DRIVR

Test: KIA Sportage 1.6 T-GDi GT Line

We hebben het altijd over die ‘Zuid-Koreanen van KIA’, maar eigenlijk voelt het merk zich steeds meer thuis onder de Europeanen. En da’s noodzaak wil het merk een plaats in de Europese markt veroveren. Het komt daarom niet als verrassing dat de nieuwe Sportage grotendeels in Frankfurt wordt ontworpen. Vandaar misschien hun inspiratie om deze SUV eens in een sportief jasje te steken met GT-Line en een 1.6-liter vier-in-lijn turbomotor. Maar of dat voldoende is om te scoren in onze contreien?

Sportage_01

De GT Line-variant is volledig nieuw, voor wie is dat dan?

Voor DRIVRS (!). KIA stelt dat de GT Line – enkel beschikbaar op de topversies – op maat is van iedereen die uitkijkt naar een sportievere rijervaring en een meer dynamische look. Zo krijgt de Sportage een herwerkte snoet, inclusief centrale tijgergrille en opvallende vierkante led-lichten, terwijl er achteraan een extra lijntje aluminium tussen de achterlichten zweeft. Dat zilverwerk of liever “imitatiealuminium” wordt ook doorgetrokken in de zijschorten, langs de brave diffusers en zelfs op de prominente dubbele uitlaat. De 19″ alu-velgen met matzilveren afwerking maken het GT-plaatje compleet.

Sportage_09Sportage_07

Sportage_10Sportage_08

En de beloofde sportieve rijervaring?

Daarvoor krijgen we meteen de krachtigste benzine onder onze kont geschoven. Een 1.6-liter viercilinder T-GDi met 177 pk en 265 Nm, waarbij de T voluit voor Turbo staat. Meer dan kracht genoeg, ware het niet dat de combinatie met de automatische – dubbele koppeling – zevenbak het geheel initieel wat afzwakt door een inherent gebrek aan belevenis. Gelukkig vinden we snel de ‘sportstand’. De toeren schieten de hoogte in – het liefst nog voorbij de 5.500 tpm -, de paarden beginnen te trappelen en we gaan in volle galop van nul naar honderd. Het vrij lichte stuur betert vindt geeft net voldoende informatie tijdens de sportievere gedeeltes, terwijl de 4×4 continu naar grip blijft snuffelen. De automaat hinkt wat achterop, maar doet zijn best om het stevige tempo aan te houden. Toeren maken blijft het gouden devies, gezien de lagere regionen van de rode naald betrekkelijk aan koppel missen. Laat daarom de 1.6-liter zonder turbo (132pk, 160 Nm) best achterwege en kijk ook eens aan de dieselkant. Daar kan je nog kiezen voor een 2.0-liter turbomotor met 136 pk of 185 pk.

Sportage_04Sportage_03

In wat blinkt de Sportage nog uit?

Laten we het sportieve voor wat het is, dan ontpopt de Kia Sportage zich vrijwel ogenblikkelijk tot CRUISR. De benzinemotor houdt het geraffineerd en stil, terwijl het onderstel slechte wegen zonder moeite naar binnen blijft werken. Dank daarvoor aan de nieuwe lagers in de achterwielophanging, die ook het geluid dempen. Verder zorgt de toegankelijkheid van de rijhulpsystemen voor bewondering. Waar dergelijke systemen veelal het haar recht zetten door een gebrek aan accuraatheid, nodigt de Sportage vriendelijk uit om diens rijbaanassistentie met zelfcorrigerend stuur aan te laten. Geeft ons even de tijd om het infoschermpje achter het D-vormige stuur eens te inspecteren. Van de snelheidslimiet tot de navigatie, mediaspeler of de bandendruk, je vindt het er snel en eenvoudig terug.

Sportage_11Sportage_05

Hoe zwaar is ingezet op deze Kia Sportage?

Alsof er niet wordt bespaard. Want dankzij een knappe (lederen) afwerking, stevige materialen en aluminium pedalen is het binnenin de GT Line-variant wel erg fijn vertoeven. De extra lendensteun zorgt er nog voor dat je in alle omstandigheden mooi blijft zitten. Kleine details, die een grote SUV toch aangenaam maken. Er is namelijk ruimte alom. Ter illustratie: de koffer gaat moeiteloos van 491 naar 1.490 liter en met de in hoogte verstelbare koffervloer komt er zelfs nog eens 12 liter laadruimte bij. Er is over alles nagedacht.

Sportage_02

Conclusie?

Het is KIA menens. Het merk moet en zal een vaste stek veroveren op de Europese snelwegen. Al is dat niet zo eenvoudig met de moordende concurrentie. Denk maar aan wagens genre Nissan Qashqai, Renault Captur en Hyundai ix35. Zij stonden in 2015 nog alle drie in de top 20 van beste verkochte wagens in België. De vernieuwde ‘Europese’ SUV van KIA staat intussen met vier wielen in 2017 en biedt een uitgebreidere keuze aan uitrustingen aan dan voordien. Inclusief GT Line voor DRIVRs. Het prijskaartje? Een Sportage Lounge 1.6-liter 2WD neem je mee vanaf €23.090, de GT Line 1.6-liter Turbo AWD 7-DCT doet daar nog een stevig schepje bovenop en klokt af op 38.590 euro. Geen habbekrats, al denken we wel dat de concurrentie niet gerust is in het totaalpakket en de aantrekkelijkheid van deze KIA Sportage. Tenzij ze naar het kolommetje ‘CO2’ kijken en zich nog eens draaien…

KIA Sportage 1.6 T-GDi GT Line

Plus Min
+ Totaalpakket, sportief – Gebrek aan koppel

Weggecijferd

Motor 1.6 vier-in-lijn turbobenzine
Aandrijving 4×4
Transmissie Zeventraps automaat
Vermogen 177 pk @ 5500 opm
Koppel 265 Nm @ 1400 – 4500 opm
Gewicht 1.704 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,2 s
Topsnelheid 201 km/h
Gemiddeld testverbruik 8,4 l/100 km
CO2-uitstoot 175 g/km
Vanafprijs 38.590 euro (incl. btw)

Verdict

7 op 10

Share Button

Leave a Reply