DRIVR

Overzicht: Audi’s LMP1-historie

De geruchtenmolen in de autosport neemt soms groteske proporties aan, maar niet alle opgelaten ballonnetjes ontploffen ook daadwerkelijk. Helaas geldt dat wel voor het vermoeden dat Audi gaat kappen met de prototyperacerij, en dat nog wel met ingang vanaf het jaar 2017. Dat is zeer abrupt, want iedereen had verwacht dat Audi pas ten vroegste eind 2018 overwoog de stekker uit hun LMP1-project te trekken. Een verlies dat het FIA WEC geen goed zal doen, want in 2017 zullen (voorlopig) enkel Toyota en Porsche het tegen mekaar opnemen in de LMP1-klasse.

Nu, de FIA WEC heeft wel al eerder op twee fabrieksteams in de LMP1-klasse moeten teren, en heeft dat toen ook overleefd. Het enige verschil met nu is, dat er toen nog geen uiterst complexe en peperdure hybride-systemen nodig waren om te kunnen winnen. Maar als we op het punt zijn gekomen dat de running-costs van een fabrieks LMP1-team over de 100 miljoen € per seizoen lopen, dan is het voor privé-teams en zelfs sommige fabrieksteams niet meer financieel verantwoordbaar te blijven racen op dit niveau.

2016_FIAWECSPA-37

De LMP1 is een tikkende tijdbom, maar nu het vertrek van Audi en ook Rebellion concreet is, lijkt de houdbaarheidsdatum korter dan verwacht. Een bui die Audi ook wel zal zien hangen, en zich daarom liever engageert in een kampioenschap met veel meer onontgonnen potentieel: de Formule E. Uiteraard zullen het dieselgate-schandaal en de VAG concurrentiestrijd met Porsche ook een belangrijk rol spelen in die beslissing. Een groot en uiterst succesvol hoofdstuk uit de sportwagenracerij wordt daar -spijtig genoeg- mee afgesloten.

Audi’s carrière in de prototyperacerij tikt dus op op 18 jaar af, waarvan DRIVR de laatste 4 kon meepikken. In 2013 kenden collega-fotograaf Gerd Moors en ik mekaar nog niet, maar onze gezamenlijke passie voor de autosport fotografie startte toevallig wel rond diezelfde periode. Sindsdien bezocht ik het FIA WEC in Spa elk jaar, en maakte Gerd enkele retourtjes naar Le Mans. Als een soort van persoonlijk eerbetoon, lijsten we de hoogtepunten op en verzamelden we onderaan het artikel een collectie van 20 beelden, genomen tussen het seizoen 2013 – 2016. Enjoy!

1999
De Audi R8R debuteert in de 12u van Sebring: Alboreto/Capello/Johansson worden 3e.
24u Le Mans: derde plek voor Biela/Theys/Pirro in de R8R.

2000
12u van Sebring: winst voor Biela/Pirro/Kristensen in de nieuwe R8.
24u Le Mans: 1-2-3 podium met winst voor Biela/Pirro/Kristensen in de R8.
American Le Mans Series: LMP900-titel voor Alan McNish.

2001
24u Le Mans: winst voor Biela/Pirro/Kristensen in de R8.
American Le Mans Series: LMP900-titel voor Emanuele Pirro.

2002
24u Le Mans: 1-2-3 podium met winst voor Biela/Pirro/Kristensen in de R8.
American Le Mans Series: LMP900-titel voor Tom Kristensen.

2003
24u Le Mans: derde plek voor Lehto/Pirro/Johansson in de R8.
American Le Mans Series: LMP900-titel voor Werner/Lehto.

2004
24u Le Mans: 1-2-3 podium met winst voor Ara/Capello/Kristensen de R8.
American Le Mans Series: LMP1-titel voor Werner/Lehto.
European Le Mans Series: LMP1-titel voor Herbert/Davies.

2005
24u Le Mans: winst voor Kristensen/Lehto/Werner in de R8.
American Le Mans Series: LMP1-titel voor Biela/Pirro.

2006
12u van Sebring: winst voor Capello/McNish/Kristensen in de nieuwe R10 TDI.
24u Le Mans: winst voor Biela/Pirro/Werner win Le Mans in de R10 TDI.
American Le Mans Series: LMP1-titel voor McNish/Capello.

2007
24u Le Mans: winst voor Werner/Pirro/Biela in de R10 TDI.
American Le Mans Series: LMP1-titel voor McNish/Capello.

2008
24u Le Mans: winst voor McNish/Capello/Kristensen.
American Le Mans Series: LMP1-titel voor Werner/Luhr.
European Le Mans Series: LMP1-titel voor Premat/Rockenfeller.

2009
12u van Sebring: winst voor Capello/McNish/Kristensen in de nieuwe R15 TDI.
24u Le Mans: derde plek voor McNish/Capello/Kristensen in de R15 TDI.

2010
24u Le Mans: 1-2-3 podium met winst Rockenfeller/Bernhard/Dumas in de R15 TDI.

2011
24u Le Mans: winst voor Fassler/Lotterer/Treluyer in de nieuwe R18 TDI.

2012
12u van Sebring: winst voor Kristensen/McNish/Capello in de R18 TDI.
24u Le Mans: winst voor Lotterer/Fassler/Treluyer in de R18 TDI.
FIA WEC: LMP1-titel voor Lotterer/Treluyer/Fassler.

2013
12u van Sebring: winst voor Fassler/Treluyer/Jarvis in de R18 TDI.
24u Le Mans: winst voor McNish/Kristensen/Duval in de R18 TDI.
FIA WEC: LMP1-titel voor McNish/Kristensen/Duval.

2014
24u Le Mans: winst voor Fassler/Lotterer/Treluyer in de R18 TDI.

2015
24u Le Mans: derde plek voor Lotterer/Fassler/Treluyer in de R18 TDI.

2016
24u Le Mans: derde plek voor Jarvis/Di Grassi/Duval in de R18 TDI.

[Foto’s: Bert Claes]
[Foto’s: Gerd Moors]

Share Button

3 Responses

  1. Gerd says:

    Een mooi eerbetoon Bert!
    Je hebt overschot aan gelijk over de diverse redenen van de Audi-exit! Aan de andere kant kan je ook de vraag stellen of ze nog iets te bewijzen hebben op het vlak van endurance racerij.
    Audi gaat zijn pijlen richten op formula E, terwijl Mercedes dat volgend jaar blijkbaar ook van plan is…
    Gaan we stilletjes aan naar een nieuwe generatie racerij of is het maar dat alles belachelijk duur begint te worden? Even tussen haakjes: Mercedes heeft voor het komende DTM-seizoen de twee klantenteams aan de deur gezet! In de DTM is het blijkbaar ook niet meer wat het geweest is…

  2. Ken Divjak says:

    Na een opmerkelijke 42 overwinningen in 51 rally’s gaat de stekker dit jaar ook uit het WRC-programma van Volkswagen…

    • Bert Claes says:

      Last-minute beslissing precies, want de Polo WRC voor 2017 is al klaar. VW gaat nu een Polo R5 ontwikkelen, die wellicht de succesvolle Fabia R5 gaat opvolgen in 2018.

Leave a Reply