DRIVR

Test: DS 4 Crossback 1.2 PureTech 130

Acht dagen en een goede 1000 km brachten we door met de Citroën DS 4 Crossback. Het is het derde model in de line-up van DS, het ‘nieuwe’ Franse merk dat onlangs zelfstandig werd en niet langer gelinkt wil worden aan Citroën. De Fransen brengen de 4 in twee varianten: als DS4 en als DS4 Crossback. Die laatste staat wat hoger op zijn poten, net als de vorige Citroën DS4 dus. Maar volstaat de naamsverandering om er ook een andere wagen van te maken?

ds_4_crossback_18

ds_4_crossback_16ds_4_crossback_17

Een Citroën C4 met DS-sausje dan?

Ontmoet je de DS 4 Crossback voor het eerst, dan zie je duidelijk de verwantschap met de DS 3 en DS 5. De grille, koplampen en het lijnenspel lopen niet ver uit elkaar, iets wat je ook kan zeggen over het kontje. De Crossback, die drie centimeter hoger op zijn poten staat dan de gewone 4, pakt uit met cross-over looks, mede dankzij de zwarte plastic beschermlijsten rond de spatborden. Het is een opvallende verschijning, met zijn vijfdeurs opbouw en de coupé-achtige daklijn die zich op zowat dezelfde hoogte bevindt als bij menig SUV. Het blijft echter bij looks, want vierwielaandrijving kan je niet krijgen. De zwartgelakte 18-inch velgen met laagprofielrubber nodigen evenmin uit om de platgetreden banen te verlaten.

Is het goed toeven binnenin?

Dankzij de hogere positie verloopt het instappen makkelijk. Toch vooraan, want als achterpassagier moet je rekening houden met de aflopende daklijn en spitse deuren. Wat opvalt is de panoramische voorruit die erg ver doorloopt, wat het interieur een ruimtelijk gevoel geeft. De ergonomie is echter niet top, en om mee te spelen in het clubje premiumconstructeurs zijn de gebruikte materialen en de afwerkingskwaliteit niet goed genoeg. Een goede zithouding vinden is evenmin een sinecure, omdat het (nogal groot uitgevallen) stuur niet in diepte verstelbaar is. De middenconsole gunt je rechterbeen evenmin de nodige ruimte, wat bij langere ritten onaangenaam wordt. Heb je kinderen die tot vervelens toe met de knoppen voor de achterruiten spelen? Dan ben je goed af in deze DS 4 Crossback, want de achterruiten kennen maar één stand: dicht.

ds_4_crossback_39

ds_4_crossback_35ds_4_crossback_36

Kan de DS4 uitpakken met een superieur comfort?

Wek je de 1.2 liter driepitter met een druk op de knop tot leven, dan verkondigt die met een guitige roffel goesting te hebben om op pad te gaan. Ondanks zijn kleine cilinderinhoud zorgt de PureTech toch voor punch. Dat gaat op conto van de turbo, waardoor er 130 pk en 230 koppelmomenten paraat staan. Goed voor de obligate sprint in net geen 10 seconden, en een gevecht tegen de luchtweerstand dat bij 198 km/u gestaakt wordt. Bij lage snelheden kan je genieten van een subtiele driecilindersound. Gaat de snelheid de hoogte in, is de motor te goed geïsoleerd en nemen de wind en rolgeluiden de overhand, zonder daarbij storend te worden. Ook het chassis, iets wat ze al goed voor elkaar hadden bij de Citroën C4, laat zich niet uit het lood slaan wanneer het er wat bochtiger aan toe gaat. Dankzij de iets langere veerweg rij je erg comfortabel, met zelfs wat snedigheid als je dat wil.

ds_4_crossback_15

Slotsom?

Volgens de constructeur heeft de 1.2 130 voldoende aan vijf liter 95-octaan om 100 kilometer af te leggen. In de praktijk wordt dat een litertje meer, zolang je niet de behoefte hebt om sneller te gaan dan de verkeersstroom. Steekt die nood wel de kop op, dan stijgt het verbruik naar 7,5 l/100 km. Voor de DS 4 Crossback betaal je als 1.2 PureTech 23.100 euro’s, 1.200 euro meer dan voor de gewone 4. Een eerlijke prijs gezien de standaarduitrusting. De DS4 wil niets liever dan vergeleken worden met een Audi A3, BMW 1 Reeks of Mercedes A-klasse, maar daarvoor loopt hij toch achter op vlak van afwerking en snufjes. Vergelijk ‘em eerder met een Opel, een Volvo of … een Citroën.

DS 4 Crossback 1.2 PureTech 130

Plus Min
+ Waardig alternatief met eigen stijl – die toch nog wat ‘premium’ mist

Weggecijferd

Motor 1.2 Turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie Manuele zesbak
Vermogen 130 pk bij 5.500 tpm
Koppel 230 Nm bij 1750 tpm
Gewicht 1.230 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9.9 s
Topsnelheid 198 km/u
Gem. verbruik 5.0 l/100 km
CO2-uitstoot 116 g/km
Vanafprijs 23.100 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

Leave a Reply