DRIVR

Test: Audi Q2 1.6 TDI

“Goed dat je het zegt, want ik had nog niet gezien dat het een SUV was”, piepte de whattsapp nadat ik een foto van de Q2 de digitale ether had ingestuurd. Een begrijpelijke reactie. Want waar je er bij de andere Q’s niet naast kan kijken, heeft Audi het koetswerk van de Q2 zo geboetseerd dat de ietwat hogere pose niet meteen opvalt. Of zich dat ook vertaalt in het weggedrag? We zochten het voor je uit aan de hand van de verrassend kwieke 1.6 TDI.

audi_q2_tdi

Is dit een te warm gewassen Q3?

Met de Q2 vult Audi nog maar eens een gaatje in zijn immer uitdijende gamma. Een kleine stads-SUV hadden ze namelijk nog niet in de showroom staan. Vanaf de eerste oogopslag valt het op dat de constructeur uit Ingolstadt met een frisse blik naar het koetswerk heeft gekeken. Geen onvolgroeide Q3 dus, wel een vernieuwend design. Niet dat de Q2 radicaal anders oogt – het blijft een Audi, hè -, maar er zijn wel duidelijke verschillen met de rest van het gamma. De opvallendste zijn het octagonale radiatorrooster, de golvende flanken, de blades aan de C-stijl en de hoekigere derrière met hertekende licht-units. Het 4,20 meter lange koetswerk werd trouwens gewoon bevestigd op het gekende MQB-platform.

audi_q2_tdi_8

audi_q2_tdi_4audi_q2_tdi_5

Is die lijn ook doorgetrokken naar het interieur?

Trek de voordeur open en je zal je als Audi-rijder snel thuis voelen. De gekende elementen uit de grotere modellen van het merk kregen een plaatsje in een wat frisser ogend interieur. Hierdoor kan de Q2 uitpakken met snufjes die je niet bij andere bolides in dit segment (denk aan de Mini-Countryman, Toyota C-HR of Mazda CX-3) kan krijgen – zoals een Virtual Cockpit (€774) of adaptieve dempers. Om de basisprijs te drukken, bespaarde Audi wel wat op de gebruikte materialen. Dat valt het meeste op door harde plastics in de deuren en onderaan het dashboard. Neem je plaats achter het stuur, dan valt meteen de voor een SUV eerder lage zitpositie op. Opvallend, want voor velen is het kunnen neerkijken op de rest van het verkeer net een argument om voor een hoogpoter te kiezen.

audi_q2_tdi_13

En hoe rijdt-ie?

Met een draai aan de ouderwetse sleutel komt de 1.6 liter grote turbodiesel tot leven. Zonder gêne laat die zijn aanwezigheid merken met het typische gehamer van een zelfontbrander. En dat blijft jammer genoeg teveel het geval eens de bedrijfstemperatuur bereikt is. Toch maar wat extra isolatie voorzien in een volgende generatie, misschien? Gelukkig is het rijgedrag vrij van kritiek, en best wel goed te nemen voor een SUV. 116 pk en 250 Nm zijn zeker geen recordwaarden, maar door het al bij lage toeren aanwezige koppel komt de Q2 best vlot van zijn plaats en volg je vlot de verkeersstroom. Daarbij word je goed geholpen door de aangenaam schakelende zesversnellingsbak. Wie het linkerbeen liever niet betrekt tijdens het rijden, kan ook opteren voor de S-tronic automaat met zeven verzetten (€1.900).

audi_q2_tdi_9

audi_q2_tdi_12audi_q2_tdi_10

Biedt het instelbaar onderstel een grote meerwaarde?

Vink je het Audi Drive Select (€955) aan, dan kan je met een duw op de knop kiezen uit drie rijmodi: comfort, normal of sport. Telkens worden de dempers wat stijven en het stuur zwaarder. De demping, die in stand comfort zeker niet deinend is, wordt steeds meer bij de pinken zonder te hard te worden. Het stuur is in comfort dan weer teveel bekrachtigd, om in sport onnatuurlijk zwaar te worden. Enkel handig als je wil besparen op een fitnessabonnement. Gelukkig kan je ook je eigen voorkeur instellen, zoals het onderstel in sport met stuurbekrachtiging in normal. Onze testwagen was ook uitgerust met het Acoustic Parking System achteraan. Ja, het is handig dat er een signaal te horen is als je tijdens het parkeren een obstakel nadert. Echter was er geen visuele weergave waar het object zich bevindt. Toch wat tricky als je geen hindernissen ziet in je spiegels en de sensoren piepend tot voorzichtigheid aanmanen.

audi_q2_tdi_3

Conclusie?

Met de Q2 heeft Audi vooral de Mini Countryman in het vizier en wil het een graantje meepikken in het segment van de compacte SUV’s dat vooral door de Aziatische constructeurs bezet wordt. Of het zinvol was van Audi om hiervoor een nog kleinere Q op de markt te brengen? Wat ons betreft wel. Met zijn frisse looks en aangename weggedrag weet de Duitser te overtuigen. Al zijn die elementen ook van toepassing op de goedkopere Toyota C-HR, of de hippe Mini Countryman waarvan net de nieuwe generatie gelanceerd werd. En in die strijd speelt de optiepolitiek deels in zijn nadeel, want voor een goed uitgeruste Q2 moet je heel wat dieper in de buidel tasten dan de 27.300 euro die een standaard Q2 1.6 TDI kost.

AUDI Q2 1.6 TDI 

Plus Min
+ Frisse looks – Luidruchtige diesel

Weggecijferd

Motor 1.6 viercilinder turbodiesel
Aandrijving Voorwielaandrijving
Transmissie Zesversnellingsbak
Vermogen 116 pk @ 3.250 – 4.000 tpm
Koppel 250 Nm @ 1.200 – 3.200 tpm
Gewicht 1.310 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,3 s
Topsnelheid 197 km/u
Normverbruik 4.4 l/100 km
CO2-uitstoot 114 g/km
Basisprijs 27.300 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Stijn says:

    De looks konden me initieel ook bekoren maar niettemin was ik op het jongste autosalon een illusie armer. De binnenruimte is erg beperkt en het dashboard toch eerder rudimentair… zeker als je het prijskaartje vervolgens bekijkt. De volgende auto waarin ik plaats nam verstevigde dit gevoel nogmaals, dat was immers de Skoda Kodiaq…

    • Dieter Verschaeve says:

      Ik kan je volgen, Stijn. Op zich niets mis met afwerking, maar als je het prijskaartje voorgeschoteld krijgt had je voor dat geld toch meer verwacht. En daar zijn ze bij Skoda wel goed in…

Leave a Reply