DRIVR

Test: Smart Brabus ForFour (2016)

Het is ondertussen van mei 2015 geleden dat ondergetekende DRIVR.be vervoegde en een eerste rijtest op zijn bord kreeg, met een kleine edoch fijne Mazda 2 SkyActiv-G 90. Hetzelfde motto ‘Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd’ geldt ook voor de laatste wagen die ik voor dit medium getest heb: de Smart Brabus ForFour. Terwijl collega Arthur de Brabus ForTwo en ForFour vooral op het circuit uitprobeerde, mochten we er nu enkele dagen de gewone weg mee op – in en rond centrum Brussel.

Voelt deze vierdeurs-Smart zich dan ook opperbest binnen de stadswallen?

Met zijn korte wielbasis van 2494 mm, belachelijk korte draaicirkel en erg licht stuurtje heeft de ForFour alle eigenschappen om een perfecte stadsmus te zijn. Een klein gaatje is immers groot genoeg om erin te duiken, terwijl parkeren kinderspel is met de 2,7 m lange en 1,6 m brede ForFour. Tegelijkertijd staat er een Brabus-logo op de 17 inch velgen van onze felrode Pocket Rocket. En hoewel zelfs de vierdeurs perfect geschikt is voor stadsgebruik, wil dit beestje met zijn 109 pk ook al eens buiten de hoge buildings losgelaten worden.

Is dat nu veel of weinig voor deze kleine rakker, die 109 pk?

De waarheid ligt in het midden. Voor de kleine 900 cc driecilinder, die aangeleverd wordt door Renault, is 109 pk bij 5750 opm en een koppel van 170 Nm bij 2000 opm zeker niet mis. Het aangename gebrabbel dat uit de dubbele uitlaat komt, krijg je er gratis bij. En toch is het geen snelheidsduivel, want de spurt naar 100 km/u valt met 10,5 seconden toch in de dubbele cijfers. Of de niet onaanzienlijke massa van 1095 kilo daar voor iets tussen zit? Gelukkig maakt het kart-achtige rijgevoel veel goed, ondanks het feit dat de achtermotor en -aandrijving zich niet in een slipgrage mini-hatch vertalen.

Dus met het gas sturen is niet aan de orde met deze Brabus?

Daar wordt helaas vakkundig een stokje voor gestoken, want het ESP gaat nooit ofte nimmer uit. Natuurlijk vinden we dat spijtig, maar we gaan er tegelijkertijd geen drama van maken. Het fun-gehalte blijft immers hoog in deze pocket rocket, dankzij een herziene stuurinrichting en 20 % stijvere vering die de precisie van de ForFour ten goede komen. De resulterende snedigheid doet je bijna vergeten dat je een achterwielaandrijver onder je bips hebt, ondanks een tikkel onderstuur op de limiet. De zestrapsautomaat met dubbele koppeling en de paddles achter het stuur hebben soms een kleine adempauze nodig tussen de schakelmomenten, maar tegenover de vorige generatie (met zijn koppelomvormer) is het een heuse verbetering. Zeker als je even de Race Start aanzet en onverwacht fluks van de lichten wegschiet.

En hoe zit het met de Brabus-opsmuk binnenin?

Naar goede gewoonte siert het Brabus-logo verschillende onderdelen van het interieur, voor het geval dat je de juiste benaming even vergeten was. Op de pook, de handrem, de afzonderlijke toerenteller en nog tal van andere plaatsen wordt duidelijk gemaakt dat je het gaspedaal mag indrukken. Al moeten we er wel bijvertellen dat die details deel uitmaken van het optionele Xclusive-interieurpakket. Dat omvat ook een automatische klimaatregeling en bluetooth-connectiviteit voor een meerprijs van zo’n 3.600 euro. Voorin zorgt hetzelfde pakket voor een iets sportievere zetel, maar de twee passagiers achterin moeten wel een harde rugleuning verdragen.

Conclusie?

Deze test is een bevestiging van wat Arthur ons na een dagje testen al wist te vertellen: “Size doesn’t matter als het op plezier aankomt. Maar er staat wel een stevig prijskaartje van 21.417 euro tegenover. Dat de ForFour je daarnaast niet de stuipen op het lijf jaagt wegens te snel voor zijn eigen goed, is geen slechte zaak. De sensaties worden op zich al geaccentueerd door de compacte afmetingen. De korte wielbasis en de harde, maar correcte afstelling maken van deze gespierde Smart ForFour immers een vinnigste baasje, zowel binnen als (net) buiten de stad.

SMART Brabus ForFour 

Plus Min
+ Wendbaarheid – Looks zijn te braaf

Weggecijferd

Motor 0,9 l driecilinder
Aandrijving Achterwielaandrijving
Transmissie Gerobotiseerde zesbak
Vermogen 109 pk @ 5750 tpm
Koppel 170 Nm @ 2000 tpm
Gewicht 1095 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,5 s
Topsnelheid 180 km/u
Normverbruik 4,6 l/100 km
CO2-uitstoot 104 g/km
Basisprijs 21.417 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

Leave a Reply