DRIVR

Round-Up: De Nieuwste DRIVRs op een Rij

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan op tijd en stond een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden. Met deze keer onder andere een snelle Aventador S, een opgefriste Octavia RS en een stijlvolle E-klasse.

Skoda Octavia vRS & Scout

octavia_vrs_hatch_front

octavia_vrs_hatch_rear skoda-octavia-scout-facelift_02

Hoera, alweer twee facelifts! Ultieme ‘papabolides’, de Skoda Octavia vRS en Octavia Scout, krijgen LED-koplampen en worden er niet sneller op. Want ook al claimt Skoda dat de nieuwe Octavia vRS met 230 pk de snelste Octavia ooit is, weet DRIVal lang dat de huidige generatie ook als ‘vRS 230’ te bestellen is. Soit, iedereen evenveel paarden dus, ook bij de dieselvariant en bij de Scout. De belangrijkste aanpassingen zitten onderhuids. Waar de Octavia vRS 15mm zakt, 30mm extra spoorbreedte alsook een XDS+ elektronisch differentieel en Dynamic Chassis Control als standaarduitrusting krijgt, staat de Octavia Scout 30mm hoger op z’n poten met standaard vierwielaandrijving. Overbodig? Niet als je dezer dagen relevant wil blijven.

Lamborghini Aventador S

457908

457907 457905

Lamborghini weet hoe het een bolide moet opfrissen en zet hun Aventador met vier (sturende) wielen in 2017. Belangrijk daarbij is dat quasi elke aanpassing die je aan de Aventador ‘S’ ziet, ook functioneel is. Zo krijgt de neus 130% en de kont 50% meer downforce dankzij aanpassingen aan de koets en een variabele achterspoiler. ‘Plakken’ aan de weg heet dat dan. Geen overbodige luxe met 740 paarden en 686 Nm koppel uit een 6.5-liter atmosferisch V12-blok dat tot 8.500 toeren per minuut schreeuwt en een sprinttijd van 2.9 seconden naar de honderd neerzet. Om die snelheid in de bochten te behouden, wordt de Aventador S nu ook met vierwielsturing uitgerust en is het volledige onderstel opnieuw afgesteld. Een onderstel dat vanaf nu door het Lamborghini Dinamic Veicolo Attiva-brein wordt aangestuurd, waardoor de aandrijflijn, de ophanging, de sturing en de aerodynamica in harmonie blijven voor elke situatie. Met andere woorden: de meest gesofisticeerde Lamborghini ooit.

BMW M550i xDrive

p90244864_highres_the-new-bmw-m550i-xd

p90244798_highres_the-new-bmw-m550i-xd p90244791_highres_the-new-bmw-m550i-xd

BMW kietelt hun 5-serie naar een M550i-versie en steekt daarbij zelfs de vorige generatie (F10) M5 voorbij. Want hoewel het N63-blok in de M550i ‘slechts’ 462 pk duwt (90 pk minder), legt het de sprint naar de honderd wel 0.3 seconden sneller af. 4 seconden waarin xDrive-systeem elk wiel van zoveel mogelijk kracht voorziet langs de achttrapsautomaat van ZF. En ook al is het geen volbloed M-wagen, krijgt de 550i er toch een M-sportophanging bij. Dat betekent 10mm lager dan een standaard 5-serie en adaptieve dempers in elke bocht. Zie dit gerust als de voorbode van de échte M5, die waarschijnlijk opnieuw haasje over gaat.

Mercedes-Benz E-klasse Coupé

013-mercedes-eclass-coupe

016-mercedes-eclass-coupe 001-mercedes-eclass-coupe

Mercedes-Benz begint stilaan voorspelbaar te worden, maar vult tegelijk ook elke mogelijke niche in de markt op. Van elk model een coupé? Nu ook voor de E-klasse, die in coupé-uitvoering 123 mm langer en 113 mm breder wordt, inclusief 74 mm extra beenruimte. Het model met aflopende daklijn krijgt Direct Control-ophanging als standaard, en vinkt best nog Air Body Control en Drive Pilot als optie aan. Lees gerust eerst ons oordeel over de reguliere E350d vooraleer je deze E-klasse Coupé overweegt, want zoveel verschil zit er overigens niet op.

Kia GT

Dit moet ongetwijfeld de eerste keer zijn dat we Kia en ‘snelste acceleratie’ in één zin neerpennen. Maar als we Kia mogen geloven, wordt hun Kia GT de snelste Kia ooit, met een sprinttijd van 5.1 seconden. De enige informatie die we erover kwijt kunnen, zit vervat in de bovenstaande video. Dit zou wel eens het werk kunnen zijn van Albert Biermann, de man die door Hyundai en Kia onlangs bij BMW M werd weggeplukt. Wij zijn alvast benieuwd naar deze Kia GT.

 

Share Button

Leave a Reply