DRIVR

Vraag: Wat is volgens jou de meest iconische V12?

Twaalfcilinders, ze hebben iets mythisch. Zeker als je ze koppelt aan namen als Ferrari, McLaren of Lamborghini. Omdat we vandaag de twaalfde van de twaalfde zijn, willen we graag weten wat volgens jullie de meest iconische twaalfcilinder ooit is. Bij welke auto slaat je hart een paar tellen over? En nog belangrijker. Welke DRIVR beroerde je trommelvliezen als nooit tevoren met dat dozijn pistons onder de motorkap?

Ferrari 250 GTO

  • Gebouwd van 1962 tot 1964 als homologatiemodel voor FIA Group 3 grand Touring Car.
  • Motor: 3.0 liter V12, 300 pk
  • Slechts 39 stuks geproduceerd

Lamborghini Countach

  • Gebouwd van 1974 tot 1990, van LP400 tot LP 500 QuattroValvole, met vermogens van 375 pk tot 455 pk.
  • Motor: 4.0 liter V12 met 375 pk (LP 400 – 1974)
  • Design geïnspireerd op de 33 Carabo, een conceptwagen voor … Alfa Romeo.

McLaren F1

  • Gebouwd van 1992 tot 1996 met een totaal van – racewagens incluis – 106 stuk
  • Motor: 6.1 liter V12 van 627 pk
  • Unieke driezitconfiguratie zoals bedacht door F1-ontwerper Gordon Murray.

Of verkiezen jullie een andere kandidaat als de ultieme V12?

 

Share Button

7 Responses

  1. GTerreke says:

    Dat hier geen Aston Martins tussen staan, begrijp ik eigenlijk niet?! Doe mij maar het exemplaar uit de One 77. Vreselijke automaat, maar heerlijke motor.

    • Dieter Verschaeve says:

      Klopt, heerlijk ook die One-77!
      Net als die in vergelijking met het hierboven beschreven trio de recentere Pagani Zonda. Kan ook zo heerlijk van zich laten horen via die vier centrale pijpen.

  2. Duckie 'RS says:

    Toepasselijk filmpje:

  3. Bert Claes says:

    De McLaren had een V12 BMW-motor. Dat waren in feite 2 BMW 6-in-lijn blokken die men onder een hoek van 60° samen voegde. In dat opzicht vind ik de Porsche flat-12 (geen V, i know) uit de 917 ook wel het vermelden waard.

    Qua geluid: de jankende 4.7 V12 uit de Ferrari F50 (vanaf 7:27)

    • Stijn says:

      De 912, 12-cilinder uit de 917, hoort hier inderdaad thuis. Ten eerste omdat de wereld, en met name Enzo Ferrari, claimde dat het onmogelijk was een luchtgekoeld competitief 12-cilinder blok te bouwen. Toegegeven, die 912 had, doordat het een luchtkoeler was, ook maar twee kleppen per cilinder, een duidelijk competitief nadeel… Niettemin zorgde dit blok in de 917, zowel als initiële 4,5 liter of latere 4,9 en zelfs 5-liter, steevast voor meer vermogen dan wat de Ferrari 512 uit die tijd onder de kap had! Combineer dat met een lager gewicht en enkele leuke innovaties zoals geperforeerde schijven en de dominantie van de 917, hoe onwaarschijnlijk die ook leek op papier, was een feit…

      Een monument van een motor dus die 912!

      NB: Porsche koos bij het ontwikkelen van deze motor voor de code 912 voor het geval de naam naar buiten zou lekken. In dat geval zou iedereen denken dat ze een opvolger voor de destijds reeds bestaande 4-cilinder 911 aan het ontwikkelen waren. Niemand die deze naam zou linken aan een krachtpatser voor de 5-liter klasse…

  4. Ken Divjak says:

    Als we het over V12’s hebben, dan kan Aston Martin inderdaad niet ontbreken.

    Maar of de tot 820 bhp gekietelde versie van de Vulcan dan ook de ultieme incarnatie is?

Leave a Reply