DRIVR

Freddy Loix: Het Relaas van een Snelle Limburger

2016 lijkt wel het jaar van het afscheid te worden, nadat eerst Audi zich terugtrok uit de LMP1 en kort daarna Volkswagen aankondigde hun WRC-programma stop te zetten. Alsof dat allemaal nog niet genoeg was, liet Freddy Loix maandagmiddag plots weten een streep onder zijn professionele rallycarrière te trekken. Daarmee tikt de sympathieke Limburger af op 27 jaar ervaring, waarvan 93 WK-rally’s en 4 titels in het Belgisch Kampioenschap de belangrijkste wapenfeiten zijn. In navolging van onze aangename kennismaking met Fast Freddy op de vooravond van de Sezoensrally, vonden we het niet meer dan correct een kleine hommage te brengen.

2016_Sezoens_25

Dat doen we voor een keer niet met een traditioneel carrière-overzicht, maar liever met een stukje over de persoon Freddy Loix zelf. Vele autoliefhebbers onder ons dromen van een professionele carrière in de autosport, maar slechts weinig hebben het talent, de wilskracht en het doorzettingsvermogen dat er nodig is om aan de oppervlakte te komen. Al vanaf jonge leeftijd was Freddy zeer gedreven om zijn passie voor het racen naar het volgende niveau te tillen, en in 1990 werd een eerste rallywagen, een Lancia Delta groep N, aanschaft. Daarmee reed hij prompt naar tweede plaats in de Rallysprint van Borlo. Het lont was aangestoken.

2016_Sezoens_13

Freddy klom snel omhoog op de ladder, maar toch is hij nooit langs zijn schoenen gaan lopen. Dat is niet evident als je plots een zitje naast rallylegende Tommi Mäkinen bij het World Rally Championship-team van Mitsubishi aangeboden krijgt. Spijtig genoeg zou het WRC-avontuur geen vlot parcours worden. Dankzij veel tegenslagen en enkele lelijke crashes werd het quasi onmogelijk om uit de schaduw van zijn teamgenoot te treden. Toch heeft dat Freddy nooit weerhouden om te blijven vechten en zijn positieve houding te blijven handhaven, ook niet toen bleek dat het WRC-avontuur geen vervolg meer zou krijgen.

Misschien is het net dat wat de Limburger zo gedreven maakte, want negatieve ervaringen kunnen ook een inspiratiebron vormen om het proberen beter te doen. Die nooit aflatende drang om jezelf altijd maar te verbeteren, is wat mensen succesvol maakt in hetgeen ze doen. Het is niet omdat je enkele stapjes achteruit moet zetten, dat je jezelf niet meer kan verbeteren. Dat zijn enthousiasme niet verloren was gegaan, bleek later uit de reeks mooie overwinningen in het International Rally Championship, met de Rally van Ieper in het bijzonder, en een dominante rol in het Belgisch kampioenschap.

Dat laatste hoofdstuk sloot hij trouwens af aan het stuur van een Skoda Fabia R5, een zeer potente rallywagen waar Freddy bijzonder lofvol over is. “De beste rallywagen waar ik ooit mee gereden heb, en dat zeg ik niet omdat Skoda mijn huidige werkgever is” lachte de Tongenaar onlangs nog in ons interview. Tijdens dat relaxte gesprek was een duidelijke blik van trotsheid te zien in zijn ogen, en dat is niet geheel zonder reden. Freddy stond namelijk mee aan de wieg bij de ontwikkeling van deze rallywagen, die momenteel niet alleen het Belgisch Kampioenschap domineert, maar ook het WRC2.

De liefde voor de sport reikt dus verder dan het racen alleen, want Freddy is ook bijzonder geëngageerd om de toekomst van de sport te verzekeren. Dat doet hij niet alleen met het helpen ontwikkelen van nieuwe wagens en competitiebanden, maar hij heeft ook al aangegeven een jong talent onder zijn vleugels te willen nemen. Een van de voornaamste beweegredenen voor zijn fin-de-carrière is trouwens een nieuwe uitdaging in de automobielsector bij de Volkswagen-groep, dus ook Skoda. Wie weet zien we binnenkort wel een nieuw talent in de Fabia R5 opduiken, als we even voorbarig mogen zijn.

En ook al is dat misschien niet voor meteen, mag je er vergif op innemen dat we Freddy vroeg of laat weer eens ergens over de Vlaamse veldwegen zien knallen. Zoals het een echte racer betaamd, sluit Freddy het natuurlijk niet helemaal uit dat hij nog ooit eens een rally zal gaan rijden, tot groot jolijt van zijn fans. Fans met wie hij trouwens een nauwe band heeft, ook al uit zich dat soms in frustraties. Dat gebeurt alleen als het in hun eigen belang is, zoals op de Condroz Rally van 2011, waar de toeschouwers gevaarlijk dicht bij het parcours stonden. Freddy was jullie toen dankbaar, net zoals wij Freddy nu dankbaar zijn.

Share Button

2 Responses

  1. Stijn says:

    Die laatste beelden dateren al van vijf jaar terug zie ik. Ook vandaag de dag is er niet veel veranderd in België vrees ik, nog steeds zie je mensen gevaarlijk dicht buitenkant bocht staan…

    OT: Bedankt Freddy voor alle mooie jaren! Ohja, misschien eens aan de Eifel Rallye deelnemen met wat klassiek spul? 🙂

    • Bert Claes says:

      Dat klopt Stijn, maar meestal zijn dat gelegenheidstoeschouwers die met frigoboxen vol bier de kp’s afschuimen om zich te bezatten. En dan nog ruzie beginnen maken met de marchall’s als ze terecht gewezen worden…

Leave a Reply