DTM Kampioenschap, maar dan eentje met 22 ronkende stille Tesla’s op de grid.

De keuze voor een GT-kampioenschap met elektrische wagens is een bijzondere, maar zeker ook een interessante keuze. Eerst en vooral omdat de markt van de volledig elektrische wagens nog moet boomen. Of anders verwoord: een Renault Zoë, Nissan Leaf of BMW i3 ten spijt is het nog altijd wachten op een echte Tesla-killer, waardoor het merk uit Silicon Valley momenteel de kroon spant. Logisch is dan ook de keuze van de organisatoren om 20 of meer Tesla’s aan de start te brengen – liefst in Ludicrous Mode.

Minder logisch is de keuze voor de Model s P85+ als basis. Die is namelijk uit productie en bovendien al even niet meer de topversie. Maar er speelden gelukkig andere, belangrijkere factoren mee:

“We wanted a rear-wheel drive car because it’s far more interesting for drivers. The four-wheel drive cars would probably do a better lap time, but they would not be as interesting to drive and not be as interesting to watch.” – Mark Gemmell, CEO Electric GT World Series.

Een gegronde reden, als het aan ons ligt. Dus hoeveel blijft er uiteindelijk nog over van de standaardwagen? De motor, de aandrijflijn, de electronica en bovenal de batterijen zouden gewoon aanblijven in de Tesla-racers. Het verschil zit hem dus in het gewichtsverlies, dankzij het aanbrengen van een full carbon body en het schrappen van het overbodige interieur. Aan de demping en de remmen wordt wel gesleuteld. En dat gebeurt met toestemming van Tesla. Al was hun antwoord eerder: “Je doet maar.”

ElectricGT_02

Het belangrijkste punt in voorgaande paragraaf is het gebruik van de standaard accu’s. Hier en daar kon je namelijk al eens horen dat er hitteproblemen optraden bij de Tesla-batterij, wat allicht de voornaamste uitdaging wordt voor de circuitversie: een goede rondetijd rijden zonder de Model S in de fik te steken tijdens de 60 kilometer lange race. Kort maar krachtig dus, en hopelijk met veel actie zoals we dat nog zelden zien op het circuit.

“Right now, if I were to tell you what our race format is, we’d certainly be capable of doing over a half an hour of racing; 30, 35, 40 minutes of racing, that takes us about 60 kilometers. That means on most circuits we’d be doing something like 15 laps. It’s not NASCAR, we’re not going to be going for hours, the cars wouldn’t handle it. But it’s absolutely our objective to increase the technical challenges as times goes by in future seasons. It would be great to have charging be part of the race format.” – Mark Gemmell.

ElectricGT_03

Afgaande op de circuits die de Electric GT Series ons voorschotelen, mogen we alvast in onze handjes wrijven: Zandvoort, Circuit de Barcelona-Catalunya, Brands Hatch, Mugello, Paul Ricard en de Nürburgring. Vanaf maart 2017 hopen ze al te racen, maar dat lijkt ons wel een zeer strakke deadline te worden. Zeker als je weet dat alle teams – die op een kostenplaatje van één miljoen euro mogen rekenen – zich nog moeten inschrijven.

En ook de sponsors zijn nog zoek, aangezien de Electric GT Series als een onafhankelijk start-up fungeert. Eentje met goedkeuring en reglementering van de FIA, maar zonder de onvoorwaardelijke steun van het controle-orgaan. En dat is niet het geval bij de Formule E, wat ons naadloos bij het nakende seizoen van de elektrische Koningsklasse brengt. Eentje waarin al voor het derde jaar op rij een Belg aan de start staat met Jérome D’Ambrosio. Dit jaar is dat in het team Dragon Racing – Faraday Future, je weet wel, de zoveelste Tesla-killer, maar ook meteen één van de favorieten.

FormulaEAmbrosio

Aanstaande zondag, 9 oktober, gaat D’Ambrosio in Peking op zoek naar zijn derde overwinning en wie weet zijn eerste wereldtitel in de Formule E. En het absolute hoogtepunt van het seizoen? Dat volgt deze keer op 1 juli 2017. Die dag komt de Formule E naar Brussel en mogen we het geluid van het piepende rubber aanschouwen onder en rond het Atomium. Het is eens wat anders dan de bossen van Spa.

[Quotes: The Verge, Foto’s: Electric GT ]

Share Button

One Response

  1. Gerd says:

    Ben benieuwd of het iets gaat worden!
    Het prijskaartje (lees: inschrijvingsgeld en racen) is niet niks, denk ik dan.
    De nieuwe Formula-E (versie 2017) ziet er wel slick uit. Jaguar gaat meespelen en ook Mercedes is van plan mee in te stappen.
    Maar toch; dat e-racing; voor mij blijft het toch een rare bedoening. Batterij leeg rijden/racen, pitten en in een andere wagen stappen… En dan het geluid van e-motoren vs verbrandingsmotoren! Ik mis toch iets…

Leave a Reply