DRIVR

Test: Lexus RX 450h F Sport

De meeste autojournalisten gaan een weekje undercover als ze een luxueuze wagen toebedeeld krijgen. Met een schrijversloon financier je immers geen Lexus, wat al eens voor misverstanden kan zorgen. Zoals die keer toen ondergetekende een blitse RX 450h F Sport voor de deur van de notaris parkeerde. Omstanders verwachtten een man van stand toen de LED-lichten uitgingen, maar kregen gewoon Nils Quintelier die tijdelijk van het Lexus-paradijs mocht genieten. Want weelderig is de nieuwe RX zeker.

LexusRX450h_03

Met wat is die luxe te vergelijken? 

De burgundy red lederen zetels zouden niet misstaan in het salon van een paleis of een jacht. Zetelverwarming, check. Zetelverluchting, check. Een achterbank die automatisch neerklapt met een simpele druk op de knop, check. Al hoef je die niet te duimelen om een ruimtelijk gevoel te creëren in de RX. Daar zorgt de kolos van 2.210 kg met een breedte van 1.895 mm, een lengte van 4.890 mm en een hoogte van 1.685 mm zelf wel voor – mede dankzij een met 11 centimeter gegroeide wielbasis. En toch valt de bagageruimte eerder klein uit vanwege de batterijen onder de kofferbodem.

LexusRX450h_02LexusRX450h_01

Kan je het jacht ook te water laten?

Laat ons stellen dat je zijn persoonlijkheid golvend kan noemen. Enerzijds heb je de zuinige kant met ondersteuning van de elektromotor, anderzijds het gecombineerde vermogen van 313 pk’s uit de 3,5 l V6. In ecomodus probeer je de accu te vullen door uit te bollen of te remmen (wat recht geeft op een handvol elektrische kilometers onder de 60 km/u). Hoewel het systeem naadloos wisselt tussen elektro- en verbrandingsmotor is de capaciteit van die twee Ni-MH batterijen gewoon te klein om echt een verschil te maken. Een beetje file en je valt al snel terug op de gelikte verbrandingsmotor die een goede slok lust.

Loont het trouwens om die 3,5 l V6 eens los te laten?

Beter nog: dan mag er al eens wat pret beleefd worden. Selecteer de rijmodus Sport of Sport+ en geniet van 474 koppelmomenten die de tweetonner in 7,7 seconden naar de 100 stuwen. Eenmaal er bochten aan te pas komen, komt de analogie met het zeewezen weer bovendrijven. Al is dat nog geen gebrek, eerder deel van de charme. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat je de RX – zelfs mét rolneiging – hard door de bocht kan zwieren. Hoeveel G-krachten je daarbij doorstaat, zie je achter het stuur op het multi-informatiescherm. De decibels die je creëert, gaan dan weer op conto van de schreeuwende V6. Tenzij de schitterende Mark Levinson-hifi op elf staat, natuurlijk.

LexusRX450h_05LexusRX450h_04

Moet je de RX dan echt in huis halen voor zijn sportieve prestaties?

Niet bepaald, want de F Sport-badge (wist je trouwens dat er bochten van de Fuji Speedway in het logo verwerkt zitten?) kan je bezwaarlijk een must noemen voor de RX 450h. De achttrapsautomaat is ook niet meteen op sportief gebruik bedacht en de stuurlepers durven al een een commando te negeren. Dat de mastodont begrensd is op 200 km/u is dan ook geen issue. Geniet liever van de strakke lijnen die de RX voorlegt – gecombineerd met de indrukwekkende grille, de 20-inch lichtmetalen velgen en de bumperbescherming uit gesatineerd chroom.

LexusRX450h_06

Conclusie?

Zoals het een notaris betaamt, is de RX tot in de puntjes verzorgd. Qua afwerking moet Lexus immers van niemand lessen leren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de zonderlinge F Sport voor 78.610 euro exclusiever is dan de courantere én duurdere Porsche Cayenne S E-Hybrid en Audi Q7. Afgezien van een paar DRIVR-manko’s moeten we immers toegeven dat de RX 450h zijn dubbelrol als relatieve gierigaard en occasionele sporter prima speelt – net zoals een autojournalist dat met een dikke kar onder zijn derrière doet.

LEXUS RX450h F Sport

Plus Min
+ Luxe alom – Batterij is te snel leeg

Weggecijferd

Motor 3,5 V6
Aandrijving Vierwielaandrijving
Transmissie Automatische achtbak
Vermogen 313 pk @ 6000 tpm
Koppel 335 Nm @ 4600 tpm
Gewicht 2155 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,7 s
Topsnelheid 200 km/u
Gem. testverbruik 9,5 l/100 km
CO2-uitstoot 122 g/km
Vanafprijs 78.610 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply