DRIVR

Test: Citroën E-Méhari

Een paar weken geleden blies Citroën verzamelen op een locatie die bij ons weten nog nooit voor een lancering werd gebruikt: Eke-Nazareth of all places. Omdat de temperaturen in België onnatuurlijk hoog waren of omdat het merk met de dubbele visgraat iets aan zijn ecologische voetafdruk wou doen? Een beetje van beide, zo bleek. Maar vooral omdat de Méhari net geen halve eeuw na datum een vervolg heeft gekregen – en wel 100% elektrisch.

CL%2016.005.009%20JPG

Is dit de dan de productieversie van de Cactus Concept M uit 2015?

Voor een deel wel. Merken houden van nostalgie en grijpen in hun naamgeving graag terug naar het verleden. Ook al moet in één adem gezegd dat de productieversie van de E-Méhari er minder gelikt uit dan de ontwerpstudie. Anders dan de oorspronkelijke Méhari is de nieuwe evenmin gebaseerd op een bestaande Citroën; de basis is afkomstig van het Franse autobedrijf Bolloré dat gespecialiseerd is in het bouwen van kleine e-auto’s. Een bastaard met andere woorden, maar dan wel eentje die duidelijk naar zijn voorouders knipoogt.

CL%2016.005.007%20JPG

Welke genen draagt het onechtelijke kind nog met zich mee?

Stroomt er voornamelijk bloed van Bolloré door de aderen, dan vertellen we er best bij dat er ook onderdelen van de Fiat-groep aan te pas komen. Toch draagt de E-Méhari louter een Citroën-badge, inclusief herkenbare styling. Kijk daarvoor maar naar de dubbele koplampen die ook op de C4 Cactus en Picasso te vinden zijn. Binnenin blijft er veel minder ‘Citroën’ over. Het kale dashboard, de handvol praktische knoppen en het goedkope schermpje schitteren door eenvoud, maar het airbagloze (!) stuurtje spant qua oubolligheid toch de kroon. Comfort is hier ver zoek, maar daar geeft DRIVdoorgaans geen zier om.

CL%2016.005.005%20JPG CL%2016.005.002%20JPG

Gaat het gebrek aan comfort dan niet storen?

In de E-Méhari? Niet echt. Alles past netjes binnen het zon-, zee- en zorgeloze sfeertje. En daarbij: bovenstaande minpunten zijn even goed pluspunten. Zo moet je je nooit zorgen maken over schoenen op het dashboard, maakt het niet uit als er wat zand of regen naar binnen waait en kan je alles met de hogedrukreiniger afspuiten. Enige anomalie? De alcantara-afwerking op het lederen stuur en het gebrek aan airbags. O ja, het ding gaat ook niet echt op slot.

CL%2016.005.006%20JPG

Blijven rijden dus?

Geen slecht idee. We trappen stevig op de rem en houden de ‘D’-knop enkele seconden ingedrukt, waarna er een soort gezoem weerklinkt en de E-Méhari vertrekkensklaar is. Onder onze rechtervoet ligt een elektromotor van 50 kW, die aan een lithium-metaal-polymeerbatterij hangt met 30 kWh en ons (in theorie) 200 km aan zorgeloos paraderen verschaft. Opladen duurt trouwens 8 of 13 uren aan respectievelijk laadpunt en thuispunt.

Tussen het laden door laat de E-Méhari zich vrij botsauto-achtig besturen – zonder het botsen, welteverstaan. Rechts is gas, links is rem. Zelfs het kleinste kind kan er mee uit de voeten. Geniet van gezellig kuieren in de zon dankzij vlotte acceleratie en dartele wendbaarheid, maar blijf met een topsnelheid van 110 km/u best zover mogelijk weg van de autostrade. Want daar veranderen zonnekriebels sneller in zweetparels dan sneeuw kan smelten voor de zon.  

CL%2016.005.014%20JPG

Wat is het doel dan van zo’n E-Mehari?

Flaneren, kuieren, drentelen, genieten. Als weekendautootje aan de zee, als vervoermiddel op je hectarendomein, als huurgerief in een warm land of als doodskist in de drukke pendelwereld. Want zonder dak, airbags, luxe – nog gezwegen van Belgische laadpalen – valt de E-Méhari in een wel heel specifieke niche. Het prijskaartje van €25.200, exclusief de maandelijkse huur van de batterij aan €87 (!), helpt daar jammer genoeg niet bij. Misschien daarom dat we de Méhari wel even snel weer zien verdwijnen als hij gekomen is. Ach, er rollen uiteindelijk maar 1.000 exemplaren van de band. Waarschijnlijk rechtstreeks naar de zee, waar de eigenaars er een hoop lol aan zullen beleven. Missie geslaagd dus.

Citroën E-Mehari

Plus Min
+ zorgeloos zonnen  – erg beperkte inzetbaarheid

Weggecijferd

         Citroën E-Mehari
Batterij Lithium-Metaal polymeer 50 kW
Aandrijving voorwielen
Overbrenging  /
Vermogen 67 pk
Koppel  /
Gewicht 1.400 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 110 km/u
Rijbereik 100 – 200 km
C02-uitstoot  nvt
Vanafprijs 25.200 euro, +€87/maand

Verdict

6 op 10

Share Button

One Response

  1. Thibaut says:

    Wat ik mij afvraag bij het huren van zo’n batterij: Wat als je de huur niet betaald? Batterij inleveren? Of de hele wagen?

Leave a Reply