DRIVR

Top-10: Conceptuele Spin-Offs van de Ford Fiesta

Er zijn heel wat jubileums in 2016 die het vermelden waard zijn. De 40ste verjaardag van de Ford Fiesta om er maar een te noemen, zoals collega Arthur en fotograaf Gerd die al gaan vieren zijn met de pittige ST 200. En toch komen we er graag even op terug, omdat er meer is aan de Fiesta dan alleen maar productiemodellen. Te weten: een frivole reeks concept cars, waarbij de ene afgeleide al wat gekker is dan de andere…

Ford Ghia Prima (1976)

FiestaPrima_01

FiestaPrima_02FiestaPrima_03

Een transformer, maar dan niet zoals in de gelijknamige blockbusters. De Ford Ghia Prima was een naar eigen wens configureerbare wagen waarbij de dakonderdelen bepaalden of je al dan niet in een pick-up, een station wagon of een fastback coupe zou vertoeven. De Prima was één van de eerste op een Fiesta gebaseerde concept cars en een samenwerking met designhuis Ghia. Een naam die nog vaak terugkomt in deze post.

Ford Ghia Corrida (1976)

FiestaCorrida_01

FiestaCorrida_03FiestaCorrida_02

Een bijzondere verschijning deze Corrida, maar het is wel hoe een concept car er echt moet uitzien. De Corrida werd in hetzelfde jaar als de eerste Fiesta geïntroduceerd, maar had wel wat extra’s met zijn elektronische Gullwing deuren – had niet misstaan in Bert zijn lijstje – en dito lichten vooraan. Dit “Stierengevecht” – vertaling van Corrida – was bovendien een uit aluminium vervaardigde sportwagen. Gewichtsbesparing is dus van allen tijde.

Ford Fiesta Tuareg (1979)

FiestaTuareg_01

34 jaar na datum kwam Volkswagen op de proppen met zijn Touareg. Maar in den beginne was er de Fiesta Taureg. Mogelijk de uitblinker van dit gezelschap, al is het alleen maar om zijn looks. Onderhuids kreeg de woestijn-Fiesta nog een 1.1 liter en een manuele schakelbak met vier versnellingen mee.

Ford GTK (1979)

FiestaGTK_01

De Grand Touring Kombi werd gebouwd op een verlengd Fiesta-platform, maar voorts kan je hem amper vergelijken met een Fiesta. De GTK was bovenal een waar hoogstandje in zijn tijd: elektrische ruiten, een on-board computer en digitale instrumenten in het dashboard, om er maar enkele te noemen. Het is een potente Fiesta stationwagen die we graag bij DRIVR eens aan de tand hadden gevoerd.

Ford Ghia Pockar (1980)

FiestaPockar_01

De Pockar, of voluit de pocket car, was een toonvoorbeeld van het optimaal gebruiken van ruimtes. Ondanks zijn 2845 mm lengte, 1519 mm breedte en 1390 mm hoogte was er wel plaats voor vier personen en hun bagage. Die plaatste je naast de koffer simpelweg in de deur. Met schuiframen tot gevolg.

Ford Ghia Barchetta (1983)

FiestaBarchetta_03

FiestaBarchetta_01FiestaBarchetta_02

Deze Barchetta was een echte trendsetter. Je kan zelfs stellen dat hij enkele jaren te vroeg geboren werd. Met dit studiemodel wilde Ford namelijk de aantrekkelijkheid van de markt op gebied van de sportieve tweezitter aantonen. Een aantrekkelijke en betaalbare sportwagen. Een plek in de markt die 6 jaar later handig werd ingevuld door de Mazda MX5-Miata.

Ford Urba (1989)

FiestaUrba_01

FiestaUrba_02FiestaUrba_03

Deze is er een voor de dames, want de Ford Urba werd in 1989 voorgesteld als de ultieme city shopping car. Daarvoor heeft het aan bestuurderskant twee deuren, bij de stoeprand, twee deuren. Terwijl er aan passagierskant slechts één is. En wanneer je de handen vol hebt en de eerste lading winkelzakken in de koffer gaat zetten, kan je ondertussen iets uit de ingebouwde koelkast nemen.

Ford Fiesta Bebop (1990)

FiestaBebop_01

Een SUV avant la lettre? Maar dan wel eentje met een klein pick-up gehalte. Het leek indertijd wel makkelijker om een stuk dak weg te halen dan een originele concept te ontwikkelen. Deze sportieveling, met RS inlaten in de motorkap, is eentje waar we niet rouwig om zijn dat ie niet in productie kwam.

Ford Ghia Zig & Zag (1990)

Ford Zig and Zag

FordZigZag_02FordZigZag_03

Je kan twijfelen aan de (verlichte) toestand waarin Fords designers verkeerden toen ze de namen van de twee-eiige tweeling Zig en Zag uit hun mouw schudden. Maar het levert wel wat leuks op. De Zig als futuristische en aerodynamische tweezitter, een beproefd recept van vele concepts, en de Zag als blitse bestelwagen. Wat in het donker het meeste zou opvallen zijn weliswaar hun zevendelige voorlampen.

Ford Ghia Lynx (1996)

FiestaLynx_01

De Ghia Lynx was de concept van een gladde tweedeurs sportieve en volledige open cabriolet. De snuit van de toenmalige Ford Fiesta is het grootste herkenningspunt, maar daarnaast doen de stijlbogen al snel denken aan de latere Citroën C3 Pluriel. Toch is deze afgeleide Fiesta de enige echte voorganger van de Ford Puma coupé.

Share Button

2 Responses

  1. Gerd says:

    Wow!!! Die Tuareg-versie… Da’s lang geleden. Als ik me niet vergis had ik diezelfde foto op een of ander kwartetspel.
    Vond het toen een vette bak… maar als ik de wagen nu zie… ;-<

  2. Ken Divjak says:

    Geinig, maar bij nader inzicht toch goed dat die dingen niet in productie zijn gegaan. Behalve dan de Urba, die zoveel jaar later als Hyundai Veloster reïncarneerde (en vervolgens faliekant flopte)…

Leave a Reply