DRIVR

Test: Skoda Octavia Combi vRS 230 (2016)

Het regent, zoals het dat wel vaker in m’n tests doet. Dit keer zijn het pijpenstelen. Ik ben al op het nippertje, dus geef ik ‘m de sporen. Hij werkt niet tegen, maar zoekt gehoorzaam naar grip tussen de druppels. Stop! Iemand laat vlak voor onze neus een plaatsje. Pinker op, knopje induwen en op 5 seconden netjes tussen de lijnen gestationeerd. Oef, net op tijd voor de film.

skoda octavia vrs 230 2

Met wat ben je precies onderweg?

Met Skoda’s ultieme ‘papabolide’, ook wel de Octavia Combi vRS 230. De overtreffende trap van de vRS 220, die minstens even praktisch is als de gemiddelde crossover en (bijna) even snel gaat als de betere Hot Hatches. Hiervoor doet de Octavia vRS 230 dienst op een typische VAG-receptuur. Neem het MQB-platform, lepel er een 2.0-liter turbobenzineblok in en stuur alle kracht langs een DSG-automaat naar de voorwielen. Werk in het geval van de RS ‘230’ nog af met wat visuele opsmuk en serveer met een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. Heerlijk toch?

skoda octavia vrs 230 4skoda octavia vrs 230 5

En je gaat er mee naar de cinema?

Wel, soms is het geen slecht idee om em even automatisch te laten inparkeren en je uit de comfortabele sportstoelen te hijsen. Het vermindert de kans op snelheidsboetes aanzienlijk en geeft wat mentale rust. Het ding gaat namelijk ongelofelijk hard met een onberispelijke efficiëntie en wil maar één ding: kilometers vreten.

Iets wat op twee heel uiteenlopende manieren kan. Ofwel berust je op de 350 Newtoniaanse koppelmomenten en een bijzonder lineaire vermogenscurve, om ‘dieselgewijs’ en laagtoerig door het verkeer te suizen. Ofwel duw je de vRS-knop in, waarbij de Octavia vRS een dubbel espressoshot achterover kapt en alle haren overeind zet. Hierdoor spreek je de scherpere sportafstelling van het aandrijfgeheel aan, wat met gesnotter, geknetter en een opera aan hoogtoerige geschreeuw van 230 paarden door de sportuitlaat wordt beantwoord. Jekyll and Hyde, of toch iets in die richting.

© SKODA

Wat als je sneller gaat sturen? 

Kan je de lijn perfect doortrekken. Zeul je de volledige kroost en een nieuwe IKEA-keuken mee, dan biedt het onderstel voldoende comfort om de kids tevreden en de kastdeurtjes heelhuids thuis te brengen. Heb je net kinder- en vrouwlief afgezet, dan neem je vast en zeker de sportieve route naar huis. Hoe groot de Octavia Combi ook mag zijn, daar merk je bij het snellere bochtenwerk niet veel van. De neus heeft, net als in de RS 220, nog steeds een voorkeur tot onderstuur, maar vindt – met dank aan het sperdifferentieel – toch opmerkelijk sneller grip dan voordien. De koets laat zich gezwind en scherp sturen, en lijkt – vooral door de afwezigheid aan lift-off overstuur – wel op rails te staan.

Hoeveel budget moet ik voorzien? 

Vanaf  €35.625 tot een maximum van €40.155 voor de full option uitvoering. Tussen de reguliere RS ende RS 230 zit er ongeveer 2.000 euro, waarmee je 850 euro aan velgen en €1.150 aan een sportuitlaat en 10 luidruchtige paarden betaalt. Ga je bij de concurrentie langs, verwacht je dan aan soortgelijke prijzen. Skoda is al lang de goedkoopste niet meer, maar biedt dan ook VAG-kwaliteit.

skoda octavia vrs 230 3

Conclusie

Comfortabel, praktisch, snel, zuinig en redelijk geprijsd. De Skoda Octavia Combi vRS 230 gaat eigenlijk enkel de concurrentie aan met kleine broer Golf GTI. Alles wat je ooit in een auto mag en kan verwachten, staat gewoon bij de Skoda-dealer om de hoek. Zorg er alleen voor dat je em soms langs de kant zet, het rijbewijs loopt gevaar. Net geen topscore, daarvoor wachten we nog op de 4×4-uitvoering.

SKODA Octavia vRS 230

Plus Min
+ Snel, efficiënt, praktisch – Tikkeltje nerveus

Weggecijferd

Motor 2.0l TSI 230
Aandrijving Voorwielaandrijving
Transmissie Automatische zesbak (DSG)
Vermogen 230 pk
Koppel 350 Nm @ 1.500tpm
Gewicht 1.387 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,0 s
Topsnelheid 245 km/u
Gem. testverbruik 8,8 l/100 km
CO2-uitstoot 149 g/km
Basisprijs € 35.625

Verdict

9 op 10

Share Button

6 Responses

    • Daar zijn we volledig van op de hoogte, toch dank voor de reminder!
      De reden waarom ik vRS boven RS verkies is de geschiedenis die er aan vooraf gaat. (Komt van een debacle tussen Ford en Skoda, waaruit Skoda aan het langste eind trok en er een V van ‘victory’ aan toevoegde) Moet je maar eens googlen!

      De typebenaming is wel degelijk RS, op de koets staat vRS te pronken!

      • Mds says:

        Googlen is niet nodig. Het gaat er gewoon om dat RS de officiële benaming is, en dat lijkt me dan ook de logische benaming om in tests te gebruiken.
        In elk geval moet ik mijn voorgaande post corrigeren: vRS wordt hier niet consequent gebruikt aangezien er ook enkele keren RS wordt gebruikt 😉

  1. Nuvolari says:

    Mooie review. Nog even aan getwijfeld maar dan uiteindelijk voor zijn brave broertje met de 1.8 tsi gegaan.

  2. Pakron Dee says:

    Is een uitstekende wagen heb de mijne nu al 1 jaar en is recent geherprogrameerd stage 1 resultaat was meer dan verwacht 330 pk 550nm had 240 pk en 405nm bij de eerste dyno test nu op zoek naar nieuwe (betere banden) iemand ervaring met de toyo proxes sport?

Leave a Reply