DRIVR

SneeuwRepo: Per Subaru door Lapland (2/2)

thumb_subarusnowdriveMet ongeveer 700 verkochte wagens in 2016 in België is Subaru niet meteen groot te noemen. En toch houdt het merk al 100 jaar – inclusief 51 jaar ‘boxermotor’ en 45 jaar ‘AWD’ – moedig stand tegen de concurrentie. “In the end, it was little David who conquered Goliath, wasn’t it?”, knipoogt David, Marketing & PR van Subaru Europa, me toe. Klein, dapper en met het hart op de juiste plaats, die Japanners.

Wat vooraf ging, kan je hier nog even nalezen: DEEL 1.

Genoeg geleuterd, tijd voor het echte werk. Geen gedoe meer met CVT-automaten, overtollig gewicht of X-modes. Op zoek naar een pure rijbelevenis en wel achter het stuur van de hagelnieuwe BRZ en de (nog steeds relevante) WRX STI. Opnieuw een soort David en Goliath-verhaal, dan wel een episode op kronkelende poedersneeuw. Alle details over de WRX STI kan je hier en hier nog eens opfrissen.

16735697_10212213951606284_1406195262_o
16776299_10212213951406279_1424700026_o
16731538_10212214029848240_603400591_o

De Subaru BRZ is daarentegen recentelijk gefacelift en onderging een handvol aanpassingen. Naast de vernieuwde lichtunits, de toevoeging van een bescheiden achterspoiler en een opfrissing van het interieur,  ontvangt ook het onderstel minieme aanpassingen en duwt de 2.0-liter boxermotor nog steeds 205 paarden naar de achtertrein. De BRZ ziet en voelt net iets beter dan z’n voorganger, maar wil je weten hoeveel em nu verschilt met z’n voorganger, moet je ze zij-aan-zij langs een Ardennenbaantje sturen.

subaru_snow_2

subaru_snow_5 subaru_snow_6

Of over een dichtgevroren circuit met spijkerbanden natuurlijk. Vooraleer we zelf achter het stuur kruipen, schudt de heer Ylipakhala ons nog eens goed doorheen op zijn ‘bruine’ route. Lus na lus sliert, drift, glijdt en stuwt hij de WRX STI waar hij maar wil en het zorgt ervoor dat we zelf nederig aan de slag gaan – de vierde versnelling is niet meteen aan ons besteed. Stevig onder de indruk, neem ik plaats in een rode BRZ en laat me naar het kegelcircuit rollen. In eerste en tweede versnelling speel ik met de 50/50-gewichtsverdeling. De neus is makkelijk op het gas te sturen is en de kont komt makkelijk mee. Ik slaag er in om op een aantal centimeter van kegeltjes te komen en dat zonder de fotograaf omver te rijden. Van een technische opwarming gesproken.

subaru_snow_3

subaru_snow_7 subaru_snow_8

Al blijkt de eerste oefening koud bier in vergelijking met de echte test. Ik schakel de BRZ in zijn vierde rijmodus – alle elektronica op non-actief – en draai het technische parcours voorzichtig op. Meteen glijdt de kont weg en stuur ik richting full lock. Terwijl het stuur op volledige rotatie blijft staan, tracht ik virtuoos het gas te bespelen en behendig van de lastwissels gebruik te maken. De BRZ slingert van links naar rechts, zonder dat het onbeheersbaar aanvoelt. Op geen enkel moment heb je het gevoel de controle te verliezen, zelfs wanneer de derrière zichzelf voor de voortrein duwt. Even bijremmen met links en op naar de volgende lus. De BRZ voelt beter dan ooit. Controleerbaar tot op de millimeter en daar houden we bij DRIVwel van. Alleen spijtig dat we enkel over het onderstel op ijs kunnen uitweiden. Veel tijd om het infotainment, de normale wegligging of de aandrijflijn te testen, is er namelijk niet en we moeten snel naar de grote broer verhuizen.

subaru_snow_4

16763728_10212214029648235_370466801_o16736684_10212214075049370_1912578677_n

Kan je de BRZ nog driften waar je wil, dan is de WRX STI geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Na een aantal probeersels met verschillende ‘diff lock-modi’, slaag ik er in om zoveel mogelijk kracht naar de achterste spijkertjes te sturen en tracht ik aan het spelen te gaan. Geen makkelijke opgave met de contra-lineaire vermogensoverbrenging (lees: gigantisch turbogat) en de zwaardere stuurkolom. Het vertrouwen dat ik in de BRZ heb opgebouwd, verdwijnt als sneeuw voor de zon. De WRX STI gaat dwars, maar het lijkt eerder op twee worstelende sneeuwhonden dan op een mooi georchestreerd ballet. Het is alsof je plots alle rijhulp uitschakelt op Forza of Gran Turismo, niet voor beginners dus.

subaru_snow_1

En daarmee zijn we al aan een besluit beland. Wil je een veilige, plezierige en betrouwbare bolide, dan moet je zeker eens bij de Subaru dealer langs gaan. Die heeft vast een waardig alternatief staan voor je huidige bolide, dan wel met een iets grotere dorst. Wil je de sportieve kant op, dan komen de gebroeders BRZ en WRX STI ook in de kijker. Ben je op zoek naar een ideale instapper of een eerste sportwagen? Dan is de BRZ zeker en vast iets voor je. Die leert je omgaan met achterwielaandrijving, maar blijft erg vergevingsgezind dankzij een uiterst gebalanceerde set-up. Iemand die commentaar geeft over het ‘gebrek’ aan power, durft gewoon niet hard genoeg gaan. Ben je inmiddels een halfgod op de weg en is je bijnaam McRae? Probeer dan de WRX STI maar eens. Het is moeilijker dan je denkt, maar blijft wel steeds plezierig, veilig en betrouwbaar. Of wat dacht je.

16763533_10212213951446280_163365443_o

Share Button

Leave a Reply