DRIVR

Lynk & Co 01: De Open Source-Chinees

Is het een Jeep? Is het een Kia? Neen dat is het niet. Het is de Lynk & Co 01. En dat is geen nieuw merk van smartphones, maar wel de eerste SUV van een nieuwe Geely-dochter – net als Volvo dat al een tijdje is. Niet verwonderlijk dus, dat de Zweden meer dan een hand in de ontwikkeling van de Chinese crossover hadden. Sterker nog: de 01 heeft als doelstelling Europa te veroveren, zij het vooral door hyper-connected en shareable te zijn.

Lynk&Co_08

Lynk&Co_07Lynk&Co_05

Laten we beginnen met Volvo’s aandeel is in dit Chinese veroveringsproject. De Lynk & Co 01 staat namelijk op het Compact Modular Architecture-platform dat in 2017 ook als basis zal dienen voor Volvo’s toekomstige kleine SUV, de XC40. De motoren die onder de kap van de 01 komen te liggen onder licentie van Volvo gebouwd, zij het uitsluitend in China. Dat zijn een 1.5 l driecilinder en een 2.0 l viercilinder, die ook in de XC40 zullen huizen. Lynk & Co hoopt de Europeanen later ook te verleiden met een (plug-in) hybride en een volledige elektrische versie. Al is dat pas voor 2019 ingeboekt.

Het duurt evenwel ook nog een tijdje voor we de eerste Lynk & Co op Europese bodem zullen zien, want de Europese en Amerikaanse lancering staat pas in 2018 gepland. Zelfs voor Chinese klanten zal het geen evidentie zijn om de wagen in levenden lijve te zien alvorens de bestelbon te tekenen. De 01 zal namelijk vooral online te koop zijn – à la Tesla – en wordt dan met of zonder grote strik thuis geleverd.

Lynk&Co_01

Voor Europeanen lijkt het evenwel niet evident om een auto – en dan vooral een Chinese – blindelings online te bestellen, zelfs niet als Zalando je meteen bijpassende schoenen aanbiedt. Daarom wil Link & Co toch zo’n 500 verkooppunten openen in Europa. Dat worden geen alledaagse dealers, maar liever pop-up stores in de stad of verdelers in winkelcentra.

De grootste troef van Lynk & Co lijkt vooreerst de processor van de wagen. De Chinezen beweren immers de slimste en meest verbonden vierwieler ooit te hebben gemaakt. Die onvoorwaardelijke connectivity impliceert wel dat de 01 constant gemonitord wordt – net als bij Tesla. Daardoor weten de Chinezen allicht eerder dan de bestuurder dat de wagen opgehaald moet worden voor een dringende beurt. Die afspraak inplannen kan waarschijnlijk vlotjes via het volledig digitale dashboard en zijn 10 inch touchscreen.

Lynk&Co_03Lynk&Co_02

Het pronkstuk van het nieuwe merk is een open source-platform dat ontworpen werd met de hulp van giganten als Microsoft en Alibaba omdaarna geperfectioneerd te worden door de community eromheen. De Lynk & Co 01 wordt zelfs de eerste wagen met een appstore die specifiek voor auto’s ontwikkeld werd. Personalisatie 2.0 heet dat dan.

Ook biedt het open source-platform extra mogelijkheden op vlak van autodelen. Zo kunnen er bijvoorbeeld digitale sloten ontworpen worden die de wagen voor een afgesproken periode vrijgeven om door iemand anders te laten gebruiken. Een Lynk & Co aankopen met samenwonenden in een appartementsgebouw of delen met vrienden kan dan zonder hen daadwerkelijk een paar fysieke sleutels te moeten geven. Nu alleen hopen dat het systeem ook bijhoudt wie voor die eerste kras in de deur zorgde…

Share Button

Leave a Reply