DRIVR

Vraag: Welk Elektronisch Rijhulpmiddel irriteert jou?

P1040796 thumbAnno 2017 is er geen ontkomen meer aan. Elektronica is immers alom tegenwoordig in de huidige generatie vierwielers, van automatische verlichting tot het besturen van je auto via de afstandsbediening toe. Je kan het zo gek niet bedenken of het is aanwezig op de een of de andere bolide. Soms laat die elektronica echter te weinig ruimte voor de man/vrouw achter het stuur.

Hoe handig ze ook zijn, de meeste rijhulpmiddelen beperken de vrijheid van de piloot van de wagen. En jammer genoeg is het niet steeds mogelijk om alles af te zetten en een auto ten volle te kunen beleven. Geen issue tijdens dagelijks pendelwerk, maar wel vervelend als het doel van de tocht niet de eindbestemming maar de weg ernaar toe is. Tijdens recente testsessies ergerde ik me het meeste aan de adaptieve cruise control op Toyota’s (en zo ook bij Lexus). Overactief. Door de royale afstand die ten opzicht van de voorligger wordt aangehouden, is de functie nauwelijks bruikbaar op onze Belgische autostrades. In de Mini John Cooper Works vond ik het automatisch tussengas bij terugschakelen dan weer vervelend. Laat mij dat alsjeblief zelf doen bij een handgeschakelde bak, en niet alleen als de tractiecontrole tijdens de wintermaanden helemaal uit staat.

En dat brengt ons tot de vraag: wat vind jij het meest irritante elektronische rijhulpmiddel op je DRIVR?

 

Share Button

9 Responses

  1. Bert says:

    De ‘waarschuwing voor het overschrijden van de witte lijnen’. Een echt spoorassistent, die actief gaat tegenwerken als je van je rijstrook afdwaalt, kan ik nog begrijpen, vooral tijdens erg lange snelwegritten waarbij de aandacht dreigt te verslappen.

    Maar gewoon zo’n ergerlijk biepje telkens je in de buurt komt van de wegmarkering, zonder enige echte ingreep van de auto, daar word ik gek van. Vooral Aziatische constructeurs zijn daar plots allemaal tegelijk mee begonnen – en mogen er wat mij betreft ook meteen mee ophouden.

  2. Wout says:

    De blindehoek waarschuwingslampjes de continue aan/uit gaan.

    En op plaats 2: het plots onnodig hard remmen van de automatische cruise control.

  3. 1-11 says:

    Allemaal ?

  4. Benny Herdewyn says:

    Het feit dat de cc niet langer uitgaat als je terugschakelt (koppeling). Ik moet er telkens weer aan wennen als even met zo’n auto rij.
    Je wordt immers net wanneer je wil vertragen getrakteerd op een acceleratie om de ingestelde snelheid weer op te pikken.

  5. Nils Quintelier says:

    De rijbaanassistentie die begint te piepen of waarbij het plots stuur begint te bibberen als je eens een richtingaanwijzer vergeet op de autosnelweg vind ik uiterst irritant.
    Daarnaast vind ik dat je van biepende parkeerhulp of een achteruitrijcamera lui wordt bij het parkeren en je de dimensies van je auto niet meer echt leert aanvoelen.

    • Dieter Verschaeve says:

      En als die parkeersensoren je in druk stadsverkeer constant laten weten dat er een fietser passeert, de achterligger zowat tegen je achterbumper aanschurkt, dan kom je echt zot.

  6. Milly says:

    Het is geen rijhulpsysteem, maar een start/stop systeem dat je niet kan afzetten is vreselijk. Onnatuurlijk zware stuurbekrachtiging in Sport stand.

  7. Bert Claes says:

    Adaptieve Cruise Control, zonder twijfel!

Leave a Reply