DRIVR

Dubbeltest: Lexus RC200t vs RC300h

Sinds oktober heeft Lexus de stekker uit de (RC)200t getrokken. Kan je anno 2017 dus enkel nog een hybride ‘300h’ en een atmosferische 5.0-liter grote V8 bij de dealer bestellen. De 200t zou ‘niet compatibel’ zijn met de Europese markt. Zoiets moeten we bij DRIVR toch altijd eens verifiëren, dus hengelden we nog eens naar de sleutels van een RC200t. Gaan we zo’n 2.0-liter turboblok nu echt missen of is de 300h er volledig klaar voor om de ellenlange motorkap van de Japanse bolide te vullen?

lexus_rc_200t_f-sport_48

Waarom verdwijnt de RC200t?

Lexus wil de ingeslagen ‘eco-route’ verderzetten en volop inzetten op het hybrideverhaal. Daarmee trachten ze een alternatief voor de ‘groene’ Europese merken te voorzien. De RC200t past niet erg in die visie, aangezien de tweeliter turbobenzine enkel lucht en benzine mengelt. Zonder elektrische krachtbron dus, wat de dorst aanzienlijk vergroot. De RC300h daarentegen past met zijn hybride aandrijflijn wel volledig in het plaatje.

Even terug in de tijd. Vlak voor de eeuwwisseling in 1999, lanceerde Lexus de IS als compacte berline met achterwielaandrijving en smeuïge zescilinder. Je voelt ons misschien al komen; hiermee hadden ze de 3-serie van BMW in het vizier. In 2014 bracht het vervolgens een coupé-afgeleide van de IS, de RC (Radical Coupe). Een opvallend gelijnde coupé en ietwat vreemde eend in het autolandschap. Gelanceerd in zijn krachtigste vorm, de RC-F, om dan later het gamma aan te vullen met een 200t en een 300h. Met die RC300h heeft Lexus intussen een kleine voorsprong op de Europese concullega’s  – het is de enige hybride tussen de (sportieve) coupés in het D-segment.

lexus_rc_200t_f-sport_52

lexus_rc_300h_f-sport_47lexus_rc_300h_f-sport_42

Hoe verhoudt de 300h zicht tegenover de 200t?

De 200t maakt gebruik van een 2.000cc grote turbobenzine, die 245 pk en 350 Nm’s naar de achterwielen stuwt. Goed voor een sportief karakter, al verklaart Lexus zelf: “RC’s zonder ‘F’ zijn geen sportwagens, ze zien er alleen zo uit”. Met die looks zit het dus wel goed, zeker als je de F Sport-uitvoering hebt gekozen (+ 8.500 euro). Je legt er dan wel een smak geld voor neer, maar de extra’s die je ervoor krijgt – mede dankzij de 19 inch grote velgen – zijn niet te versmaden. Ook onderhuids zijn er aanpassingen. Zo krijg je een adaptieve ophanging en beschik je naast Eco en Normal ook over een SportS/SportS+ stand die de gasrespons, het stuurgevoel en de reactietijd van de achttrapsautomaat op het scherp van de snee zet.

Het hybridebroertje herbergt daarentegen een 2.5-liter grote vier-in-lijn met 180 paarden gekoppeld aan een elektromotor met 143 groene pony’s. Aangezien bij hybrides 1+1 geen 2 is, wordt het gecombineerde vermogen op 223 pk afgerond. Ondanks de elektrische assistentie en bijhorende batterijen, is de 300h met zijn 1.660 kg slechts vijftig kilo zwaarder dan de 200t en kan je dus een gelijkaardige belevenis verwachten.

lexus_rc_300h_f-sport_33

Hoe is het binnenin vertoeven? 

Honderd procent Lexus. Zoals dat ook bij de IS en de GS in F-Sport uitvoering het geval is, beland je in een gezellige cocon. Sommige materialen voelen wat minder aan en misschien moet Lexus eens aan een facelift beginnen denken, al blijft het nog steeds heerlijk vertoeven achter het lederen stuurtje in de comfortabele zetels. Die laatste zijn niet enkel mooi, maar bieden ook een goede zitpositie met voldoende steun. Halen we nog een klein cliché aan: de RC lijkt ontworpen voor de Japanse markt, zonder rekening te houden met de grotere mensen op deze globe. Ondergetekende had met zijn 1.85m nog net een beetje speling tussen hoofd en dak, maar de heren Divjak of Vanderplaetsen stappen beter niet in. Een lijn die je ook naar de achterbank mag doortrekken, waar enkel kinderen hun nest kunnen maken.

lexus_rc_300h_f-sport_52

lexus_rc_300h_jp-spec_6lexus_rc_200t_f-sport

Is er een verschil in rijgedrag?

Beide coupés pakken uit met een zeer solide weggedrag en slagen er behoorlijk in om hun ware aard gewicht te verbergen. Veel rolbeweging valt niet te bespeuren en ondanks de 19-duimers worden oneffenheden in de weg goed weggefilterd. Kan je in de 200t nog rekenen op een – niet altijd even vlotte – automatische achtversnellingsbak, dan moet je het in de 300h stellen met een CVT. De continu variabele transmissie schittert in z’n hybriderol, maar laat wat steken vallen bij een onvermijdelijke demarrage.

Het onderstel kan met andere woorden wat aan, maar wordt in de 300h minder aangespoord om echt sportief te gaan rijden. Want ook al zitten er zijn schakellepels achter het stuur, iedereen weet intussen al dat de ‘trappen’ in een CVT bijzonder kunstmatig zijn. Het wordt dus vooral een kwestie van timing. Vraag je kracht met de rechtervoet, dan schiet het toerental schreeuwerig de hoogte in tot de gewenste snelheid. Laat je de RC vervolgens hangen in de bocht (even van het gas), dan schakelt de overbrenging over op het elektrische vermogen. Ga je na de apex weer op het gas, dan ben je meestal de bocht al uit wanneer de motor weer op toeren is. Een moeilijke balanceeroefening, waar de finesse en timing wat zoek zijn.

Dat euvel heb je dankzij de achttrapsautomaat niet meteen in de 200t, al mist de motor daar wel aan karakter. Alles verloopt heel erg beschaafd en lineair, in die mate zelfs dat je bijna de kap zou opentrekken om de 250 na te tellen. Beide broertjes moeten dus hun meerdere erkennen aan de rijbeleving van papa RC-F en zijn meer CRUISdan DRIVR. Wat de soundtrack overigens nog betreft… extra decibels creëren via de boxen mag dan steeds vaker voorkomen, het voelt nog steeds erg fake aan.

lexus_rc_6

Conclusie

Beide varianten van de RC zijn aangename metgezellen, zolang je je niet de nieuwe Stoffel Vandoorne gaat wanen. De 300h speelt zijn grootste troef uit aan de pomp, met een verbruik dat gemakkelijk onder de 6l/100 km blijft. Dat cijfer behalen in de 200t kan je vergeten. Met een lichte rechtervoet haal je 8l, maar door de band mag je daar gerust nog een litertje  (of 2) bij tellen. Begrijpelijk dus dat de Japanners besloten hebben om volop met de hybride verder te gaan. Lexus moet echter oppassen met de voorlopige voorsprong op hybridevlak, want de concurrentie uit Duitsland ligt sluw op de loer met enkele de plug-in hybrides. Nog even afwachten dus.

Uitgecijferd:

Lexus RC200t

Plus Min
+ Goed sturende en prachtig gelijnde coupé – inefficiënt motorblok

Lexus RC300h 

Plus Min
+ Groenere tweelingsbroer… – … die sportieve allures niet echt waar kan maken

Weggecijferd

RC200t RC300h
Motor 2.0 viercilinder turbobenzine 2.5 viercilinder benzine + elektromotor
Aandrijving Achterwielaandrijving Achterwielaandrijving
Overbrenging Achttrapsautomaat CVT
Vermogen 245 pk 223 pk
Koppel 350 Nm 221 Nm
Leeggewicht 1.610 kg 1.660 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s 8,6 s
Topsnelheid 230 km/h 190 km/h
Verbruik 7,2 l/100 km 4,9 l/100 km
C02-uitstoot 166 g/km 113 g/km
Vanafprijs 45.990 euro 47.470 euro

Verdict

Lexus RC200t 7 op 10
Lexus RC300h 8 op 10
Share Button

Leave a Reply