DRIVR

CES 2017: De Technologie van de Toekomst

De geur van brandstofdampen of brandend rubber zal je niet snel tegenkomen op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. High-tech snufjes en de technologie van de toekomst, dat is waar het om draait. Tot dat genre behoort tegenwoordig ook het automobiel en dus is het de laatste jaren ook daar al de ogen uitkijken bij de vele merken die er hun nieuwigheden én bovenal hun elektrische voertuigen komen voorstellen. Een overzicht van wat is en nog komen zal.

Faraday Future FF 91

CES_06

CES_07CES_08

Na vele aankondigingen, teaser-filmpjes en een extreme ontwerpstudie komt Faraday Future eindelijk op de proppen met zijn FF 91, de langverwachte Tesla-killer. En dat killen doet de sportieve FF 91 met zijn vermogen van 1.050 pk en spurt naar honderd in 2,39 seconden! Jep, dat is sneller dan de 2,5 seconden van de Models S P100D. Natuurlijk is dat leuk, maar het bereik is wat telt. De 130 kWh batterij moet goed zijn voor meer dan 700 km. Is dit nu de kentering in EV-land? Neen, nog (lang) niet. Het uiteindelijke productiemodel van de FF 91 zal nog enigszins afwijken van de hierboven voorgestelde wagen. Misschien laten ze hier en daar en display of de gezichtsherkenning achterwege. Bovenal heeft Faraday Future nog geen fabriek, want die is nog in volle opbouw. Reserveren en een aanbetaling van 5.000 dollar neerleggen, kan dan weer wel. Helemaal op z’n Tesla’s.

Chrysler Portal Concept

CES_11

CES_10CES_09

Een auto voor de millennials, dat betekent een wagen die als een derde ruimte kan dienen tussen werk en thuis. De Portal Concept is een minivan die ruimte en vernuft ademt met flexibele plaatsen voor zes personen. Zoals het de wagen van de toekomst betaamt, is-ie volledig elektrisch en zorgt de 100 kWh lithium-ion batterij voor een bereik van 400 kilometer. Via een snellader is het zelfs mogelijk om in 20 minuten op te laden voor 250 kilometer. Last but not least, de Portal Concept kan ook autonoom rijden, maar de bestuurder behoudt wel nog de mogelijk om zelf het stuur vast te houden en dus in te grijpen.

BMW HoloActive

Bij hologrammen denken velen spontaan aan Star Wars, maar ondertussen heeft Tupac er zelfs post mortem al een optreden mee gegeven. BMW komt op de CES aanzetten met een holografisch 3D-display, de HoloActive Touch die deel uitmaakt  van het interieurconcept ‘BMW i Inside Future’. Waar we voorlopig nog aan de knoppen van onze radio en airco moeten draaien, gaat dat in de toekomst via hologrammen gaan. En ze zijn zelfs tastbaar, want aan de hand van ultrasonische frequenties krijg je een tinteling bij het invoeren van je nieuwe bestemming. In het interieur van de toekomst is er ook plaats voor slimme toepassingen rond spraaktechnologie, mobiele e-commerce en Augmented Gesture Control waarmee je via gebaren de wagen kan doen versnellen of vertragen tijdens het autonoom rijden. Een doorontwikkeling van de Gesture Control die je nu al in de 5 en 7 Reeks vindt. Tegelijkertijd maakte BMW ook bekend dat het samen met technologiebedrijven Intel en Mobileye in de tweede helft van 2017 een vloot van ongeveer 40 autonome testvoertuigen op de Europese en Amerikaanse wegen zal loslaten.

Eli Zero

CES_14

CES_15CES_16

China is overal en dus ook in Las Vegas. Niet om Trump de les te lezen, wel om de Eli Zero voor te stellen. Een volledig elektrisch stadsvoertuigje van Eli Electric Vehicles dat meteen doet denken aan de Renault Twizzy, maar dan wel met deuren en twee zitjes naast elkaar. Bovendien bestaat de Eli Zero ook uit heel wat meer glas, van de deuren tot het dak. Het bereik oogt indrukwekkend als we op de foto’s mogen afgaan. Op de beelden is een kleine 40 procent batterij namelijk goed voor 289 km, waardoor het bereik toch rond de 700 km moet liggen. Al willen we dat nog even in twijfel trekken, want zie jij ergens plaats voor die enorme batterij?

Honda NeuV

CES_12

De film “I, robot” gezien? Die liep inderdaad niet zo goed af. Maar bij Honda heeft het ze niet afgeschrikt. Integendeel, met de NeuV stellen de Japanners een wagen voor met een Emotion Engine. De geblokte creatie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om emoties en gevoelens van zijn bestuurder te verwerken. Als dat maar niet op zijn systeem werkt… Rijden op emoties doet de NeuV niet, dat gaat elektrisch. Of had je iets anders gedacht?

Mercedes Concept EQ & Vision Van

CES_05CES_04

Dat ze bij Mercedes evenmin vies zijn van de toekomst, bewijst Das Haus met twee ‘studies’. Ten eerste met de Concept EQ, die de aankomende elektrische voertuigen van Mercedes vertegenwoordigt. De Concept EQ is de voorbode van de SUV die in 2019 de concurrentie moet aangaan met de Tesla Model X en Audi’s elektrische Q8. De EQ is naar eigen zeggen al vrij productieklaar en dus mogen we cijfers als een bereik van 500 km en een 0-100 km/u tijd van onder 5 seconden verwachten. Bij de Vision Van ligt dat nog even anders, want die is vooral bedoeld als studie van het slimme en efficiënte transport van de toekomst. Het is de eerste keer dat beide modellen samen voorgesteld worden.

Toyota Concept-i

CES_19

CES_20CES_21

Aanschouw de Toyota van het jaar 2030. Dat is toch wat Toyota met deze radicale concept car wil zeggen. De Concept-i ziet er wild uit met zijn scissor doors, maar heeft tegelijkertijd toch een vriendelijk aangezicht. Het is een Toyota met een ziel en dat mag je letterlijk nemen. Bij het instappen maak je namelijk kennis met Yui. Geen chihuahua die ze per ongeluk hebben achtergelaten, maar een ingebouwde reisgezel die door middel van artificiële intelligentie gepast leert reageren op je gevoelens en je voorkeuren leert kennen. Yui kan evenwel nog veel meer, want tijdens het rijden verstuurt hij op de OLED-panelen aan de zijkant en de achterkant van de wagen ook boodschappen als “watch out” of “turning left”. Oh ja, bijna vergeten, de Concept-i kan ook autonoom rijden.

Nissan Leaf & Cortana Assistent

De CES 2017 wordt een bijzonder moment voor Nissan, want op donderdag 5 januari mag het merk aantreden als keynote speaker op de technologiebeurs. En dan moet je wel iets in petto hebben. Het is dus nog even afwachten, maar aan de hand van hun teaser op Twitter met Cortana, de persoonlijke assistent van Microsoft, mogen we een integratie verwachten van dit intelligente systeem dat je agenda bijhoudt of je naar de dichtstbijzijnde pizzeria leidt. Wie weet steken ze het meteen in de nieuwe Nissan Leaf, want die wordt ook verwacht. Wordt vervolgd in de comments.

Share Button

One Response

  1. Nils Quintelier says:

    Zoals hierboven aangekondigd is het nu officieel: Nissan zal Cortana, de spraakherkenningstechniek van Microsoft integreren in zijn wagens. En dat gaat ook BMW doen. Naast het feit dat Cortana je agenda’s kan bijhouden, je de snelste route kan aanduiden, je voorkeuren qua muziek en rijmodus kan onthouden, vroeg Cortana bij de voorstelling door Nissan op het einde ook of de wagens zichzelf mocht parkeren. Daarmee geeft Nissan een vette knipoog naar wat nog komen zal. Van een nieuwe Leaf is (voorlopig) nog geen sprake.

    CES_23CES_22

    Ondertussen is er ook nog een bijzondere wagen verschenen van Bosch, maar eigenlijk is het ook geen wagen. Bosch wil vooral tonen hoe de cockpit van de toekomst eruit zal zien en aan welke snufjes we zullen moeten wennen. Via gezichtsherkenning weet de auto al je voorkeuren, van temperatuur tot stand van de stoel. Daarnaast kan je net zoals bij BMW HoloActive functies doorgeven aan de hand van gebaren. De zijspiegels die worden dan weer vervangen door camera’s en schermen die tonen wat er achter je gebeurt. Schermen zie je eigenlijk overal, want Bosch wil vooral dat we verbonden blijven met het internet der dingen.

    CES_24CES_25

Leave a Reply