DRIVR

DubbelTest:
Mercedes C-Klasse Cabrio 180 en C43 AMG 4MATIC

‘We gaan de komende dagen een mooie nazomer tegemoet’ besloot Frank het weerbericht een tijdje geleden. Die tien woorden, een zonnebril en de nieuwe C-klasse Cabrio – meer had ondertekende niet nodig om pardoes weer in vakantiestemming te geraken. Maar welke motorisering belichaamt de Best or Nothing-filosofie van Das Haus dan het best? De 180-instapper met 156 pk en achterwielaandrijving of de C43 AMG met 367 paarden en 4×4?

mercedes-benz_c_180

Beginnen doen we met wat trivia: dit is de eerste C-klasse cabrio in de geschiedenis van het merk, want de open CLK was ergens tussen de C-klasse en de E-klasse in gepositioneerd. Kom je er eentje tegen, dan valt meteen de verwantschap met de C-klasse coupé op. Afgezien van het stoffen dak en een licht aangepaste achtersteven (om de kap te kunnen herbergen) zijn ze namelijk identiek. En dat hoeft zeker geen straf te zijn, aangezien beide modellen gretig op het netvlies vallen. Bestel je het AMG-pakket op de instapversie, dan komt die visueel aardig in de buurt van de 43 AMG. Naast wat extra badges en de melding ‘Biturbo 4MATIC’ is het vooral aan de derrière dat de sportiefste zich onderscheidt, want daar hebben langs beide kanten van de optische diffusor twee uitlaatpijpen postgevat.

Ook de cockpit is erg herkenbaar, tot en met het zowat op het dashboard geplakte infotainmentscherm toe. Badend in open lucht ziet het er allemaal best gelikt uit, trouwens. In de AMG krijg je wat extra sportieve looks door een finishvlag-patroon in de tellerpartij en gimmicks zoals een G-krachtenmeter en chrono voor rondetijden. In beide versies laat je in amper twintig seconden het dak naar beneden, wat zelfs rijdend kan tot 50 km/u. Heb je liever een blauw, bruin of rood exemplaar in plaats van het standaard zwarte plooiwerk? Dan vink je het geluiddempende exemplaar aan in de optielijst. Heb je meteen hetzelfde drielagige dak als in de S-Klasse cabrio.

mercedes-amg_c_43_4matic_cabriolet_29

mercedes-amg_c_43_4matic_cabriolet_19mercedes-amg_c_43_4matic_cabriolet_18

Onder de motorkap van de C180 ligt een 1.6 liter grote turbobenzine. Dankzij drukvulling is het blok goed voor 156 paarden en 250 koppelmomenten, maar die hebben wel hun handen vol aan de 1.525 kilo’s die de Duitser in de weegschaal legt. Bij de 43 AMG – die nochtans beduidend zwaarder is bij quasi 1,8 ton – ligt dat anders. Daarin hoef je nog maar naar de 3.0 V6 met AMG-steroïden is kijken om het overige verkeer te doen stilstaan. Om al dat vermogen feilloos aan de grond te krijgen, beschikt de light-AMG standaard over vierwielaandrijving die 69% van het vermogen naar achter stuurt. Zelfs in minder zonnige omstandigheden kan je de 520 koppelmomenten kwijt zonder dat de elektronica constant tussenbeide moet komen. Geef je de voorkeur aan brede drifts, ga je beter voor de extremere 63 AMG (S) die uitsluitend met achterwielaandrijving te hebben is.

De 180 moet het dus vooral hebben van gezapig cruisen, terwijl je met de zescilinder ware symfonieën ten berde kan brengen. Ruil de comfort-modus met een druk op de knop in voor  SportPlus om dempers, gas- en stuurrespons alsook de uitlaat extra alert te doen worden. Vervolgens grijpt de Duitser je bij je nekvel, klaar om te spelen. En trakteert-ie je op een heerlijke sound, met een zware bariton die steeds meer begint te huilen naarmate de toerenteller het rood nadert. De 9G-Tiptronic waarmee beide daklozen uitgerust zijn kwijt zich in alle sereniteit van zijn taak, met erg soepele overgangen. Rijd je in de comfort-modus op de snelweg, dan draaien de blokken nog geen 1.900 tpm – goed voor een gematigde dorst van zo’n 7 l/100 km in de 180 en een 2 liter meer in de zwaardere variant. Laat je de zespitter stevig werken, geraak je vlot aan 15l/100km en meer.

mercedes-amg_c_43_4matic_cabriolet_26mercedes-amg_c_43_4matic_cabriolet_23

mercedes-benz_c_300_13mercedes-benz_c_300_8

Nieuw in het cabriosegment is de Aircap. Met een druk op de knop verheft er zich een spoiler boven de voorruit en komt er een windnet naar boven geschoven tussen de achterste hoofdsteunen. Allesbehalve mooi en elegant, maar wel uiterst efficiënt. Zelfs op de autostrade blijf je vooraan in de auto gespaard van turbulentie, op de achterste rij moet je wel wat meer wind verdragen. Want jawel, ook achteraan kunnen volwassenen plaatsnemen, al zijn ze beter niet te groot. Wie vooraan zit wordt dan ook nog eens verwend door de Airscarf, die vanuit de hoofdsteun je nek verwent met een dosis warme lucht. Kortom: wat kan je nog meer wensen om ook bij ons met de nodige regelmaat het dak eraf te gooien?

mercedes-benz_c_300_15

mercedes-benz_c_180mercedes-benz_c_180

€42.108, dat is wat Mercedes vraagt voor de optieloze instapversie van de C180. Heb je hem graag wat dikker aangekleed, dan tikken de euro’s vlot weg. Reken op 2.600 euro voor de AMG-opsmuk, 1.250 euro voor het handige parkeerpakket met achteruitrijcamera en bijna 950 euro voor metaallak. Je hoeft niet veel moeite te doen om de grens van €50.000 te overschrijden, en onze testwagen rondde de kaap van €60.000 maar net niet. Je hebt dan wel een soepel rijdende vakantievriend, toch blijft het een smak geld voor een instapper. Voor de C 43 AMG mag je 71.027 euro ophoesten. Jammer dat je dan nog steeds bij moet betalen voor de Aircap (€835), Airscarf (€556) en andere zaken die je toch standaard zou verwachten op de bijna topuitvoering. Met dank aan z’n royale uitrusting tikte de testwagen de 90.000 euro aan. Is geld geen issue, kies dan de AMG om steeds met een grote smile de baan op te gaan.

MERCEDES C-Klasse Cabrio 180

Plus Min
+ Fijne CRUISR – Mist punch

MERCEDES C-Klasse Cabrio 43 AMG 4MATIC

Plus Min
+ Welklinkende DRIVR – Kost handenvol geld

Weggecijferd

C 180 C 43 AMG 4MATIC
Motor 1,6 vier-in-lijn turbobenzine 3.0 V6 turbobenzine
Aandrijving achterwielaandrijving vierwielaandrijving
Overbrenging automaat, negen verzetten automaat, negen verzetten
Vermogen 156 pk @ 5.300 tpm 367 pk
Koppel 250 Nm @ 1.200-4.000 tpm 520 Nm @ 2.000 tpm
Gewicht 1525 kg  1795 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8.9 s  4.8 s
Topsnelheid 222 km/h 250 km/h (begrensd)
Normverbruik 6.5 l/100 km  8.3 l/100 km
C02-uitstoot 146 g/km  190 g/km
Vanafprijs 42.108 euro 71.027 euro


Verdict

Mercedes C-Klasse Cabrio 180

7 op 10

Mercedes C-Klasse Cabrio 43 AMG 4MATIC

9 op 10

Share Button

2 Responses

  1. heidekonijn says:

    Da’s toch bizar eigenlijk, dat die prijzen zo dicht bij elkaar liggen, of hoeveel geld je zou moeten neertellen voor een “180”.
    Doet iemand dat eigenlijk? Of is het gewoon een haakje en een draadje om de full AMG experience te verkopen?

    Vond dit overigens idem zo bij de Giulia. Blijf een nederige Benzina speccen en voor je het weet ben je aan een QV prijs.

    • Dieter Verschaeve says:

      Goh, ja en nee. Ja prijzen komen dicht bij elkaar als je de instapper volstouwt met goodies. Maar dan heb je aan de andere kant maar een kale AMG. Want ook daar mag je nog royaal voor in de buidel tasten wil je wat luxe. En dan blijft er toch een riante kloof van zo’n 25.000 à 30.000 euro’s

Leave a Reply