DRIVR

Dubbeltest: Toyota C-HR Hybride en 1.2T

Drie uur dertig in de ochtend. De wekker gaat, ik ga ook. De temperatuur ligt net boven het vriespunt, net als mijn hersenactiviteit. Vervolgens richting Zaventem, waar de vlieger paraat staat om een horde toeristen, zakenmannen en ondertekende naar Madrid te brengen. Madrid, de stad die Toyota koos om hun nieuwste creatie, de Coupé High-Rider voor te stellen. Perfect bij wat zon en aangenaam herfstweer. Echter, de C-HR zal zijn pluimen moeten verdedigen in de regen.

2016-toyota-chr-hybrid-dynamic-04

Enkele uren (én de gedachte dat ik er goed aan had gedaan om een paraplu mee te nemen) later sta ik oog in oog met Toyota’s nieuwste. Niet voor het eerst, want alsof het lot ermee gemoeid was stond die ook al te pronken in de vertrekhal van Zaventem. Wat meteen opvalt is de stijlbreuk met voorgaande modellen. Een – zeker voor Toyota – gewaagd lijnenspel, met aan de achterkant wat hinten van de Honda Civic. Met dit model – gebouwd door en voor Europa – willen de Japanners een nieuwe impuls geven aan het segment van de cross-overs. Met zijn gespierde en futuristische uiterlijk lijkt de C-HR te willen kampen met de Nissan Juke, maar dankzij de lengte van zowat 4,3 meter richt hij zijn pijlen eerder op de nieuwe Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai of zelfs Audi Q3. Qua présence heeft-ie alvast een voetje voor.

2016-toyota-chr-hybrid-dynamic-13

2016-toyota-chr-12t-dynamic-132016-toyota-chr-12t-dynamic-12

Binnenin kan je niet naast het prominent aanwezige infotainmentscherm kijken. Het volgende dat opvalt is de goede kwaliteit van de gebruikte materialen en de verzorgde afwerking. Als je zo wil, strekt er zich een stilistische blauwe – euhm – streep uit van de linker- tot de rechterzijde van het interieur. Ondanks de coupélijnen is er ook achteraan nog voldoende hoofdruimte, de beenruimte had dan weer wat rianter mogen zijn. Door het lijnenspel is het vooral de koffer die moet inboeten aan volume. Met 377 liter is dit toch zo’n 200 liter minder dan bij bovengenoemde concurrenten. De voorstoelen pakken uit met een goede ondersteuning en blijven ook na meerdere uren rijden aangenaam. Goed werk dus, temeer deze cross-over vooral in de stad en voor kortere ritten ingezet zal worden.

De C-HR maakt gebruik van het door de recentste generatie van de Prius geïntroduceerde Toyota New Global Architecture of kortweg TNGA-platform, zij het hier in ingekorte vorm met wat bredere sporen. Ook het hele scala aan veiligheidsvoorzieningen is aanwezig, van noodrem en adaptieve cruisecontrol tot onder meer actieve rijstrook- en verkeersbordenassistent. Onder de motorkap vind je het hybridesysteem uit die laatste Prius of de 1.2 turbobenzine viercilinder die je ook in de Auris kan krijgen. Geen diesel dus, wat best opmerkelijk is. Tijd om Madrid en omgeving onveilig te maken in de hybride.

2016-toyota-chr-12t-intdetail-01

Net als in de Prius verloopt de samenwerking tussen de 1.8 benzine en de elektromotor erg soepel. De Continue Variabele Transmissie is nog steeds van de partij, samen met zijn voor- en nadelen. Ergo: als je erom vraagt, krijg je constant het maximale vermogen van de benzinekrachtbron. Maar het monotone motorgeluid dat je erbij krijgt is weinig inspirerend. Eenmaal uit het stadscentrum gaat het via een glooiende autostrade richting omliggende heuvels. Ondanks de aanhoudende regen en dus verzopen banen getuigt de C-HR van een stabiele wegligging met een zelfs dynamisch bochtengedrag dankzij het lage zwaartepunt. Neen, het is geen GT86 die wat hoger op z’n poten staat. Wel een vierwieler die – ondanks de cross-over inspiratie – geen schrik heeft van een bochtig parcours.

Naarmate het tempo toeneemt stijgt het verlangen naar meer vermogen, de 122 paarden kunnen gerust wat versterking gebruiken. En het verlangen om zelf de pook te kunnen bedienen. We stappen dus over in de 1.2T. Zes stuks van de cavalerie moeten we inleveren in ruil voor een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het viercilindertje met directe injectie en turbo stuwt 116 pk en 185 koppelmomenten naar de voorwielen of zelfs alle vier de wielen als je voor de 4×4 kiest. Doordat het volledige koppel al aan 1.500 toeren ter beschikking staat en het motortje er best wel zin in heeft komt-ie perfect tot z’n recht in de stadsomgeving. Zoek je de autostrade op, dan doe je er goed aan de pook ter hand te nemen om vlot te hernemen. Toch is deze versie leuker om rijden buiten de stad, dankzij de soepele en vlotte bak en het lagere gewicht door afwezigheid van batterijen.

2016-toyota-chr-12t-dynamic-09

2016-toyota-chr-hybrid-extdetail-012016-toyota-chr-12t-extdetail-01

  1. Toyota wil met deze C-HR klanten aantrekken die op zoek zijn naar een sprekende wagen die uitpakt met een eigen stijl. Daar zijn ze alvast in geslaagd. Doordat de ontwikkeling getrokken werd door medewerkers uit Frankrijk en zelfs Zaventem is deze nieuwste telg op maat van de Europese markt gesneden, ook wat de rij-eigenschappen betreft. Welke motorisering je het best kiest, hangt af van het beoogde gebruik. Blijf je in de omgeving van de stad, ga dan voor de hybride. De extra punch van de elektrische krachtbron is handig bij het hernemen, en de CVT zorgt ervoor dat je slechts twee pedalen hoeft te bedienen tijdens het filerijden. De meerprijs bij aankoop zal je op termijn terugwinnen door het lagere verbruik. Ben je vaker weg van de stad, dan is de 1.2 met handbak de betere keuze. Want die bezorgt je meer rijplezier voor een nog steeds bescheiden dorst.

Toyota C-HR Hybride

Plus Min
+ Hippe én groene stadsjongen –  met zeurderige CVT

Toyota C-HR 1.2T

Plus Min
+ Niet langer de grijze muis – behalve op vlak van vermogen

Weggecijferd

C-HR Hybride C-HR 1.2T
Motor 1.8 benzine + elektromotor 1.2 viercilinder
turbobenzine
Aandrijving voorwielen voorwielen
Overbrenging CVT zesversnellingsbak
Vermogen 122 pk 116 pk bij 5.200 – 5.600 tpm
Koppel  142 Nm 185 Nm bij 1.500 – 4.000 tpm
Gewicht 1.380 kg  1.320 kg
Acceleratie (0-100 km/h)  11 s 10.9 s
Topsnelheid  170 km/h  190 km/h
Normverbruik 3.6 l/100 km  5.5 l/100 km
C02-uitstoot  82 g/km  125 g/km
Vanafprijs  27.850 euro (hoger uitrustingsniveau dan 1.2T)  22.580 euro

Verdict

Toyota C-HR Hybride 7 op 10
Toyota C-HR 1.2T 7 op 10
Share Button

Leave a Reply