DRIVR

SneeuwRepo: Per Subaru door Lapland (1/2)

thumb_subarusnowdriveMet ongeveer 700 verkochte wagens in 2016 in België is Subaru niet meteen groot te noemen. En toch houdt het merk al 100 jaar – inclusief 51 jaar ‘boxermotor’ en 45 jaar ‘AWD’ – moedig stand tegen de concurrentie. “In the end, it was little David who conquered Goliath, wasn’t it?”, knipoogt David, Marketing & PR van Subaru Europa, me toe. Klein, dapper en met het hart op de juiste plaats, die Japanners.

Subaru steekt hun kleine gestalte ook niet onder stoelen of banken.“We kind of like the fact that we are a small company. It allows us to stay true to our values,” vertrouwt David Dello Stritto ons niet veel later tijdens de persconferentie toe. Het merk staat voor veiligheid, plezier en betrouwbaarheid, en verlegt de focus tegelijkertijd steeds meer op SUV-land. Reden te meer om een Belgische delegatie journalisten naar Rovaniemi, Finland, over te vliegen en die straffe woorden meteen in daden om te zetten.

16735129_10212214075009369_199154160_o

Het is ter plaatse namelijk snel duidelijk dat Subaru iets te bewijzen heeft. Loopt de persconferentie nog maar goed en wel op z’n einde, dan worden we vrijwel meteen uitgenodigd om plaats te nemen achter het stuur van een Subaru Forester. Het traject? Een vers krakende skipiste aan de voet van het hotel, waarop we de ingenieuze ‘X-mode’ mogen uitproberen. Goed vaart maken, spectaculair de piste omhoog ploegen, 180° draaien en … van de grootste jump in het sneeuwpark rijden glijden. Knop omdraaien, wachten op een ‘go’ en we laten de neus in een gitzwarte leegte verdwijnen. De kriebels in de buik worden door de elektronica gerust gesteld en we skiën veilig naar beneden, ook al had de lokale sneeuwploeg er Subaru op verwed dat het niet zou lukken. “Watch us”, hadden ze als antwoord gekregen en voor ze het goed en wel beseften, kropen er een 10-tal Subaru’s langs hun blauwke’ naar het hogerop gelegen restaurant. Dan maar de lokale cuisine verteren en zoveel mogelijk slaap meepikken; dit kan nog leuk worden.

16736397_10212214140571008_1726767989_n

De volgende dag krijgen we Jani Ylipahkala, professioneel stuntman en wereldkampioen, bij onze derde kop koffie geserveerd. Ingepakt van kop tot teen zien we hoe hij een paar donuts rond ‘den David’ en zijn assistente draait. Het is haast onbeschrijfelijk. Te midden een paar onbewoonde hectares, waar enkel sneeuw ligt en bomen staan, heeft ‘Stuntjani’ zijn eigen speeltuin gebouwd. Veel meer dan ‘drift’ en ‘snow‘ rolt niet van zijn tong, maar zo weten we ineens wat er op het programma staat. Binnen nog snel wat warmte tanken en zo snel mogelijk naar de glijbaan.

Er staan vier activiteiten op het programma: Handling, Technique, Forest en Drift. Al is het opzet bij elke fase nagenoeg identiek. Neem plaats achter het stuur van een Forester, XV, Outback, Levorg, BRZ of WRX STI, schakel zoveel mogelijk elektronica uit als kan en leef je uit. Waar je bij het technische en bosrijke circuit enkel SUV’s aan de pedalen krijgt, mag je op het behendigheids- en driftparcours ook met sportievelingen BRZ en WRX STI aan de slag.

16731463_10212214029488231_1315342637_o

Aangezien we bij DRIVvooral geïnteresseerd zijn naar die laatste twee, kunnen we over de rest van de line-up vrij beknopt zijn. Tijdens onze testritten heeft geen enkel model iets van moeite gehad met het terrein. Tenzij je per expres verkeerd gaat sturen of je met de verkeerde banden op weg zou zijn. Zelfs op nat ijs is er bakken grip voorhanden en het is verwonderlijk hoeveel speelsheid er in het chassis schuil zit. Ook al laten de SUV’s en de Levorg niet meteen elektronicaloos rijden toe, toch schuiven we geregeld gezwind en controleerbaar tussen muurtjes sneeuw. De systemen trimmen hier en daar de lijn wel bij, maar laten – afhankelijk van model tot model – een erg genietbare speelruimte toe. Wat waren hun waarden nu ook alweer? Juist ja: veilig, plezierig en betrouwbaar. Zowel in gevoel als in chronologie correct.

16735578_10212214029328227_1513956335_o

Als we dan toch iets van kiezels in de sneeuw moeten gooien, komen we onder de dichtgevroren motorkap uit. Niet alleen zit er in elk model een (soms schreeuwerige) CVT-automaat, het zijn vooral de digitale cijfers op het dashboard die Subaru het rood op de kaken zetten. Hoe zacht je d’r ook mee omgaat, zuinig worden ze nooit. De XV en de Levorg tekenen dankzij hun lichtgewicht nog de kleinste dorst op, maar in deze eco-gevoelige sector buist Meester Fiscaliteit nog steeds de hele klas. Waar is die ooit ontwikkelde dieselboxer trouwens gebleven?

Voor zover deel 1 van dit Subaru-avontuur.
Deel 2 komt donderdag online en heeft iets met onderstaande beeld te maken!

16731314_10212214029968243_212137550_o

Share Button

Leave a Reply